Д-р Елеонора Лилова: Обучението в училище да бъде наполовина в клас и дистанционно

Д-р Елеонора Лилова: Обучението в училище да бъде наполовина в клас и дистанционно

Това ще е полезно за гимназистите и децата с дарби, ще увеличи посещаемостта

COVID -19 промени света ни, но това не бива да ни плаши, казва в интервю за "Монитор" председателят на Държавната агенция за закрила на детето

- Г-жо Лилова, по какъв начин дистанционното обучение в условията на COVID-19 промени ежедневието на децата?

- COVID-19 промени света и на децата, и на родители, и на учители. Това не бива да ни плаши, защото може да се окаже полезна промяна за въвеждане на нови форми на обучение. Децата, родителите и учителите вече имат опита на домашното училище и голяма част от тях ми споделят, че им е мъчно за традиционните класни стаи. Смятам, че тази ситуация помогна на родителите да оценят колко сложен е трудът на учителите, какви умения и търпение са необходими за работа с деца. Дистанционното обучение изправи учениците пред предизвикателствата да имат достъп до една част от стаята, но така пък развиха умения на виртуално общуване в по-големи групи. Посещаемостта се увеличи, тъй като виртуалното влизане на класните стаи активира по-недобросъвестните ученици, особено в гимназията, „да ходят на училище“ онлайн. Време е обаче да се замислим какво ни даде и какво ни взе социалната дистанция по повод на пандемията. Този опит трябва да се използва и да вървим към модернизация на училището, като се въведе смесено обучение още от следващата учебна година.

- Какво имате предвид под смесено обучение?

- Смесеното обучение е една от топ тенденциите още от 2017 г. в областта на образованието и обучението. В световен мащаб все повече университети и обучителни центрове предлагат тази възможност, по-малко са училищата. Сега обаче идеята за смесеното обучение изглежда по-привлекателна и за средното образование, защото позволява да се съчетаят утвърдените от векове методи на обучение с богатите възможности на съвременните технологии, което прави ученето по-гъвкаво, по-евтино и с по-голяма възможност за персонализация на преподаването. Според проучвания смесеното обучение е два пъти по-ефективно от изцяло електронното и традиционното обучение лице в лице. В условията на COVID-19 в известна степен децата получиха своята доза смесено обучение през втория учебен срок и се доказа, че у нас има предимства от това за всички партньори в обучителния процес - учениците, учителите, родителите. Различни варианти на присъствена и дистанционна цифрова форма на обучение може да се окажат полезни за деца с изявени дарби, със специални потребности, както и последните гимназиални класове.

- Какво всъщност представлява смесеното обучение?

- Смесеното обучение отчасти се осъществява присъствено в клас, отчасти - в цифрова среда от персонално устройство у дома. Според мен за училищата е добре да предложат за някои ученици 50% от задължителните часове да са в дневната форма на обучение в класните стаи и 50% - дистанционно от вкъщи. Ако родителите и децата могат да избират времето, мястото или темпа, с който се усвоява учебното съдържание, това ще е висша форма на демократично развито общество. Така личностното развитие на детето ще бъде осигурено чрез добре обмислени планове от страна на предлаганото от училището и избора на детето и родителите. Ако се предложи избор в тази посока, вероятно голямата част от децата на определен випуск може да останат в 100% дневна присъствена форма, а друга част да изберат частично присъствена на място в училище, което може да е новата дневна смесена форма на обучение у нас.

- За учениците на каква възраст е приложимо смесеното обучение?

- Със сигурност при малките деца тази форма не е удачна, защото родителите на децата са на работа и целодневната организация на място в детската градина и училище им е необходима, за да изпълняват трудовите си ангажименти. За учениците от последните класове обаче може да се окаже много подходяща, както и за талантливи деца, които съчетават режима си в различно от обичайното време на деня с останалите деца. Това обаче могат да го определят експертите. В качеството ми на председател на Държавната агенция за закрила на детето мога да отправя препоръка към експертите и ръководството на образователното министерство да обмислят внимателно създалата се ситуация с коронавируса, да изготвят анализ, който да отчете нуждите, предимствата и минусите от дистанционното обучение и да направят предложения за въвеждането на нови форми на обучение. И без него обаче е ясно, че трябва да се модернизират и методите на преподаване, и формите на обучение, тъй като децата и новите поколения родители искат промяна в сферата на образование.

- Възможно ли е половината клас да е в присъствена форма, а другата половина - в смесено обучение? Как трябва да протича учебният процес при такъв вариант?

