Броят асансьорите през имотните декларации

Броят асансьорите през имотните декларации

Браншът иска нова наредба за техническия надзор на подемниците

Точната бройка на асансьорите в страната да се установи през имотните декларации, предлагат от Фондация „Асансьорна безопасност“ (ФАБ). Това стана ясно от информация за проведено работно съвещание в София на Консултативния съвет за безопасната експлоатация на асансьори към председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), съобщиха от контролното ведомство.

Според представената концепция от ФАБ дори една подадена имотна декларация на някой от живущите във входа на жилищната кооперация е достатъчна да се локализира наличието на асансьор. След това от ДАМТН и лицензираните контролни фирми могат да проверят -

 дали подемникът не се поддържа нелегално

 или това се върши с договор с етажната собственост. Данъчните от своя страна могат да видят дали фирмата си плаща редовно дължимото на бюджета. От техническия надзор пък ще могат да изискат от контролната фирма данни за състоянието на съоръжението. В случай, че бъде установено че има съоръжения, към които няма зададени фирми за техническа поддръжка/надзор, и съоръжението е в експлоатация, то тогава етажната собственост се счита, че е в нарушение на действащите държавни разпоредби и би трябвало да понесе съответната отговорност.

От ФАБ, чиято концепция е качена на сайта на регионалното  министерство, предлагат също да се направи стройна система за управление на етажната собственост. Тя трябва да е един от трите елемента, обменящи си информация за асансьорите, заедно с Националната агенция по приходите (НАМ) и ДАМТН. От своят страна въпросната система ще подава и тази информация към сървър в дирекция „Жилищна политика” на регионалното министерство, в който да има и регистър на лицензираните домоуправители.

Във ФАБ смятат още, че е от изключителна важност НАП и ДАМТН

 да съгласуват, какъв тип информация да се съхранява

 в базата данни на електронния регистър на съоръженията, за да може да се прецени в какъв вид да бъде подавана вече съществуващата към информацията вече събрана от приходната агенция. Според Емануела Фролошка, изп. директор на фондацията една компютърна програма за бързо извличане на конкретната информация за асансьорите от имотните декларации може да бъде разработена за около месец, но важното е да се знае какво има в масивите на метрологията и данъчните.

Председателят на Българската асансьорна асоциация Валентин Маринков смята, че информацията за наличието на подемници в сградите може да бъде намерена в регистрите на МРРБ и респективно на ДНСК. Според него сега на дневен ред е проблемът с размотавания с години проект за изменения и допълнения на Наредба за безопасната експлоатация и техническия надзор на асансьори (НАБЕТНА). „Трябват обаче не изменения, а  да се пише

нов документ, съобразен с еврстандартите,

и да се правят свободни съчинения върху наредба от преди 1989 г.”, смята Маринков. „С написването му трябва да се заемат експерти от Българския институт по стандартизация, където са запознати с всички европейски норми, стандарти и директиви", категоричен е той.

Както „Монитор” писа половината от над 100 хил. асансьора в страната се поддържат нелегално. По информация от техници, ремонтиращи подемниците те са се натъквали на асансьори в плачевно състояние, които обаче дни преди поредната повреда са получили документ, че са минали технически преглед, установил „нормалното им” техническо състояние.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.