Бойка Велкова се заплита в забранена любов във „Федра“ (СНИМКИ)
5

Бойка Велкова се заплита в забранена любов във „Федра“ (СНИМКИ)

Спектакълът на театър „Азарян“ избухва със силата на антична драма в наши дни

Като антична драма с култ към красотата и разгула на сърцето и тялото със силните им страсти; като филм от френската „нова вълна“ с модерно усещане за света и обитателите му, със склонност към горчив и ироничен размисъл, експериментиране с границите на любовните отношения и екзистенциално раздвоение. Такъв е новият спектакъл „Федра“ на Бойка Велкова като режисьор и главна актриса в театър „Азарян“, но нова, съвременна „Федра“ – не от Еврипид или Расин, а от българския автор Петър Пламенов, преподавател по философия в Софийския университет.

Езикът на текста е висок: не чак в стихове като в творба на класицизма, но звучи като изящна интелектуална изповед на модерна култивирана личност. Историята е преместена в наши дни, когато Иполит, доведеният син на Федра –

богата съпруга на бизнесмен

– се завръща от колежа за ваканция със свой приятел. В дома им, условно маркиран с елинистични пластики и легло, коте се превръща в басейн, се говори за картини на Джаксън Полък и Марк Ротко по стените, а домакинята с охота е готова да танцува в клуб заедно с младите си гости…

…В началото двама души празнуват любовта си – Федра и съпругът й Тезей (Бойка и отличният Пламен Манасиев): тя го поставя на пиедестал като статуя, той я полага в съхраняваща прегръдка, докато двамата се оттеглят в ложето си, където интимността им е също като прелюдията – богато хореографирана сцена метафора. Тялото на Велкова не е забравило уменията, придобити някога в балетното училище. Нищо освен музиката на Теодосий Спасов не предвещава трагедията, която ще се разрази с пристигането на сина и неговия приятел Агатон (младите Михаил Сървански и Севар Иванов). То отприщва порой от двусмислени отношения в това привидно щастливо семейство. Федра сякаш обича Иполит като мъж и бог, а не като дете, той не си дава сметка колко е влюбен в мащехата си, докато Агатон не му отваря очите, той пък е разтърсван от чувства към Иполит, далеч надхвърлящи обикновеното момчешко приятелство (изключително силно и експресивно представяне на Севар Иванов). Накрая

всички ще изгубят невинността си

– някои физически, други не, но затънали в пагубни чувства. И Тезей, който хвърля маската на любящ съпруг и се превръща в гневен рогоносец и отмъстител, и Агатон със завиждащите очи, и младият Иполит, и най-вече Федра, която поема вината, но не получава прошката, към която се стреми. Напразни ще бъдат опитите на мъдрата Диотима (Петя Силянова) да спаси героите от самите тях. От заслепението по всеможенето, на което жертва става и Федра, Сияйната. В спектакъла има нотка на морализъм, но и разбиране към могъщия повик на страстта, към нуждата от любов. „Федра“ на Пламенов и Велкова е една нео-антична драма, напълно възможна в наши дни – когато всичко вече е изпитано, всичко е позволено и всичко си има цена, понякога непосилно висока.

С тази постановка Бойка Велкова все по-смело напредва по пътя на режисьор, а Федра е поредният противоречив и многопластов женски образ, с който тя достойно се съизмерва като актриса. Забележителната хореография е дело на Филип Миланов от балет „Арабеск“ (победител в IХ международен конкурс за съвременна хореография на името на Маргарита Арнаудова и лауреат на „Икар 2015“ за съвременен танц и пърформанс). Сценографията и костюмите са на Бояна Бъчварова.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.