АВТОПАРК: Българите с най-малко автомобили в ЕС (ВИЖТЕ КЪДЕ КАРАТ НАЙ-СТАРИТЕ КОЛИ)

АВТОПАРК: Българите с най-малко автомобили в ЕС (ВИЖТЕ КЪДЕ КАРАТ НАЙ-СТАРИТЕ КОЛИ)

България е сред държавите в Европейския съюз (ЕС) с най-слаба моторизация на населението, показват данни на европейската статистическа служба Евростат, цитирани от Investor.bg.

Страната ни е и единствената в блока, в която броят на регистрираните автомобили намалява в периода 2015-2019 г., откогато са последните данни на Евростат. На всеки 1000 жители в България се падат по 407 автомобила през 2019 г., показва европейската статистика. По-ниско е нивото на моторизация само в Румъния (357 автомобила), Латвия (381 автомобила) и Унгария (390 автомобила).

Същевременно Люксембург регистрира най-високия процент на моторизация сред държавите от ЕС - 681 леки автомобила на 1000 жители. Вероятно обаче това число е повлияно от трансгранични работници (т.е. не жители), използващи служебни автомобили, регистрирани в страната. На второ място е Италия с 663 автомобила на 1000 жители, следвана от Кипър (645 автомобила), Финландия и Полша (и двете с по 642 автомобила).

През 2019 г. най-голям брой леки автомобили е регистриран в Германия – почти 4 млн. На второ място е Италия с 40 млн., а на трето – Франция с 32 млн. Между 2015 и 2019 г. най -голямо увеличение на броя регистрирани леки автомобили е регистрирано в Румъния (34%), следвана от Литва (20%), Унгария (19%), Словакия и Полша (и двете 18%).

Жителите на Полша карат най-старите автомобили в ЕС. Почти 38% от колите в страната са на възраст над 20 години през 2019 г. Следва Естония с 31,5%, Финландия с 26,9% и Литва с 22,6%. От друга страна, делът на новите автомобили (на възраст под 2 години) е най-висок в Ирландия (28,8%), Люксембург (23,7%), Белгия (22,9%) и Дания (22,6%).

България е предоставила на Евростат само данни за общия брой автомобили, карани в страната. За дела на колите по възраст обаче данни няма. Ако бяха подадени, щяхме да сме лидер по дял на старите автомобили – официалните данни показват, че към края на 2020 г. автомобилите над 20 години са 48% от всички коли у нас. Колите на възраст над 15 години са над 70%.

През последните години редица държави предлагат програми, подкрепящи покупката на нови автомобили с ниски емисии, като същевременно бракуват старата кола на собствениците. Общата цел на тези програми е обновяването на парка леки автомобили с по-екологични такива, посочва Евростат. Такива програми са създадени в почти половината от държавите членки, отбелязва още службата.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.