Чаровни актьори ваят „Мелодия“ с телата си

Чаровни актьори ваят „Мелодия“ с телата си

Никола Мутафов от "Откраднат живот" и Диана Костова от "Революция Х" под режисурата на Клара Армандова

Като пантомима, но с диалог, като нямо кино, но с реплики – с нестандартна изразност завладява спектакълът „Мелодия“ по пиесата на ирландката Диъдри Кинахан, поставена в Нов театър – НДК, от Клара Армандова.

Известната актриса се завърна у нас след магистратура по режисура в Лийдс и почти 25 години работа на британска сцена.

Драматургията на „Мелодия“ е простичка и дори банална: двама неудачници, самотни мъж и жена, се запознават случайно в парка, събрани от пристрастията си към класическата музика и концертите на открито. За няколко срещи те успяват да преодолеят първоначалната си неловкост, лека-полека да се сближат, душите им да се докоснат, да стигнат до неочаквани разкрития един за друг и въпреки тяхната тежест – да се опитат да продължат заедно... Ако бе реализирана по стандартния начин, без фантазия, романтичната комедия с оскъдния си, макар и забавен диалог, едва ли би изненадала зрителите, а и сигурно би завършила бързо-бързо като семпла театрална миниатюра. Но режисьорката Армандова е изградила върху текстовата основа една почти непрекъсната хореографска партитура, много близка до театър на движението, в която експресивните жестове и мимика на младите актьори Никола Мутафов и Диана Костова предшестват словото и сякаш го пораждат. С телата и лицата си те „изиграват“ и свенливостта, и непохватността си в началото, и постепенното си отваряне един към друг за по-съкровено общуване. Цялата психология на плахото зараждане на любовта е там. Този „разкършен“, атрактивен стил не е непознат за българския зрител – виждал е подобно изпълнение в някои ранни работи на Камен Донев („Финале гранде“) или Съни Сънински например („Охранители“), но винаги е приятно да го аплодираме отново.

Актьорите в „Мелодия“, избрани след кастинг из цялата страна, се раздават – Никола Мутафов, „темерутът“ д-р Пенев от „Откраднат живот“, тук пее арии от италиански опери и канцонети, танцува до задъхване, смешен в своята мечешка грациозност, но истинското откритие за голяма част от публиката е очарователната Диана Костова („Революция Х“), чието хубаво лице непрекъснато е бойно поле за различни състояния и това се забелязва до последния ред. Когато думите са слаби, техните „редови граждани“ Уилям Кейн и Катлийн Хил – секретарка в агенция за специални услуги и компютърен спец, политат и се изразяват с танц и музика – подобно на героите на Лейди Гага и Брадли Купър в „Роди се звезда“. Само че краят тук се очертава добър: трудно е да намериш в кипящото житейско море сродна душа, но ако усетиш, че си успял, струва си да положиш усилия да я задържиш.

Премиерата на „Мелодия“ е на 11 март, а следващото представление – на 26-и. Музикалната картина също е дело на Клара Армандова, а за сценографията и костюмите се епогрижил Венелин Шурелов.

Клара Армандова е носителка на престижната награда за най-добър режисьор на Международния театрален фестивал в Единбург (1994). Има 45 постановки във Великобритания, 3 в САЩ, а след завръщането си у нас направи авторския спектакъл „Лъч“ по мотиви на Шекспир.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.