Обхватът на модела „бонус-малус“, който ще определя цената на полицата „Гражданска отговорност“, постепенно ще се увелича. Никъде по света системата не работи в толкова ограничен вариант и предложението на Комисията за финансов надзор (КФН) ще помогне за подобряване на пътната безопасност, но няма да вдигне цените на полиците, твърдят застрахователите.

След първоначалното въвеждане, евентуално от 1 януари 2020 г., шофьорите ще имат нулева година, 12 месеца по-късно нарушенията им ще имат отношение при определяне на цените на задължителната застраховка. Според АБЗ пет години след въвеждане на системата "бонус - малус" 1 550 000 водачи или 44,2 на сто от всички шофьори ще ползват максималния "бонус" от 25% отстъпка в цената на "Гражданската".

Други 0,6 на сто от тях или 21 000 водачи пък ще плащат максималния "малус" от 400% поскъпване на полицата. Данните бяха изнесени от застрахователите, но са на международния консултант, помогнал за изготвянето на наредбата за новия модел.

Системата, която се предлага, е възможно най леката, базирана е на пътните нарушения и престъпления по Закона за движение по пътищата, каза Велев. Въвежда се най-лекия вариант, базиран само на по-тежки нарушения на правилата за движение по пътищата. В проекта е заложено водещ да бъде водачът и неговата отговорност, коментира още Константин Велев. По думите му въвеждането на системата е процес, който ще търпи развитие в бъдеще, а именно включване и на други нарушения като управление на МПС без застраховка, ПТП-та само с констативни протоколи, история на щетите не само у нас, но и в чужбина.

Около 2 млрд. лева или около 2 на сто от брутния вътрешен продукт на България са икономически загуби следствие катастрофи всяка година, според експерти. Въвеждането на „бонус-малус“ в други държави е спомогнало между 10 и 30% за намаляване на ПТП-та и смъртни случаи. Кирил Бошов от АБЗ допуска, че годишният ефект за България ще бъде намаляване с 250 до 300 млн. лева щетите за икономиката ни.

От „Бонус-малус“ по думите на Велев застрахователите няма да реализират допълнителни печалби. От АБЗ предлагат възстановяване на неутралния базов клас максимално след 5 години, докато в проекта на КФН този срок е 10 години. От Асоциацията искат режимът на вписване на водачите в застрахователната полица на колите да става само веднъж годишно.

Не е ясно дали цената на полицата за Гражданска отговорност" ще се отрази и на застраховката "Каско" за автомобили. "Ако някоя компания започне да вдига цената и на тази полица, конкурентните фирми ще се възползват, и тя ще се принуди да я свали", каза Велев.

По думите на Велев цената на средната премия по застраховката "Гражданска отговорност в момента пада - преди шест месеца тя е била 281,27 лева, а през ноември - 278,52 лева.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Треска за злато в САЩ

Инвеститорите в ценни метали и банкерите в САЩ се сблъскват с дефицит на злато – кюлчета и монети, пише Wall Street Journal.

Кристалина Георгиева: Коронавирусът повлича световната икономика към рецесия

Коронавирусът вече повлича световната икономика към рецесия. Това заяви управляващият директор на Международния валутен фонд Кристалина Георгиева. Тя обяви, че пандемията ще нанесе най-тежък удар на развиващите се пазари, страдащи от намаляла търговия, свиване на износа и изтичане на капитали.