- Смесената форма следва да се прилага по избор за конкретното дете, а не за цели класове. Това е личен избор, както е и за индивидуалната, самостоятелна, дистанционна или комбинирана. Формата за обучение и сега се избира от ученика, който подава заявление до директора на училището. Към настоящия момент по процедура педагогическият съвет е органът, който взема решение за формите на обучение в конкретното училище. След това директорите организират работата по класове и по подадените заявления за различните форми на обучение издават своя заповед. Когато за един випуск в едно училище има повече молби на ученици за различна от дневната форма, директорът следва да организира учебния процес, като се съобрази с броя им и ги разпредели по класовете.

- Онлайн уроците се прилагаха трудно за деца със СОП. Ако и те бъдат включени в подобен начин на обучение, има ли риск да не успяват да усвоят материала или да не бъдат социализирани с връстниците си?

- Онлайн обучението е трудно и за децата, които не задържат вниманието си дълго време върху една задача, както и за децата, които срещат затруднения с технологиите по принцип. Затова то не е за всеки еднакво приложимо. Трябва да сме внимателни, когато вземаме решения каква форма е подходяща за конкретното дете. Децата със специални потребности е добре да учат с помощник. В някои държави такива доброволни помощници са ученици след 16-годишна възраст. Темпът на учене е различен за тях според конкретните дефицити и социализацията им в дневна форма носи някои негативни последици върху тях. Често връстниците им не са толерантни и ги нагрубяват във взаимоотношенията си. Има много какво да дадем на тези деца, защото те често страдат мълчаливо.

- Кой трябва да избира формата на обучение - децата или родителите?

- Правото на избор е важно и за родителите, и за децата и носи своите предимства. Смесеното обучение може да даде резултат за обезпечаването на добри практики или за решаването на проблеми, например с непосещаемостта. Всички знаем, че задължителното често отблъсква децата от училище и особено ако започват в 7,30 часа сутринта или приключват в 19 часа. За големите школа на двусменен режим и липсата на материално-техническа база този вариант ще им позволи по-голяма гъвкавост в режима, включително и в провеждането на физкултурните часове. Цялостната концепция как да се случва смесеното обучение трябва да се изгради внимателно от експерти, социални партньори, учители, родители и, разбира се, с детското участие.

- Какви са предимствата на смесената форма на обучение?

- Предимствата са много, но ползата от тях трябва да бъде добре обмислена и регулирана от образователните власти. Със смесената форма обучението може да бъде по-гъвкаво, а учителят да има повече възможности за контакт и проследяване прогреса на всяко дете. Учениците могат да усвояват знания в удобно за тях време, избираемите им предмети могат да бъдат във виртуална среда, да се повиши интересът. Родителите също могат да се включат в процеса на обучение и да проследяват развитието на детето си в домашното училище. Директорите и експертите могат да извършват по-ефективен мониторинг и контрол и още много други ползи за конкретното дете.

- Може ли да се използва смесеното обучение и от психолозите в училище?

- Психолозите и ресурсните учители също могат да се включат в него и да провеждат индивидуални и групови консултации с деца и родители, както и да предложат тематични сесии за училищната общност по групи проблеми и по утвърден график, достъпен за включване и избор публично на училищната платформа. Всеизвестен е фактът за техния недостиг и недоволството от обема на извършената от тях помощ на децата като минимален брой часове. Формите за подкрепа могат да претърпят иновативни решения в условията на епидемия, природни бедствия и други и училището трябва да е готово за тях, за да не върви след такива събития.

- Какви са факторите за успешното участие на детето в смесени обучения?

- На първо място поставям способността на детето да се самоорганизира. Това се получава добре, ако то е истински любопитно и съумява да се дисциплинира самостоятелно и да изучи в дълбочина дадена тема или предмет. Важна е и подкрепата, която получава от страна на учителите и родителите. Те трябва да намерят заедно правилния баланс между учене, интереси и натоварване, което може да поеме детето. Важно е да се използват всички инструменти и ресурси, които предлага както традиционната, така и виртуалната среда, с точния темп на конкретното дете. Отговорното отношение към всяка задача е част от задължителната предпоставка избраното смесено обучение да бъде успешно за детето.

- Какво ще пожелаете на децата?

- На децата пожелавам да са здрави, смели и разумни. Да не спират да любопитстват, да не спират да развиват себе си и да бъдат хора с честни сърца. Има една поговорка „Каквото повикало - такова се обадило“. Нека правят добро и ще намират добро.

Визитка:

Председател на Държавната агенция за закрила на детето

Магистър по педагогика и социология в СУ „Св. Климент Охридски“

Доктор по управление на образованието в ПУ „Паисий Хилендарски“

Била е директор на основно и средно училище

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