България, заедно с 8 други европейски страни, предложи на Европейската комисия да бъде въведен единен авиационен данък в Европейския съюз (ЕС). Причина за това е голямото количество въглеродни емисии, с които самолетите замърсяват въздуха, съобщи Reuters.

В писмо до зам.-председателят на Европейската комисия Франс Тимерманс, финансовите министри от Холандия, Франция, Германия, Италия, Люксембург, Швеция, Белгия, Дания и България призоваха да бъде създадена „някаква форма на авиационен данък“.

Германия вече наложи подобен данък и според немският финансов министър Олаф Шолц той може да послужи като модел за такса, която да важи на територията на ЕС. „Немският авиационен данък се е доказал и може да послужи като модел за Евросъюза за по-голямо опазване на климата“, коментира Шолц, цитиран от световната агенция. 

Според 9-те страни данък, с който „замърсяващият плаща справедлива цена за използването на въздушен транспорт“ е необходим, за да се справим с промените в климата. Към момента транспортът е единственият сектор в ЕС, в който има увеличени емисии. „Спрямо останалите начини за придвижване, цените във въздушния транспорт не са формирани добре“, пишат още в писмото си страните-членки като изброяват всички предимства, от които се възползва секторът, включително липса на акцизи и на ДДС при международни полети.

По-високите данъци за замърсяващи индустрии са повод за горещи дебати сред страните от ЕС. Част от плановете на Европейската комисия е въглеродните емисии да се намалят наполовина до 2030 г. През юли Франция въведе данък на авиокомпанниите, които излитат от летищата й, за да може да се помогне на околната среда. Националният авиопревозвач Air France обаче не подкрепи идеята, защото според нея това ще намали конкурентоспособността й и ще добави още 60 млн. евро разходи на година.

Швеция също въведе данък през 2018 г., а Холандия планира да направи същото догодина в случай, че не се стигне до съгласие в ЕС преди това. „Надяваме се, че с предприетите действия, този важен въпрос ще започне да се дискутира в Европа“, каза холандския финансов министър Менно Снел.

По темата: авиационен данък
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Връщат 50% от тол таксите за камиони и автобуси на метан и газ

Собствениците или ползвателите на камиони и автобуси, които се движат единствено с алтернативно гориво – метан, природен или био газ, биетанол и др., могат да възстановяват половината от сумите, платени за тол такси.

Австралия субсидира товарни полети за износ на храни

Австралийското правителство обяви днес, че ще отдели 110 млн. австралийски долара (67,40 млн. щ. долара) за товарни полети за износ на селскостопански стоки, след като авиосекторът бе тежко засегнат от пандемията от коронавирус, предаде „Ройтерс“.