Частните глоби убиват по пътищата

Частните глоби убиват по пътищата

За пореден път потвърждаваме максимата, че акълът ни идва, след като колата се е обърнала. В понеделник на „Хемус” заспал тираджия пак уби хора.
Следвайки логиката на първото изречение, можем да кажем, че това можеше да не се случи, ако чиновниците – и на границата, и по пътя до фаталното място на инцидента, се бяха потрудили да си заработят надниците.


Защо още на границата не се проверява тахографът на товарното возило, в което се вижда колко е почивал шофьорът? Преди доста години в бившата Западна Германия пропищели от заспалите турски шофьори на тирове. И за известно време на тях им било забранено да минават на собствен ход през страната. На границата са били качвани на жп вагони и превозвани до мястото на разтоварването или до другия край на ФРГ. Така и така родният жп транспорт страда от липса на работа, та може по този начин да изкарат някой лев. И по-важното, загиналите на пътя ще са по-малко.
Другата мярка, която би принудила чуждите тираджии и автобусни шофьори да не карат като на състезание по родните пътища, е всеки водач, предизвикал катастрофа у нас, да няма право да влиза в страната ни поне за 5 години, а при жертви по негова вина – доживотно.
Естествено, не бива да забравяме и силата на финансовите санкции. В съседна Гърция пътните полицаи си вършат работата на пътя стриктно. Всеки български тираджия знае, че може да отнесе солена глоба не само за малко надвишаване на разрешената скорост или претоварване на возилото, но и за много по-дребни неща. В повечето случаи на нарушителите им слагат белезниците и ги водят дори в участъка да им наложат санкцията по бързата процедура.
У нас, засега, само можем да мечтаем за реда в южната ни съседка, та какво остава за Германия, Великобритания или друга развита западна държава. На Острова камерите в буквалния смисъл са под път и над път и минути след нарушаването на правилата се знае къде какво е станало. У нас стигнахме до там да съобщаваме къде работят малкото на брой следящи устройства... За да може на останалите места всеки да кара като идиот и да прави каквото си иска.
Отделен е въпросът, че хванатите случайно чужденци - нарушители на пътя, най-често се отървават с рушвет. И именно тази приватизация на глобите е една от главните причини да гине толкова народ по шосетата ни. И при соца се борехме със „субективния фактор”. Продължаваме и сега, и все така безуспешно. Толкова ли е трудно да се инвестират 10 или 20 млн. лв., които сигурно са нужни за монтиране на повече камери по основните пътища, където стават най-много катастрофи?
Вечно ли ще се надяваме само на късмета и кога опазването на човешкия живот ще престане да е приоритет само на книга за чиновниците, отговорни за спиране на кръвопролитията по пътищата ни?
Трябва ли да откриваме топлата вода, вместо да видим как се борят с проблемите и в Западна Европа, и в Гърция. Не съм сигурен обаче дали изобщо някога ще ни дойде акълът.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.