Цветето за празника скача двойно още от чужбина (ТЕМАТА)
3

Цветето за празника скача двойно още от чужбина (ТЕМАТА)

В неделя плащаме с 10 лв. повече за букет, лалетата изместват розите

Цветята от чужбина скачат двойно за 8 март, показа проучване на „Монитор“. Според Йоана Томова, председател на Асоциацията на флористите в България, през февруари и март цветята винаги са скъпи заради надуването на цените на петте най-големи борси в Нидерландия.

„Празникът е международен и затова там се отчита голям поскъпване, стимулирано от голямото търсене. Обикновено в седмицата преди подобен празник цените на борсата се вдигат двойно и дори тройно. Например червените рози за Свети Валентин в средата на февруари влизаха в България с вносна цена на едро от 3 до 5 лв. Стандартната стойност през годината, когато не наближават празници, е лев-два. На 8 март поскъпването на холандските борси важи за всички цветя, защото тогава се пазарува почти всичко, но най-вече пролетните видове“, уточни Томова. По думите й още 2-3 седмици цените на борсите в Нидерландия ще останат високи, защото към края на месеца в западните страни отбелязват Празника на майката. Така въпреки 8 март печалбите на българските търговци на дребно на цветя е малка, а работата - много.

Данни на Министерството на икономиката, предоставени на „Монитор“, показват, че през миналата година най-голям дял от две трети от импорта на цветя за букети държи Холандия. На второ място с 15,1 на сто е съседна Турция, а трета е Дания с 10,6%. Четвърти са китките от Еквадор, имащи дял на пазара ни от 4,6 на сто. Следват Германия - с1,7%, Кения - 0,7 на сто, Словения - 0,6%, Италия - 0,2%. С пренебрежимо малък дял от по 0,1 на сто на пазара ни са представени цветя, доставени от Чехия, Северна Македония, ЮАР, Тайван и Тайланд, сочат още данните на икономическото министерство.

Желаещите да зарадват любимите жени в живота си за 8 март ще броят с до 10 лв. повече, ако закупят букет в деня на празника, смята Нина, собственик на магазинче за цветя, намиращо се на цветарската борса в столицата.

Представител на бранша, който пожела да остане анонимен, обясни за „Монитор“, че причината за повишаването на цените на букетите на 8 март е, че самите производители вдигат своите тарифи. Въпреки покачването обаче търговката е категорична, че печалбите от празници като Деня на влюбените и Деня на жената трудно покриват разходите им за наем и заплата на персонала.

Обикновено сумата, отделена за подарък в Международния ден на жената, варира според възрастта на купувачите. „Младите дават повече пари, за да впечатлят, а възрастните искат само да се отчетат", пошегува се Екатерина Атанасова, продавач на Женския пазар. Според нея големите и скъпи букети са предпочитан избор за изненада на гадже, докато саксийните растения се купуват за подарък на майка или баба. Нейна колежка от софийската борса за цветя обаче е на мнение, че изборът на цветя зависи от интелекта на мъжа. Докато някои господа избират цветове, характерни за пролетта, за да изненадат половинки и майки, други веднага се хвърлят на най-предсказуемия подарък - букет от червени рози.

Всеобщото мнение на цветарите е, че най-предпочитани за 8 март стават именно пролетните цветя, които изместват класическия избор - розите. Начело на списъка са лалетата, следвани от лилиуми, орхидеи, фрезии и ириси. Едно от най-евтините предложения в момента са зюмбюлите в саксия, които вървят от 2 до 4 лв. в зависимост от броя на стръкчетата. За букет от 3 лилиума или рози цената скача до 10-15 лв. При желание за по-шарен букет броим още 20 лв. отгоре - 35 лв. струват китките, увити в целофан и завързани с панделка.

Големите вериги магазини също се включват в надпреварата за клиенти, като подбиват пазарните цени по борсите. Букет от 7 лалета върви по 4.50 лв., а опакован стрък цимбидиум - по 8 лв., показва брошура на един от родните магазини. В други конкурентни обекти - големите супермаркети за хранителни стоки, пък червената роза струва едва 2 лв., докато цената й по борсите варира между 3 и 5 лв. за брой.

Красимира Илиева, имаща разсадник за цветя на стария път от София за Банкя, каза, че преди празника търговците търсят от разсадниците най-много зюмбюл и иглика в саксийки. „Много рядко се поръчва рязан цвят. 9 от 10 поръчки са за цветя в саксии. В сравнение с миналата година при нас продаваме на същите цени. Освен за 8 март голямо търсене на цветя в саксии се очаква към края на март. Ако е хубаво времето, още около 20-о число на месеца започват да купуват цветя за дворове и балкони. През април и май търсенето вече е най-голямо. Тогава най-предпочитани са петуния, мушкато, сакъзче, кралско мушкато, бегония, тагетис, гербери“, поясни Илиева.

