Черна кутия във всяка кола

От 2024 г. задължително в целия ЕС

Черна кутия във всяка кола

Ще записва скорост, спирачно усилие и наклон при катастрофа

Черна кутия ще има във всяка новорегистрирана в Европейския съюз кола от юли 2024 г.

Тя ще записва и съхранява критични параметри и информация, свързани със катастрофи, непосредствено преди, по време на и веднага след настъпил сблъсък. Това е записано в регламент на ЕС за безопасността на МПС, делегираният акт за подробното прилагане на който в момента се изработва, научи „Телеграф“.

Мотиви

Въвеждането на устройства за записване на данни от инциденти (б.р. черни кутии), които да запазят редица важни данни от превозното средство, е важна стъпка за получаването на по-точни, подробни данни за произшествието, е записано в регламента. Това е и причината, поради която се него се налага 6 юли 2022 г. като дата от която нататък няма да се дава типово одобрение за автомобил без предвидена черна кутия. От 7 юли 2024 г. пък на територията на ЕС няма да се регистрират нови коли без такава. За камиони и автобуси датите са съответно януари 2026 г. за типовото одобрение и 2029 г. за регистрацията. В регламента е записано, че черните кутии ще записват и съхраняват данните, така че последните да могат да бъдат използвани от държавите членки за извършване на анализ на пътната безопасност и оценяване на ефективността на предприетите мерки за безопасност (като например ефективност на спирачките или отваряне на въздушна възглавница).

Данни

Черните кутии ще пазят данни за периода непосредствено преди, по време на и незабавно след катастрофа. Сред тях са скоростта, спирането, положението и наклона на превозното средство на пътя, състоянието и степента на активиране на всички негови системи за безопасност, бордовата система eCall (б.р. автоматично обаждане на тел. 112), задействането на спирачките и т.н. Те няма да могат да бъдат дезактивирани, ще бъдат криптирани срещу манипулации и злоупотреба и ще могат да се използват само от компетентните национални органи във връзка с анализ на пътно-транспортни произшествия.

Ограничения

В момента делегираният акт, който трябва да въведе подробни детайли по прилагането на регламента се разработва от външен консултант на Европейската комисия. В предложените чернови е записано, че черните кутии няма да могат да записват последните четири цифри от идентификационния номер на МПС-то. Това се прави с цел да се спазят изискванията на европейското право в областта на защитата на личните данни. Ето защо черната кутия ще записва данните така, че идентифицирането на конкретното превозно средство, неговия собственик или ползвател да е невъзможно.

Спорове

Изрично е записано и че черната кутия няма да може да записва локацията времето и датата на пътно-транспортното произшествие. Последното предложение е обект на критика от страната на Европейската асоциация на пътните полицейски служби (ROADPOL), според която така черните кутии няма да могат да бъдат ефективно използвани за разследване на ПТП-та (вж. карето).

РОУДПОЛ: Без място, дата и час не стават за разследване

„Изключително загрижени сме относно предложението бъдещите черните кутии за МПС да не записват място, дата и час на инцидента“, пише в писмо на президента на Eвропейската асоциация на пътните полицейски служби РОУДПОЛ (ROADPOL) Фолкер Орбен до Европейската комисия. От асоциацията, чийто член е и българската служба „КАТ-Пътна полиция“, обясняват, че разследването на ПТП в последно време става все по-сложно заради наличичието на безброй електронни системи за безопасност. „Това превръща черните кутии в ключов прибор за събиране на информация, особено на фона на бъдещето и навлизащите автономни автомобили. Без да записват дата, час и локация обаче те няма да бъдат полезни и всъщност няма да осъществяват ролята, заради която са замислени“, пише Орбен. Той намира, че настоящата правна база в ЕС дава възможност черните кутии да записват тази информация без да нарушават правилата за защита на личните данни.

Всяка гума с QR код от май

Произведените след април 2021 г. автомобилни гуми в Евросъюза вече трябва да имат нов етикет с характеристиките им за съпротивление, сцепление и шум. Промените в съответния регламент на ЕС бяха гласувани през 2020 г. и влизат в сила следващия месе. Гумите ще имат и QR код, който ще води до обширна европейска база данни за сравнение на различните гуми, за да могат потребителите да направят избор според безопасността и екологичните показатели на гумата. Досега изискването е прилагано за гуми на леки автомобили, SUV и ванове, а задължителната информация бе за съпротивление при търкаляне, сцепление на мокра настилка и външен шум при търкаляне. Етикетът вече ще трябва да съдържа и данни за сцепление на сняг и лед.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.