За разлика от постоянната негативна тенденция на световния пазар, българинът започва бавно, но сигурно да възвръща интереса си към музиката на физически носител, било то диск или плоча. 

С 13,87% повече физически бройки са продадени за първото полугодие на тази година по данни от продуцентските компании, членуващи в Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП), в сравнение със същия период на миналата година. Всъщност точно 2018-а слага началото на

обръщането на тенденцията

като първа отчита ръст в продадените бройки от 6,76% спрямо 2017 година. Тези обнадеждаващи резултати обаче съвсем не означават, че родните музиканти и продуценти рязко са забогатели от продажби на албуми. Напротив, процентът на приходите им съвсем не е равен на големия процент увеличение на продадените дискове, винили и други физически носители. За месеците от януари до юни включително ръстът е с 5,88% - почти същият като през 2018-а, когато монетизирането на продажбите е било с увеличение от 10,10% за цялата година. По прогнозни данни от БАМП общият ръст на пазара (калкулира се автоматично в системата им и показва състоянието на всички компании, не само на компаниите, членуващи в асоциацията) през първото полугодие на 2019 г. е с ръст от 6,89% при продадените бройки и едва 0,70% повишение на приходите от тях. Това е ясен показател, че българинът купува все повече дискове, но цената им е значително по-ниска, затова и приходите не са особено задоволителни.

Евтините физически носители на музика обаче са поредният начин да се стимулира родният меломан да се завърне към пазаруването на албуми на физически носител не само с колекционерска стойност, каквато се оказва най-честата причина за покупката на винили например. Не само това обаче мотивира феновете да си купят диск или плоча. Доста по-силен фактор е, че любимите им

артисти се завърнаха ударно към правенето на албуми

Досега през 2019 г. нова продукция извадиха Влади Ампов-Графа, който издаде „Страничен наблюдател“, Ицо Хазарта с неговия дългоочакван „Неправилен рап“, джазменът Живко Петров пусна Ten, Веселин Маринов събра „Легенда за любовта”, а след 17 години мълчание Стенли се върна с „Чужди тела“. В лекия жанр се разписаха звездите Преслава („Да гори в любов“), Ивана („Същата и не съвсем"), Райна („Една на милион") и Борис Дали („Аз избрах“). И това са заглавията до сега. До края на годината с нови албуми ще се разпишат още примата на българската естрада Лили Иванова, която на 8 декември пуска диска си „Севдана“, малко преди това и джаз дамата Белослава ще зарадва феновете, нова тава обещава и Кирил Маричков, който само преди дни навърши 75 и напълни до горе НДК.

Артистите също имат мотивация да се върнат към правене на цели тави. „Правенето на албуми се засилва, защото

дигиталните платформи родиха нов смисъл за албума

Ако е добър, той е брилянтна плейлиста. Не е случайно, че когато излезе нов силен албум, почти всички парчета от него са на първите места в класациите на дигиталните платформи и не само. От друга страна албумът винаги ще е актуална форма на изява за артистите, защото на тях им трябва репертоар, с който да излизат на концертите си и на база на който да завъртат цели турнета. В България и не само, в Полша например, през последните две години физическите продажби растат“, отчита и шефът на най-големият лейбъл у нас Virginia Records Станислава Армутлиева.

Първи промениха посоката на вятъра обаче музикантите, които напълниха 2018-а с големи заглавия. Мария Илиева събра в диск най-големите си хитове, Любо Киров пусна неговия „Както преди“, Орлин Павлов издаде дебютната си тава „Още малко...“, Б.Т.Р. отсрамиха рок сцената с „Невидими стени“, Михаела Филева се отбеляза сред младите поп изпълнители с „Нова страница“, Хилда Казасян се вдъхнови от класиките на Ела Фицджералд. За звездите на „Пайнер“ 2018 г. не беше чак толкова продуктивна като на поп сцената и с албуми се разписаха само Емануела („Нотариално заверен“), Яница („Изкушение") и Анелия („Дай ми още“). Големият подем в попа обаче обърна знака пред цифрите и данните сочат, че за 2018 г. ръстът в продадените физически бройки е бил 6,39%, а приходите са скочили с цели 15,37%.

Не закъсняха и отличията за родните артисти, като в началото на годината Любо Киров закачи на стената си златен сертификат (дава се при продадени 1000 физически бройки за една година от официалното излизане на албума) за продажбите на „Както преди“ и платинен (за 2000 продадени бройки, пак за година) за сборния му „Знам“ от 2017 г. През юли тази година в БАМП, която е оторизирана от международната IFPI за издаване на сертификатите, е постъпило запитване от компанията Facing the Sun Ltd с искане за получаване на четири и дори пет пъти платинен сертификат за дебютния солов албум на Ицо Хазарта, което означава, че за времето от 18 май - дата на премиерата, до юли той е реализирал между 8000 и 10 000 продадени копия, което се очертава като истински рекорд. От асоциацията очакват декларация за извършените продажби на тавата с финалните данни, за да издадат статуса. За отбелязване е фактът, че до преди няколко години

златен статус се даваше за реализирани 10 000 физически копия

но главоломното сриване на пазара на дискове в световен мащаб и почти пълното преминаване към стрийминг и даунлоуд услуги промени критериите не само в България, но и глобално.

В световен мащаб 62% от общия пазар за първото полугодие на 2019 г. е отделен на стрийминг платформите (в САЩ процентът е още по-голям - 80), 9% - на дигиталния даунлоуд, 4% са за винилите и 5% за CD-тата. Командното дишане, на което се поддържа делът на физическите носители, се диктува от възродения интерес на меломаните към плочите, като за пръв път от 1986 г. насам тенденцията е в края на годината да задминат по продажби дисковете. Според RIAA (Recording Industry Association of America – Американската асоциация на звукозаписната индустрия) винилите са заработили 224,1 милиона долара, като са продали 8,6 милиона бройки, а дисковете до юни са инкасирали 247,9 милиона долара за продадени 18,6 милиона броя. Видимо е, че затъването на дисковете идва от същия фактор, който обратно на България поражда интерес – ниската цена (за почти еднакъв приход CD-тата са продали 2 пъти повече бройки в сравнение с плочите). 

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Секс скандал разтресе „Фермата“

Освен удоволствие и радост, сексът във „Фермата“ предизвика раздразнение и гняв. Недвусмислените звуци, долитащи от леглото на двама от участниците, изнервиха останалите мъже и жени в шоуто, и станаха повод за раздор.

41 държави ще участват в Евровизия 2020

Общо 41 държави ще се включат в песенния конкурс Евровизия, който ще се проведе в нидерландския град Ротердам през идния месец май. Това обявиха от Европейския съюз за радио и телевизия.

Матю Пери е влюбен в Кортни Кокс?

Матю Пери крие нестихваща любов към колежката си Кортни Кокс. С това твърдение гръмнаха медиите отвъд Океана само ден, след като стана ясно, че звездите от популярния ситком „Приятели“ планират да се завърнат ударно в нов проект (най-вероятно продуциран от HBO).