Бъговете на домашното обучение (ГАЛЕРИЯ+ИСТОРИИ)
22

Бъговете на домашното обучение (ГАЛЕРИЯ+ИСТОРИИ)

Първите няколко дни от дистанционното обучените вече са историята. Учители, ученици, родители се впуснаха с пълни сили в новото начинание, което на моменти може да бъде забавно. „Монитор” подбра галерия с част от бъговоте на домашното обучение и истории, споделени от учителите.

Г-жа Десислава Кръстева (СУ „Св. Константин – Кирил Философ, Пловдив) и новата ѝ роля на видеодетектив.
Първи ден, към16. 30. Звъни поредната майка.
-Госпожо, кажете на Гошо( б.а.- името на детето, което е първи клас, е променено), че ако не си препише изреченията (те са 3 за деня), ще му пишете двойка.

Учителката онемява:
-Защо да му пиша двойка?
-Госпожо, не мога цял ден да го накара м да седне да ги препише .
И се започва обяснение-оправдание:
-Аз работя от вкъщи, цял ден изгубих  в уговорки. Все пак и аз имам  срокове...
В далечината се чува рев :
-Ама защо казваш на госпожатааааааа....
Аз схващам театралната обстановка и казвам:
-Може ли да говоря с Гошо?
Той взема телефона. Аз започвам:
-Гошо, сега ще ти дам да си починеш 15 минути. След това се включвам онлайн и ще напишем текста заедно. Искаш ли?
-Да.
След 15 мин. включвам видеовръзка. Гошо е в пълна готовност. Седнал с тетрадка, химикал и чака да ме види. Аз стоя и наблюдавам как пише.
Втори ден:в уговорения час Гошо се включва и казва:
-Аз вече, започнах , госпожо.
Трети ден:включвам се отново само с Гошо в уговорения час.
-Госпожо, ето, готов съм вече.
Играя ролята на "лошото ченге" за майката на Гошо.

 

Учителката по химия в столичното Първо ОУ „Пенчо Славейков” Блажка Ушагелова сподели, че все още не смята да прави опити в домашни условия. За сметка на това използва презентации, които представят вече застени такива. Засега нейните часове преминават във вайбър. „Здравейте госпожо”, „ Как сте, ще се учим ли днес”,  „ Леле, г-жо, в 11 вечерта ни пратихте новите уроци, кога спите” са само част от въпросите, които учителката прочита преди да започне с преподава. Учениците от по-малките класове пък напомняли на съучениците си да не спамят с излишни въпроси в чата. Домашните също се предават във вайбър, като това се случвало и по-бързо от обикновено. „Когато сме в час, понякога забравят за домашните. Сега получават сутринта новия материал и задачи, а следобед част от учениците вече са ги изпратили. Вкъщи им е скучно, стреснах се да не изостанат и с мотивираха за работа.”, смята Ушагелова.

 

„Направихме много бързо организацията. Реших да използвам само две платформи, за да улесня максимално родителите – zoom.us и Seesaw, с която работя отдавна. На 11 март съобщих на родителите, че при необходимост ще работим дистанционно по този начин. Всички се отзоваха, подкрепяхме се в инсталирането, съдействахме си. Направихме два урока за тестване в zoom.us – в петък на 13 март и в събота на 14 март. Когато децата се видяха на екрана, видях и мен, реакцията бе „У-а-а-а-у!“ и гледаха с любопитни очи. Бяха много впечатлени. Преподадох урок за упражнение по човекът и природата. В края им пуснах тестове с Envision Play. Бе страхотно изживяване. Поставих домашно. Всички изпълниха. Получих го много бързо в Seesaw. Изпълняваха писмени задачи, снимаха ги и ги пращаха. Получих аудио и видео записи на поставени изследователски мисии. Стартирахме официално в понеделник на 16 март. Целят клас бе събран и ме чакаше. Карахме учебни часове с междучасия. Много атрактивна е виртуалната дъска на платформата и ни е любим инструмент. Ползваме електронните учебници и тетрадки. Понякога пишем направо в тях. Подготвям  ел. тестове, презентационни модули, в които също пиша пред децата след обсъждане. Специално подготвям всички уроци така, че да провокирам интерес и желание. Сменям инструменти. Дори  мога да записвам и с маркер върху импровизирана дъска с бели листи. Едно дете ми даде идея как да я пригодя по-добре. Не заглушавам микрофоните, учениците го правят, за да се учат на самоконтрол и да имаме необходимата връзка. Толкова мила гледка е да видиш целия си клас с необходимите учебни пособия, пишат, изпълняват, обсъждат, споделят, чувстват се част от общността, в която им е уютно. И да чуеш: „Госпожо, сега поне няма да ви бърборим в междучасието. То си е само за Вас!“ Милите те!. Думите на децата: „Ей, колко хубаво сте се подготвили!“ и на родителите „Целият ни дом е в очакване на поредния урок!“, „Правите всичко за нас и децата ни! Благодарим Ви!“, са достатъчни. Смисълът! Нека не забравяме кой пръв е бил наречен Учител.”, Розалина Паскалева, начален учител Второ ОУ „П. Р. Славейков“ Стара Загора.

