Андрей Новаков: Чакаме реакцията на ЕК за пакет „Мобилност

Андрей Новаков: Чакаме реакцията на ЕК за пакет „Мобилност

Предстои ни борба на друг фронт

Няма да скрия, че съм разочарован от резултата от гласуването на пакет „Мобилност”, макар да не съм очаквал чудеса в пленарна зала. Положителното е, че въпреки въпросът да изглежда решен за Европейския парламент, той продължава да е на дневен ред за Европейската комисия.

Тя заяви, че през есента ще излезе с доклад за оценка на въздействието на този пакет, преди да е влязъл в сила. Знаете, че част от разпоредбите имат преходен период от 18 месеца. Надявам се дотогава Европейската комисия да е реагирала и както България нееднократно е заявявала, да сезира Съда на Европейския съюз, заедно с държави от Прибалтика, Полша и Румъния. Съдът би трябвало да се произнесе в рамките на този преходен период, в който пакетът няма да се прилага изцяло. Надявам се на положително развитие, предстои ни борба на друг фронт. Щеше ми се резултатът в Европейския парламент да е по-различен, но той е такъв, какъвто е. Ако имахме малко повече време с различен мандат от този, нещата сигурно щяха да стоят по друг начин. Добре е, че възможностите ни не се изчерпват с тези, които са в парламента, и сме готови за следващия етап.

Работихме упорито и водихме голяма битка, но тя беше неравна. Съгласете се, че да провеждаш дистанционно гласуване, в което депутатите дават вота си от вкъщи, ограничава възможностите да агитираш за една или друга позиция. Речите пред празна зала, колкото и добри да са те, в крайна сметка не може да имат такъв успех, защото не се слушат от всички колеги. Също така пакетът бе вкаран за гласуване в зала в момент, в който цяла Европа е концентрирана върху оцеляването си, а това само задълбочава проблема. Но от друга страна, не виждам и в такава ситуация как този пакет ще бъде прилаган на практика.

Част от мерките, като например, връщането на камиона в страната, имат преходен период от 18 месеца, в който няма да са задължителни. Надявам се до тогава да има развитие. Все още има какво да очакваме, преди разпоредбите да се прилагат окончателно. Да не говорим, че в период, в който чертаем „зелени коридори” и отваряме границите, либерализираме правилата на шофьорите, е направо немислимо да се говори за Пакет „Мобилност”. Но факт-Европейският парламент го одобри.

Със сигурност тези промени не са полезни за българския бизнес и те ще му навредят, ако останат в този вид. Юристи, с които сме водили разговори, обаче твърдят, че няма как непропорционална мярка, като връщане на превозното средство на всеки осем седмици, да остане, но все пак трябва да изчакаме решението на Съда. Това важи и за ЕК, макар там надеждите ни да са по-големи. Комисарят по транспорт заяви, че финалната версия на пакета се разминава драстично от това, което са планирали в самото начало. Това е декларация, подписана от комисари. От тук насетне очакваме реакцията на Еропейската комисия и на комисаря по транспорт.

Бяхме много близо от това да решим въпроса. Не искам да се връщам към миналото, когато нещата зависеха от 2 гласа, защото боли много. Това е болезнен спомен за мен. Още повече, когато тези липсващи гласове са наши. Но всеки носи персонална отговорност. Аз заставам с лицето и името си и мога да заявя с чиста съвест, че през последните три години всеки ден съм работил в интереса на българските превозвачи и съм правил всичко, което е било необходимо що се отнася до пакет „Мобилност”.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.