Човешки грешки най-често стоят зад автобусните катастрофи

Изкуствен интелект сменя хората шофьори:

Човешки грешки най-често стоят зад автобусните катастрофи

Тежките инциденти с рейсове са рядкост, но са с много жертви

Автобусният транспорт е един от най-сигурните и евтини начини за придвижване в света. Леките инциденти с материални щети не са изключение, но големите трагедии с много убити и ранени са рядкост. Според статистиката автобусният транспорт е на второ място след самолетния по безопасност. Четири пъти е по-малка вероятността да загубите живота си в автобус, отколкото във влак.

Рейсът е 50 пъти по-надежден от колата. Основната причина е, че пътниците са защитени от удар от тонове ламарини. Въпреки това трагедии не липсват, а най-честата причина е човешкият фактор и допуснатите грешки от шофьорите на автобусите или други участници в движението. Много рядко причините за катастрофи са свързани с техническа неизправност на автобусите, проблеми с пътната инфраструктура или с метеорологичните условия.

Усилията за допълнително намаляване на възможността техническа неизправност да стане причина за инцидент се увеличават с всеки изминал ден. Това дава резултат в повишаване на безопасността на превозните средства. Компаниите активно работят за минимизиране и на човешкото влияние. По време на Олимпийските игри в Токио успешно бяха въведени в експлоатация автобуси, управлявани от изкуствен интелект. Роботизираният шофьор спазва строго програмата си и липсват човешки грешки. Подобни тестове в реални условия в момента се осъществяват в Южна Корея и в някои американски щати. Първите тестове са за къси дестинации, но е въпрос на няколко години хората шофьори да изчезнат като професия.

Една от причините САЩ да заложат на роботи шофьори са многото жертви на пътни инциденти. Трагедията с автобус, пълен с енориаши от църквата в Карлтън, Кентъки, провокира серия от съдебни дела и законодателни промени, свързани с превоза на пътници в страната. На 14 май 1988 г. пикап се врязва в автобуса. Избухва пожар, в който в рамките на 90 секунди умират всички 27 пътници. Причина за инцидента е нахлуването в насрещното платно на пикапа, който е управляван от мъртвопиян шофьор. Повечето пътници в автобуса са спели, когато намират смъртта си. Пияният шофьор оцелява.

Все пак това не е най-смъртоносният инцидент с автобус в историята на САЩ. Черната статистика се оглавява от катастрофа с училищен автобус през далечната 1976 г. На 1 май отказват спирачките на автобус, който се движи по магистралата в района на Бей Ериа, Калифорния. Автобусът излиза от пътя и пада по стръмен склон. Умират 27 човека. Почти 30 години по-късно друг автобус, който евакуира пострадалите от урагана Рита, се запалва по време на задръстване в покрайнините на Далас. Умират 23 човека, а техническата експертиза установява механичен проблем, който е довел до прегряване на двигателя и пожар. Следват серия от съдебни дела и обезщетения за над 80 млн. долара. Най-скорошната трагедия е от 2011 г., когато автобус с туристи катастрофира в Бронкс. Умират 15 човека. Следствието установява, че шофьорът, който е карал с много над допустимата скорост, е бил преуморен. Голяма част от обвиненията на прокуратурата падат в съда.

Шофьорът е оправдан по обвинението за убийство.

В официалната статистика попадат огромен брой инциденти с автобуси в Азия и Африка. При тях обаче данните за жертви и ранени много често са изкривени, тъй като не се взимат предвид претоварените автобуси. Катастрофата с македонски автобус в България, която се случи на 23 ноември тази година, е определяна като най-тежката в Европа за последните над 10 години.

Само преди няколко месеца в съседна Турция катастрофа с автобус в западната част на страната води до смъртта на 15 човека, а мнозина са ранени. Първото заключение на разследващите е, че шофьорът на туристическия автобус е карал с превишена скорост по магистралата и е загубил контрол над превозното средство, което се е преобърнало.

През април 2019 г. автобус, пълен с германски туристи се преобръща на португалския остров Мадейра. Жертвите са 29, а последвалото разследване води до серия от скандали. Разследващите органи твърдят, че има техническа неизправност в петгодишния автобус. Туристическата фирма обаче контрира, че става дума за човешка грешка и твърди, че рейсът е минал технически преглед непосредствено преди трагедията. Споровете продължават.

