Българчета надвиха цяла Европа с приз за проект „Страната на чудесата“
4

Българчета надвиха цяла Европа с приз за проект „Страната на чудесата“

Спечелили 24 робота, с които да програмират в клас

Българчета надвиха ученици от цяла Европа и спечелиха приз в конкурса на eTwinning с проекта си „Wonderland” („Страната на чудесата“). Той бе избран за победител измежду 301 международни проекта във възрастова категория 7-11 години. Проектът „Wonderland” е реализиран между три европейски страни - България, Чехия и Италия. Наши представители са ученици от столичното 137 средно училище „Ангел Кънчев“ и СУ „Св. Иван Рилски”. Като награда децата са получили 24 робота училището и така всяко дете ще има къде да програмира, сподели учителката на малчуганите от 137-о Ирена Райкова.

Проектът е реализиран преди 2 години по време на цялата учебната година. Тогава учениците от 137- о били втори клас. „Проектът е замислен като приказка -пътешествие в страната на чудеса. Учениците от трите държави трябваше да преминат през 8 врати, като зад всяка от тях имаше различно предизвикателство.“, разказа за идеята Райкова. Първата врата била въвеждаща и децата е трябвало да се опознаят и да създават свои говорещи аватари за играта. Втората врата води към темата за безопасния интерне т. С третата вече започва същинската работа по „Wonderland”. Учениците са били разделени екипи и всеки от тях те трябвало да търси различни митични същества. Първата група е търсила такива, които живеят под водата, втората на земята, а третата – които летят. Така и децата са били мотивирани да четат много както вълшебни и битови приказки. Зад четвъртата врата пък се криелата за коледните традиции и мистериозния Дядо Коледа. Хлепетата е трябвало да създадат мисловни карти, с които да обяснят как наричат по света Дядо Коледа, да направят стена с коледни пожелания. Те са изчели и много комикси, защото зад петата врата е трябвало да се срещнат със съвременните супергерои. За шестата врата пък учениците от различни страни е страни е трябвало да направят карта, която да е свързана с неща от ежедневието. Четирите екипа са нарисували по едно от парчетата на картата. По пътя си всеки отбор среща приказен герой, който им поставя препятствие. Сред тях е имало дракон, като за да минат през него, децата е трябвало да намерят начин да се помогне на дете, което има обучителни затруднения и му е трудно да запомня думите на английски език. „За да предложат начин, по които да улеснят ученето на детето, екипите използваха опита и си и дадоха отговори спрямо това, което правят те в клас - да си прави мисловни карти с правилата, да си направи картинен речник или да пее, защото така езикът се учи по-лесно.“, разказа Райкова. Когато представят своите идеи на дракона - учителите , те решават дали могат да минат към центъра , където да се срещнат и да празнуват приятелството си. Друг от екипите пък е трябвало да премине през Трола. За целта трябва да научат момиче да изрязва правилно емоциите си, тъй като си чати то ползва грешни емотико. На пътя на децата е стоял и „хулиган“ и да за се премине през него е трябвало да се измили как да се помогне на хлапе, което е тормозено в училище. „Децата решиха да станат приятелчета с него и със собствения пример да му покажат, че може да се промени“, сподели Райкова са решението на учениците. Към края на проекта зад седната врата стояла задача да измислят лого на проекта, на което да бъдат включени любимите супергерои на децата. Осмата врата пък била свързана с оценяване на проекта от ученици, учители и родители.

Най-ценното за децата е, че са общували и работили заедно по различните теми през цялата учебната година и всеки месец са отваряли по една врата. „Работили сме по проекта почти по всички предмети – по български четяха, по изобразително рисуваха, по английски превеждаха“, сподели учителката. Така учениците придобиват различни компетентности и умения по време на работата си по проектите, учат се да работят в екип. „Уж на игра, а придобиват умения и компетентности, които са изисквани от тях по учебна програма.“, сподели г-жа Райкова. Тя посочи, че главният метод на работа по един проект е проектно-базираното обучение. „Всяка една дейност започва с въпросите, на които няма да получиш отговор в Google и си провокиран да ги търсиш сам отговорите. Ученикът се подтиква на активно учене, да търси информация от други източници.“, разказа учителката По време на работата си учениците правят и много междупредметни връзки. Те развиват речевите си компетентности по чужд и роден език, докато описват героите от комиксите на чужд език. Усъвършенстват дигиталните си умения, докато правят виртуални галерии и пишат документи. Интелигентността им също се развива, тъй като след всяка проекта дейност са питани как се чувстват и те трябва да изберат от емотикони дали са били щастливи, скучно ли им е било. Има рефлексия, учат се да могат да разкажат какви чувства изпитват, сподели учителката от 137-о.

9782 бг учители част от Etwinning общността

Etwinning стартира преди 16 години с решение на ЕС да се създаде инструмент, с който училища от различни страни да си сътрудничат и да помага да развиват дигиталната си компетентност. В платформата вече са включени 846 577 учители, които са реализирали 111 926 проекта. 9782 са българските педагози, които са част от Etwinning общността. Зад гърба си те вече имат 7389 проекта.

Платформата е разделена на три мини сайта. Etwinning порталът за всички, които искат да прочетат какво правят учителите, какви са ползите. Вторият е Etwinning live, който е подпомага професионално развитие на учителите. Там се организират обучителни събития, канят се образователни експерти, които изнасят семинари на актуални теми. Платформата предлага и стая за видеоконфернтна връзка, в която всеки учител може да направи свое събитие и да покаже какво се случва в класната стая, по какъв проект работи, да обменя опит и идеи. Третата част е Etwinning space, която се използва, когато учителите решат да работят по проект с български или чужди партньори. „Ние имаме пространство за работа проекта. Там качваме работата на децата.”, сподели г-жа Райкова. Учениците се свързват чрез видеоконферентна връзка по време на часовете си и срещат онлайн ученици от другите страни. Заедно с тях проведат онлайн урок, като се разделят на малки или по-големи екипи, търсят решение на проблеми. Според учителката тези срещи са начин децата се мотивират да учат, тъй като се подготвят за тях. „Придобиването на нови умения става естествено – чрез споделянето. Сътрудничеството между учители и ученици е най-мащабният инструмент за промяна. ”, сподели учителката от България.“, каза учителката.

Учителката от 107-а е регистрирана в платформата от преди 5-6 години и благодарение на нея намира мотивация да продължи да се развива. „Etwinning е място, което да отговаря на моите разбирания каква трябва бъде учителската професия. Преди време всичко беше затворено в класната стая. Влизаме в класната стая, разказвахме си урока излизахме. Аз бях на границата да се откажа. С Etwinning се отвори нова врата към света, класните стаи са отворени към останалите, започнахме да работим за да постигнем всички цели, които ЕС начерта. Тази платформа помогна да се осъществи тази промяна.“, сподели Райкова. Тя изкара благодарности към директора на училището, който не я спира да следва мечтите си.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.