Прокуратурата: Водеща версия е човешка грешка за катастрофата на

Автобусът не е пренасял контрабандно гориво, не е и терористичен акт

Прокуратурата: Водеща версия е човешка грешка за катастрофата на "Струма" (ОБНОВЕНА)

Има 8-ми спасен човек, според един от оцелелите. Загиналите са 44-ма

За момента водеща се очертава версията за човешка грешка, заяви на брифинг зам.-главният прокурор и директор на НСлС Борислав Сарафов.

Той, говорителят на главния прокурор Сийка Милева и един от следователите по делото дадоха подробности от разследването на тежкия инцидент с македонския автобус.

По данни на граничния контрол на Капитан Андреево, в автобуса-ковчег са пътували 52-ма души, след трагедията са намерени 44 трупа, 7 оцелели са в болница - 4 мъже и 3 жени. Един от оцелелите е бил категоричен пред разследващите, че са се спасили не 7, а 8 души, съобщи Сийка Милева. Предполага се, че 8-ият спасен е пътник, който се е прекачил в друг от 4-те автобуса при последната спирка за почивка малко преди катастрофата.

Утре следовател и прокурор ще заминат за Скопие, където ще дадат българската молба за правна помощ и ще получат изготвените ДНК-профили на роднини на загиналите, които у нас ще бъдат съпоставени с ДНК-профилите на жертвите, за да бъде направена тяхната идентификация. След това телата им ще бъдат върнати в Македания.

Разследващите категорично са отхвърлили версията, че автобусът е пренасял туби с гориво. Намерени са 3 туби с остатъци от нафта, те не са били пълни и не са се възпламенили, т.е. пожарът не е тръгнал от тях. Експертите заключават, че запалването е предизвикано от закачването на автобуса в дясната мантинела, отделяща отбивката на пътя, стърженето й по асфалта, което е било като шмиргел, огниво, и това е запалило кълбо от искри, които пък са запалили нафтата и маслата в автобуса.

Разследващите категорично отхвърлят и версията за терористичен акт. Направени са ацетонови обтривки от автобуса за наличие на взривни вещества.

Днес разпитите и огледът на автобуса продължават. До сега са разпитани двама от оцелелите пътници, които са в болница. Тези свидетели са били будни по време на инцидента и дават изключително точни показания за събитията. Разказите им се припокриват. В момента се разпитват други двама от оцелелите пътници.

Няма нито един очевидец, който отвън да е видял катастрофата, заяви Борислав Сарафов.

Назначени са експертизи, някои от които вече са готови. Приключили са всички аутопсии и съдебно-медицинските експертизи на загиналите са готови. Всички жертви са загинали от задушаване при пожара /в дихателните им пътища са открити сажди/, а не от травми при катастрофата или взрив. До момента няма данни за взрив. Дочутият силен шум е от удара на автобуса в островната мантинела вдясно.

Назначени са автотехническа и пожаро-техническа експертизи. Комплексната съдебно-медицинска, автотехническа и пожаротехническа експертиза ще даде отговор на въпросите за причините - защо автобусът е напуснал траекторията си и кое е предизвикало интензивния пожар.

Експертите са установили, че в участъка на инцидента има лоша пътна маркировка и лоша сигнализация. В момента се налага мнението за зле организирано движение. "Дясната мантинела, в която се е нанизал автобусът, е опасна за движението, тя е способствала за запалването на огъня. Нейното място не е там. Дали ако е имало човешка грешка, тя е била способствана от лоша организация на движението, се установява", каза още Сарафов. Установено е, че има спирачен път.

Днес сутринта главният прокурор Иван Гешев е разпоредил на ВАП по реда на надзора за законност да разпореди проверка на пътната сигнализация и маркировка на магистралите и първокласните пътища в страната, съобщи Сийка Милева. В проверката ще бъдат привлечени международни експерти и експерти от неправителствени организации.

Един от екипа следователи по делото - Маринов, разказа, че шофьорът на автобуса е реагирал преди удара с мантинелата, явно я е възприел в последния момент. "Той се е отклонил вдясно незнайно защо и се е нанизал в тази мантинела. Дали е загубил ориентир в пътната обстановка - било е тъмно, ръмял е лек дъжд, дали поради някаква друга причина може да е изпаднал в лека заблуда, за да завие надясно в отбивката за чешмата. Безспорно е установено, че това нанизване е значително, защото 9 колчета от мантинелата са изкъртени и цялата мантинела е отнесена с автобуса в средната част на магистралата. Ние я намерихме силно деформирана между предна гума и предна врата. Там се намира резервоарът с нафта. Свидетелите, които са пътували, потвърждават, че непосредствено след удара са започнали интензивни пламъци вдясно и след спиране на автобуса много бързо се е задимило цялото помещение. Правили са опит да отворят прозорците неуспешно", раказа следователят.

Предната врата в момента на удара е изхвърчала, тя е намерена встрани на тази отбивка. Въпреки че не е имало врата, там е имало огромен пожар, там никой не е можел да премине, всички са се струпали към средната врата. Автобусът е изкъртил и лявата мантинела. Продължавайки да се движи попада между двете мантинели на двете платна, които са с неговите габарити, и задната врата се оказала затисната от мантинелата. Това е обяснението за тежестта на инцидента.

Македонски съдебни медици са получи разрешение от Сарафов да присъстват при вземането на ДНК от човешките останки в автобуса.

Има спирачни следи и преди, и след мантинелата. Всяко тяло е било вадено след рязане на ламарината от седалките в автобуса. 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.