Предходната 2018 г. е фатална за автобус, пълен с мигранти от Близкия изток, който катастрофира в Турция. Общо 17 човека губят живота си, а повече от 20 са ранени. Според официалната версия шофьорът е заспал и автобусът се е ударил в стълб. През същата година в България се случва кървавата катастрофа край Своге с автобус, пълен с пенсионери, който излиза от пътя и пада в дере. Жертвите на трагедията са 20.

Лятото на 2017 г. започва по трагичен начин за Германия. На 3 юли автобус, пълен с туристи от Източна Германия, се запалва на магистрала в Бавария, след като рейсът се блъска в полуремарке, теглено от камион. 18 човека губят живота си, а като причина за инцидента се сочи човешка грешка на шофьора на камиона. През януари същата година унгарски автобус, пълен с ученици, катастрофира в Италия на връщане от ски ваканция във Френските Алпи. На място умират 16 от учениците.

На магистралата близо до Верона шофьорът губи контрол над летящия с много висока скорост автобус. В резултат на това рейсът се забива в един от пилоните на моста Сан Мартино Буон Алберго. Ударът е толкова жесток, че пилонът буквално разцепва автобуса чак до средните врати. По време на катастрофата децата са спели. През същата година още 16 души умират при автобусна катастрофа в Русия. Починалите са били узбеки по народност. Причината за катастрофата е решението на шофьора да пренебрегне жп сигнализацията на прелез и да се опита да пресече пред пристигащ влак. Маневрата е неуспешна и влакът помита автобуса.

През януари 2014 г. 21 човека умират в Кайзери, Турция, след като автобусът, в който пътуват, катастрофира. Причината за инцидента е високата скорост, с която се е движел рейсът. Било е нощ, а пътят е бил заледен.

2015 г. е една от най-черните в историята на Франция. Камион, натоварен с дървени трупи, отнема предимството на автобус, пълен с туристи в югозападната част на страната. Двете превозни средства избухват в пламъци. 41 човека изгарят живи в рейса и още двама в камиона. Там пътували шофьор и тригодишният му син. Според основната версия шофьорът се разсеял покрай детето и направил рязка маневра. Автобусът бил отлично екипиран и имал изходи за евакуация при опасност. Никой обаче не си направил труда да инструктира пътниците как да си служат с чукчетата и как да разбият прозорците. По тази причина те се озовали в огнен ад. Допълнително утежняващо обстоятелство бил и фактът, че камионът имал допълнителен резервоар, пълен с гориво, използван от дървосекачите за зареждане на бензиновите резачки.

Най-жестоката катастрофа в историята на Франция пък е през юли 1982 г. Два автобуса, пълни с ученици, катастрофират на магистрала А6. Причината за инцидента била човешка грешка. Заради ремонт било затворено едно от платната на аутобана. Това довело до километрично задръстване. Изнервените шофьори рязко тръгвали и спирали. При поредното спиране лека кола се врязва в единия автобус. Резервоарът се възпламенява и избухва огромен пожар. В пламъците умират 53 човека, 46 от които са деца. Разследването установява, че спирачките на автобуса били за смяна. Единствената присъда е за шофьора, който получава шест месеца условно.

На 13 март 2012 г. Автобус, пълен с белгийски ученици, се блъска в стената на тунела Сиере. На място умират двамата шофьори, четирима учители и 22 деца. Първоначалното следствие не достига доникъде. Едва две години по-късно разследващите излизат с доклад, според който причината за инцидента е била непредизвикана човешка грешка на шофьора.

Само три дни преди Коледа през 2011 г. 25 човека намират смъртта си в тежка катастрофа между камион, натоварен с тухли, и автобус в Турция. Причината била, че шофьорът на камиона решил да изпревари бавно движеща се кола. Навлязъл в насрещното платно и се блъснал челно в автобуса.

Най-лошата катастрофа в съседна Румъния е на 29 юни 1980 г. близо до Ботошани. Спукана гума е причината за преобръщането на претоварен пътнически автобус. 48 човека умират на място. Управляващите се опитват да скрият информацията за инцидента. Румънците разбират за трагедията от предаване на забраненото тогава в страната радио „Свободна Европа”.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.