 

„В новите условия на обучение учениците виждат и предимства: междучасие по избор на ученика, учебно време от 9:00ч., писане на домашни в удобно време. Нестандартните часове по физическо възпитание за разучаване на българско народно хоро или гимнастика чрез клипче се посрещат с усмивка. Допадат им музикалните паузи между заниманията, образователните игри. Дистанционната форма показа на учениците, че компютърът е не само възможност за игра. А на всички нас, учители и родители, че когато работим заедно, работим успешно, въпреки трудностите.”,Мима Михайлова, начален учител.

„Избрах да работя дистанционно в Google Classroom с моите четвъртокласници. През първия ден, обучението, което проведох, бе асинхронно. Предварително подготвих презентации и заснех видео уроци, които споделих в нашата виртуална класна стая. Не мога да опиша радостта, която изпитах, щом започнах да получавам написаните „домашни работи“. Всички бяха изпълнили поставените задачи. Благодарение на родителите много бързо се адаптираха към новия начин на обучение. През втория ден направихме проби за синхронно обучение в Google Meet. Учениците от моя клас с голям ентусиазъм и вълнение се присъединиха. Радваха се, че сме заедно! Споделиха вълненията си. Изпитваха гордост, че са успели да се ориентират в новата виртуална среда и радост, че сме заедно! Това ме мотивира още повече да положа максимум усилия и да улесня  Образователният процес не е само преподаване на учебен материал. Дори и online, децата имат нужда да разкажат деня си, да потърсят подкрепа. Обсъдихме нещата, които трябва да свършим заедно. Бих казала, че децата харесват този начин на обучение, макар да им липсват игрите в училищния двор. Нищо не може да замени прякото общуване с връстниците им или прегръдката на госпожата.”, Рая Стефанова, начален учител

 

„В тези трудни за всички дни заедно успяхме да обединим усилията си и в много кратък срок да продължим обучението на първокласниците във виртуална класна стая. В моята практика използвам Google Classroom, защото е достъпна за всички, лесна за употреба, с интуитивен и изчистен дизайн.Новите условия на работа показаха на децата, че не наизустяването на материала, а придобитите умения и прилагането им са най-важните за справяне в динамично развиваща се ситуация. Отзивите на учениците са силно положителни – искат още задачи, с радост изпълняват всичко възложено и никой не си забравя домашната работа.”, Денка Иванова, начален учител.

 

„Това предизвикателство се оказа много интересно. Да, живият контакт го няма, но пък успяваме вече два дни да работим и то успешно. С родителите имаме създадена обща група. На този етап използваме нея. Всяка сутрин, точно в 9.00ч. изпращам на учениците, какво трябва да работят. Стриктно спазвам учебната и седмичната програма. Не само математиката и българският език са важни, всеки предмет е важен и значим. Родителите получават информация от мен за учебните предмети, включени в седмичната програма за деня. Указанията са под формата на видео съобщения, в които разяснявам коя част от урока как трябва да бъде изпълнена  и записана в съответната тетрадка. Към всеки урок има прикачени  презентация или  урок. По  технологии и предприемачество  и  изобразително изкуство учениците получават  информация  под формата на презентация и видео клип  как да изпълнят поставената задача. В рамките на училищния ден с родителите и децата поддържаме връзка. Отговарям на въпроси свързани с поставените от мен задачи за изпълнението им. Поддържаме темпото на работа както в училище. Има поставени задачи за работа в клас и домашна работа . Учениците имат различни въпроси " кога е работа в клас"," кога е домашна работа"," кога е времето за почивка". Още през първия ден на електронното обучение получих обратна връзка от всичките  ученици чрез изпращане на изпълнените задачи под формата на снимки  видео.”, Павлина Балева, учител на втори клас.

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.