Сергии еднодневки и супери подбиват цените

„В момента основният проблем на цветарите в България е фактът, че във всички търговски вериги вече се продават и цветя, а също така и на сергиите, които се появяват само за празниците“, каза още Йона Томова.

Според нея голяма част от пазара вече е в супермаркетите. „По света е същото, но там хората ги купуват, за да си ги сложат вкъщи, но не и за специални случаи. У нас оттам се пазаруват цветя за всякакви поводи. Суперите подбиват цената, защото качеството е доста по-ниско, отколкото в цветарските магазини, където се полагат сериозни грижи и растенията се подхранват. Във веригите те се предлагат между доматите и краставиците и при неподходяща температура. За тези магазини обикновено се доставят огромни количества, с тирове, директно от производителите от съседни страни - Турция, Румъния, а също и от Нидерландия, които се разпределят в различните магазини. При тези положения цената е доста по-ниска, отколкото ако се поръчват една или две колички. Във веригите не се слага почти никаква надценка, защото това е поредният асортимент и хората, отишли там за цветя, купуват и други неща. Другият проблем е раздаването на тротоарно право за сергии, които навръх празника също подбиват цените“, добави Томова. По думите й подобни неща в напредналите страни няма - да се разрешава нелоялна конкуренция. „В Лондон при искането на разрешение за откриването на цветарски магазин общината проучва дали на същата улица няма друг търговец със сходна дейност и ако има - не разрешават“, твърди тя.

За Томова положението у нас е такова в бранша, защото занимаващите се с търговия с цветя не съумяват да защитават правата си. Много малко от тях членуват в асоциацията.

Баровци давали по 12 бона за букети

Баровци по празника си позволявали да поръчват букети за 12 бона, споделят цветари от столичните магазини. На въпрос кой е най-впечатляващият букет, който сте правили, двама от търговците, пожелали да останат анонимни, си спомниха за кошниците с червени рози, които клиенти са им поръчвали едната с 1597 стръка, а другите три с по 1001 всяка. Цветята, символизиращи любовта, вървят средно по 4 лв. за брой по магазини и пазари. Това означава, че баровците, които са ги поръчали, са платили между 6 и 12 хил. лв., за да зарадват дамите в живота си на празника.

„Едно време даваха много пари, сега се възпитаваме какво е 8 март, какъв празник е - независимост на жената, кога е започнало честването“, обясни Нина от една от борсите за цветя в столицата. Освен разлика в цените от едно време се наблюдава подобна и в хората, за които се купуват цветята. Колежките и детските учителки са най-облагодетелствани, докато дамите у дома остават леко на заден план, допълва тя и си спомня за огромните кошници с цветя, които са поръчвали мъжете за съпругите си до преди 6-7 години. Като основен „виновник“ за създалата се ситуация тя посочва глобализацията.

Най-големите букети обикновено са с рози, каза за „Монитор“ Еда Мутлу, собственик на цветарски магазин в столичния жк „Люлин“. „Обикновено най-големите са с около 30 рози. По думите й понякога се поръчват и нестандартни комбинации от екзотични цветя, но в тях задължително има и роза. По празниците хората си позволяват и букети за по 25-30 лв., а в други дни - до 20 лв. „На 14 февруари пък най-често, в около 60% от случаите, се купуваше по една червена роза. В други дни вървят и другите багри на това цвете - бяла или розова“, обяснява тя.

По думите й за 8 март вървят повече цветята в саксии. „Мъжете за празника вземат орхидея или роза в саксия. По-възрастните предпочитат иглика, примула, кампанула. По-младите се спират на по-различните и интересни видове като афеландрата или вризеите“, обяснява Мутлу. Тя каза още, че най-екзотичните цветя се купуват след предварителна поръчка. „Поръчвали са бонзай с височина около половин метър за 120 лв. Рядко цвете е и монстерата. Много търсено е и дървото на живота, то също се поръчва. Същото се отнася и за камелията и за декоративните цитруси - мандарина и лимон“, добави Мутлу. Тя поясни, че по нашите магазини най-много са цветята от Холандия, след това са тези от Турция. Има и български, като хризантемата, но излиза чак след лятото - през октомври, също и гербери. По думите й най-много цветя се купуват след работа от 6 часа вечерта докъм 8.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.