Влакове на чужди фирми от 2024 г. ще могат да извършват пътнически превози в България. Това става възможно след като депутатите приеха на първо четене промени на Закона за железопътния транспорт.

С тях железопътните превозвачи от страните-членки на ЕС получават достъп до железопътната инфраструктура в България и до обслужващите съоръжения


при справедливи и прозрачни условия.

Сред измененията, предложени от правителството е забраната националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) да предоставя заеми на железопътни предприятия както и да бъде кредитирана от тях.

Други изменения предвиждат хората, които замърсяват чакалните и пероните да бъдат глобявани с между 20 и 50 лв., а не с 10 лв., както е сега. Със същите суми ще бъдат глобявани и хората, които преминават през коловозите и стрелките извън разрешените места.

Вносител на промените е министерският съвет. Целта на измененията е да бъде доизградено и подобрено функционирането на единното европейско железопътно пространство чрез общото законодателството на ЕС,


прието с Четвъртия железопътен пакет през 2016 г.

Законопроектът предвижда изпълнителната агенция "Железопътна администрация" да има право да ограничи достъпа за превоз на пътници между железопътни гари в страната, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие.

Николай Тишев от БСП изрази опасения, че европейските превозвачи ще дойдат с нови машини, вагони и ще претендират за най-доходоносните отсечки, а за БДЖ ще останат губещите линии. Председателят на транспортната комисия Халил Летифов (ДПС) опонира, че дори транснационалните ни линии са губещи, докато за разлика от БДЖ държавата няма да плаща субсидия на външните превозвачи. Зам.-председателят на транспортната комисия Станислав Иванов (ГЕРБ) добави, че европейските регламенти позволяват на правителството да възложи обществената услуга на когото прецени, а срокът на обществения договор с БДЖ е до 2024 г.

Петър Бунев от жп синдиката на КНСБ, прогнозира за „Монитор“, че


до тогава БДЖ няма да е готов за пазара,

за разлика от инфраструктурата, която ще бъде вече модернизирана. „Проблем е, че БДЖ няма да може да предложи добра услуга. Има вариант държавни превозвачи от Германия, Австрия и Франция и други страни да дойдат у нас не с най-новите си влакове, а с поддържаните по-стари модели. Въвеждането на толтаксите ще направи жп транспорта привлекателен. За това вече чужденците проучват състоянието на пазара и само чакат инфраструктурата да се модернизира“, добави синдикалистът. По думите му, от 2024 г. проблем може да е и възможността възлагането на превозите да става и без обществена поръчка е, защото попадаме в категорията на малките пазари.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Варна става център на иновациите, дигиталните технологии и финансите

Варна привлича все повече компании от сферата на иновациите, дигиталните технологии и финансите. Днес живеем във времето на стартъпите. Това ново поколение предприемачи винаги ме впечатлява с уменията си да оптимизира и да създава иновации, които променят света. Затова очаквам много нови бизнесидеи да тръгнат оттук, от тази зала. Това заяви кметът на Варна Иван Портних при откриването на Innowave Summit 2019.