Цвета Брестничка: Не пречи дистанционното обучение да е с учители от други училища

Цвета Брестничка: Не пречи дистанционното обучение да е с учители от други училища

Родителите да изберат даден вариант, като преценят всички плюсове и минуси

Това е важно, особено в семейства с деца с нарушен имунитет


Напрежението около външното оценяване в 4-и клас е напълно излишно, няма да е фатално, ако не се проведе

- Г-жо Брестничка, новата учебна година наближава, а родителите са притеснени как ще се проведе. От асоциацията излязохте с предложения, като поискахте да се избира между присъствено и дистанционно обучение, но възможно ли е това в сегашните условия и учителски ресурс?

- Ние вземаме предвид нещо много важно - че има семейства, в които децата са с нарушен имунитет, или със сериозни здравословни проблеми. За тях една среща с вируса може да е изключително тежка или дори фатална. С основание родителите на такива деца се притесняват, че децата ще бъдат на училище. Също така може да имат друг член на семейството с тежко нарушен имунитет. Така дори детето да не се зарази, може да донесе вируса вкъщи, което също да се окаже фатално за някой. Все пак децата ще са в контакт с много хора през деня, ако посещават училище. За нас е важно да има гъвкавост по отношение на това родителите да могат да направят своя избор, съобразно конкретната ситуация. Ние от асоциацията подкрепяме идеята да има присъствено обучение, но при спазване на най-висок стандарт на мерките за безопасност. Но си давам сметка, че в някои семейства, колкото и да са големи мерките за безопасност, рискът е прекалено висок за тях. Така че трябва да имат опции.

- Как обаче да се проведе дистанционното обучение, като се има предвид дефицита на учители? Има идея класовете да се разделят и да са при различни учители, или пък една част от децата да са в час, а друга да наблюдава урока от вкъщи и да се редуват?

- Със сигурност организацията би могла да е доста различна на отделните места, в зависимост от това колко деца ще се наложи да са в дистанционна форма. Ако училището има капацитета и силите да организира паралелен учебен процес с дистанционна форма, това би било чудесно. Ние смятаме обаче, че това не бива да е изцяло в ангажиментите на конкретното училище. Трябва да има решения, които работят на областно и национално ниво. Ако да речем, в област Монтана има 10 деца, които се налага да преминат в такава форма на обучение, то може да се организира на областно ниво, а не на училищно.

- Тоест, да им преподават други учители?

- Точно така.

- Но те ще са напълно непознати за тях?

- Така е, но това е просто един възможен вариант. При дистанционното обучение няма значение къде се намират физически децата и учителите. Няма нужда нито да са в една сграда, нито дори в едно населено място. Въпросът е учебният процес да се организира така, че да протича нормално и децата да получат добра подготовка. Макар пред електронни устройства да имат човешки контакт. Но колкото по-кратък е този период, толкова по-добре. Но никой не може да предвиди как ще се развие ситуацията с вируса.

- Но тук виждам два проблема - може да има разминаване в материала на учениците в различни училища, а другият е свързан с адаптацията към новите преподаватели.

- Със сигурност това е така. Става дума за нови хора. Но поначало преминаването в дистанционна форма, когато други ученици са в присъствена, е стресово за децата и изисква адаптация. Няма как това да е идеалният вариант. Но все пак родителите ще изберат даден вариант, като преценят всички плюсове и минуси. Дистанционното обучение няма да бъде задължително по никакъв начин. Това означава, че родителите ще заявят, че осъзнават всички рискове, но за тях опасността от това детето им да бъде в училище е много по-голяма от дистанционната форма.

- Какви недостатъци все пак открихте в дистанционното обучение? В началото всички се зарадвахме, че направихме крачка, която не успяхме да предприемем години наред.

- Безспорно въвеждането на дистанционното обучение беше голяма крачка и всички научиха много от него. Огромна част от учителите преодоляха страховете си, нежеланието си да работят с устройства. Но дистанционното обучение се случи по много различен начин в отделните училища, ако щете и при различни преподаватели от едно и също учебно заведение. На някои места беше ефективно, а на други не. Не е добър вариант просто да кажеш какъв материал трябва да се научи. Тепърва тези уроци ще се анализират. Министерството на образованието е възложило голямо изследване за това, което се случи в периода на дистанционното обучение. Чакаме резултатите, защото е много важно какво сме научили и какво ще правим от тук насетне. Няма нужда да се тупаме в гърдите и да си казваме, че сме били страхотни, или пък да приемаме всичко за пълен провал, това не върши работа.

- Предполагам сте запознати с различните сценарии. Кое ви се струва най-удачно като идея? Имаше предложения учителите да са с шлемове, да има стъпаловидно започване на учебните часове и т.н.

- Със сигурност трябва да има мерки и да се минимизира контактът между децата, по възможност да се общува в тесен кръг. Всяко училище трябва да го направи по начин, който е удобен за него. Няма универсална рецепта. В някои има по 2000 деца, които учат в две смени, но и такива с по 100 деца. Организацията там е съвсем различна. Освен това рискът от заразяване в отделните населени места е различен в отделните периоди. Едно е, когато децата пътуват с градски транспорт, друго е, когато са в малко населено място. Всичко зависи от конкретната обстановка и училище. Затова е много добре, че министерството на образованието дава общите насоки какво да се предприеме, ориентирите за организацията, но всичко трябва да се реши от конкретното училище.

- А смятате ли, че е удачно някои ученици да останат без занималня?

- Това е голям проблем и това беше въпрос, който ние поставихме пред министерството на труда и социалната политика - за това как ще бъдат подкрепени родителите в тази ситуация. Знаем, че се изчерпаха възможностите да ползват отпуски и помощта на близки и роднини. За нас общо взето е доста странно, че до момента трите министерства не са седнали на една маса и да излязат с конкретни мерки. Това, което смятаме, че със сигурност трябва да се случи, е родителите да може да ползват болничен, ако се наложи затваряне на паралелката при откриване на вирусоносител. По време на ситуацията от март до май родителите не можеха да ползват болничен. Другото е да има възможност родителите да ползват ваучери за наемане на детегледачи. Това би могло да се случи през една програмите „Родители в заетост“, но да е за деца до 12 години, които посещават детски градини и училище. Трябва да се търсят и други варианти, за да не се налага родителите да напускат работа.

- Имате ли все пак притеснения за децата, на които им предстоят изпити-в 4-и клас, 7-и клас и по-големите?

- За нас националното външно оценяване в 4-и клас няма никакво значение за развитието на децата, а за оценяване на системата дали се справят. Цялото напрежение около тези изпити е напълно излишно и не допринася с нищо за повишаване на качеството на образованието.

- Смятате ли, че трябва да отпадне?

- Ако не отпадне, то поне да се използва по предназначение и резултатите от него да служат за анализ на това как системата се справя със задачите пред нея. Не е фатално, ако не се проведат изпитите в 4 кл. Другите имат значение за децата и в тази обстановка е трудно да се предвиди как ще се развият нещата до май. Вярвам обаче, че всички учители и родители ще дадат максималното от себе си, за да се справят децата добре.

Визитка:

Цвета Брестничка е родена през 1963 г. в Чирпан

Завършила е руска филология в СУ “Св. Климент Охридски”

След кратко учителстване и аспирантура се посвещава на кариерата на щастливо омъжена майка на четири деца

Автор на “Лятото свършва в неделя” (стихове), “Пътешествие надолу с главата” (2014), приказки в стихове за деца, пиесата “Среща с ропотам”

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.