Млечните продукти родно производство ще поскъпнат поне с 5-6 на сто на едро, като една от основните причини са високите цени на тока на свободния пазар, прогнозират мандраджии.

Иван Грънчаров, собственик на млекопреработвателно предприятие, прогнозира, че от пролетта ще бъде принуден да вдигне цените.

„Поскъпването е неизбежно, но няма да започне веднага, а евентуално от пролетта“, обясни той. По думите му при производството на млечните продукти се използва доста електроенергия, защото за узряването им трябва да се поддържа оптимална температура, а също и за съхранението им. „За съжаление поскъпването на електроенергията е много високо. Дори на фирмите с дългосрочни договори нарастването на цената на тока е най-голямо около 70%“, смята мандраджията и добавя, че на регулирания пазар на електроенергия цената е по-ниска, отколкото при търговците на едро, което е парадокс. Грънчаров поясни, че освен токът и водата за покачване на разходите на производството допринасят и по-големите минимални заплати и осигуровките. „Режийните


разходи за производството на сирене ще скочат поне с 30%“,


прогнозира той. „Ако доскоро за преработката на литър мляко са били 20 ст., то ще достигнат 25-26 ст.“, смята млекопреработвателят. Според него при това положение има два варианта - или да се вдигнат цените или да се намали производството. По думите му, на първо време ще пострадат служителите в мандрите, като някои от тях ще бъдат съкратени от работа, за да може да се качат малко заплатите на останалите и да се задържат най-ценните кадри.

Според Симеон Присадашки, зам.-председател на Асоциацията на млекопреработвателите

все още е рано да се прогнозира с точност


с колко ще поскъпнат млечните продукти, произвеждани в България. „Много от колегите ще стискат зъби и за своя сметка ще поемат негативите. Кой и докога ще издържи обаче не е ясно. Пазарът в момента е много свит и може би над 80% от повишените производствени разходи ще се поемат от мандрите“, смята браншовикът. На въпрос дали скъпият ток няма да намали още повече делът на нашите млечни продукти на пазара ни, Присадашки отговори, че хората предпочитат от магазина да си купуват българско сирене и кашкавал. По думите му единствено в заведенията за обществено нашите млекопреработватели отдавна са изместени от пазара, защото там се използват основно вносни продукти или такива с палма, които се продават на едро по-евтино.

Симеон Присадашки, припомни, че в бранша има недостиг на работници и може и да не се стигне до съкращаване на персонал, освен при закриване на фирми.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Стокообменът ни с Индонезия достигна 137.3 млн. долара за 5 месеца

За периода януари-май 2019 г. търговският оборот между България и Индонезия достигна 137.3 млн. долара. Това е ръст от 250% спрямо същия период на 2018 г. Такива данни изведе министърът на икономиката Емил Караниколов по време на бизнес форум.

Fitch вещае спад на пазара на нови коли в Европа

Продажбите на нови автомобили в Европа намалява и прогнозите са до края на 2020 г. тази тенденция да продължи, прогнозират от Fitch. Според рейтинговата агенция налице са типични признаци на цикличен спад в сектора.