Частни жп превозвачи в битка за крайградски влакове

Частни жп превозвачи в битка за крайградски влакове

С малки вложения частни компании може да возят по все още печеливши линии

Емисари на жп превозвачи вече обикалят гарите и следят броя на пътниците във все още пълните крайградски влакове на „БДЖ - Пътнически превози“, научи „Монитор“. Не държавната компания, а частници вече е възможно да возят по линиите, след като депутатите либерализираха жп пазара на пътнически превози миналата седмица с промени в закона.

Още в понеделник Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА) публикува за обществено обсъждане промени в правилника си за работа. Според новите правила при заявка от жп превозвач

регулаторът трябва да пита себе си

в лицето на принципала си Министерството на транспорта, както и БДЖ, които возят пътници по линията. Причината е договорът за обществена услуга между държавата и "БДЖ - Пътнически превози", който изтича през 2024 г. На негова основа държавата субсидира пътническите превози с около 175 млн. лв. годишно.

Към момента чужд или наш частен превозвач не е подавал заявление в ИАЖА, коментира главният секретар на агенцията Жоро Димитров. Но според източници на „Монитор“ частни компании вече проявяват интерес към натоварени крайградски линии като Пловдив - Асеновград, София - Перник и от столицата до Своге. Субсидията е малко вероятно да спре други превозвачи в пътническия транспорт да се появят у нас преди 2024 г., прогнозират експертите в жп превозите.

Одобрените от парламента промени в закона са в отговор на европейска директива. Четвъртият железопътен пакет влиза в сила от юни 2019 г. и води до пълна либерализация на жп превозите. Лицензиите за превоз вече ще се издават в европейската железопътна агенция. Така от 16 юни 2019 г. железопътните превозвачи от страните членки на ЕС ще имат право на достъп до железопътната инфраструктура у нас и до обслужващите съоръжения за извършване на всички видове железопътни услуги за превоз на пътници и товари при справедливи, недискриминационни и прозрачни условия, решиха депутатите. Изпълнителният директор на ИАЖА може да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници, когато такъв вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) ще определя изискванията към кандидатите, условията и реда за издаване, подновяване, изменение или отнемане на единен сертификат за безопасност на железопътни предприятия с област на дейност в България.

Сертификатът ще се издава за срок до пет години

и ще се подновява след подаване на заявление от железопътното предприятие, реши още парламентът. Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" ще води национален регистър на превозните средства, който отговаря на общите спецификации за националните регистри на превозните средства, съгласно акт на Европейската комисия, е записано в закона.

Според Петър Бунев от жп синдиката на КНСБ с малки вложения превозвачи може да возят по късите разстояния. „С две мотриси Пловдив - Асеновград може да се обслужва без проблем, а

БДЖ не е подготвена за промени, за разлика от инфраструктурата

която, макар и със забавяне, се модернизира“, смята експертът. По думите му ще са достатъчни влакове с места колкото на рейсовете, да имат климатик и интернет. Отделно въвеждането на тол таксите за автобусния превоз ще направи жп транспортът привлекателен. „Вече рейсовете ще трябва да плащат таксата за всеки курс, а не както досега винетка за година“, допълни Бунев. Според запознати обаче се готви и увеличение с 40 на сто на тол таксите и за ползваната от БДЖ жп инфраструктурата, поддържана от НКЖИ.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.