Бойка Велкова дирижира „Империя на красотата“ (СНИМКИ)
5

Бойка Велкова дирижира „Империя на красотата“ (СНИМКИ)

Актрисата поставя история за майките на модерния макиаж – Хелена Рубинщайн и Елизабет Арден

Да кажем, че е красива като икона, би било банално. Още в началото на творческия й път големият ни режисьор Захари Жандов осъзнава това и й поверява ролята на Десислава, съпругата на севастократор Калоян – еталон за българска хубост от фреската в Боянската църква. Така, с филма „Боянският майстор“, изгрява звездата на Бойка Велкова. Днес, след десетки роли на ефектни външно и силни вътрешно жени на сцената и екрана, на нея отдавна не й е достатъчно да е просто красива.

След 2 аскеера и 2 икара за актьорско майсторство Велкова завършва и режисура при проф. Красимир Спасов, специализира при световноизвестния Кама Гинкас и все по-често преминава от другата страна на рампата, за да поставя заглавията, които я изкушават. И в момента има възможността да обследва и като режисьор, и като актриса основополагащите начала на модерната женственост с пиесата „Империя на красотата: Мадам Рубинщайн“ за създателката на съвременната козметична индустрия Хелена Рубинщайн. „Моя приятелка ми предостави текста и аз реших да го направя, защото красотата винаги ме е вълнувала. Всяка уважаваща себе си жена би трябвало да има интерес към външния си вид, за да изглежда вдъхновяващо“, споделя Бойка. С този проект тя печели подкрепа от програма „Култура“ на Столична община, тъй като предлага и ново пространство, където той може да се случи: мултимедийният център в подземието на БТА. Директорът на агенцията Максим Минчев откликва, като казва, че би се радвал там освен пресконференции и представяния на книги да има и театрални спектакли, и така, на 6, 7 и 28 септември с „Империя на красотата“ ще бъде осветено новото място за живо изкуство. След премиерите заглавието ще присъства регулярно в афиша му веднъж или два пъти месечно. Залата е със 120 места и при спазване на актуалните противоепидемични мерки ще приема по 40-50 зрители.

Авторът на пиесата, която Бойка Велкова определя като

лирична комедия

се казва Джон Мисто. Той е австралиец, завършил е право и много по-късно се е отдал на литературно творчество. Текстът е нов, от 2017 г., и се играе в лондонския „Парк театър“, след това се появява на Бродуей и, разбира се, стига до Полша, тъй като главната героиня Хелена Рубинщайн е полска еврейка, повдига завесата актрисата режисьор. В своята постановка – първа и единствена засега за България, тя ще влезе в образа й, а на нейната близка приятелка и вечна съперница в бизнеса Елизабет Арден плът ще даде Силвия Лулчева. Младият Михаил Сървански ще е личният секретар на Рубинщайн, който по недоразумение попада в кабинета й, но ще й остане предан за цял живот. Велкова е работила с двамата актьори от Сатирата в предишния си режисьорски опус – „Ветрилото на лейди Уиндърмиър“ от Оскар Уайлд, и остава супердоволна от начина, по който те влизат в ролите си – като ръка в удобна ръкавица. И ги кани пак, защото е убедена, че творческите задачи в „Империята...“ също ще им отиват. „Пиесата е лека комедия, с която неусетно научаваш много неща, докато се забавляваш. Но процесът на реализация беше сложен: преди пандемия, пандемия, след пандемия... Разкъсан процес, който обаче ни сближи и ни направи истински приятели. Надявам се да изведем пиесата на светъл път“, споделя Бойка.

След „Две“, където с Мария Каварджикова се превъплъщават в образите на Дора Габе и Елисавета Багряна, след „Цветът на дълбоките води“, където с Емануела Шкодрева са Елизабет Първа и Мария Стюарт, една от примите на Народния театър Бойка Велкова пак е в ситуация на съдбовно женско

приятелство/съперничество

и обич/омраза, но на друга сцена. „В света винаги има конкуренция, на всякакво ниво. Ако тя е градивна и си струва, за да се развиваш, да проумяваш и да осмисляш, тогава и ти самият ставаш по-дълбок и интересен в професията си“, разсъждава тя.

Актрисата, която режисира себе си като Хелена Рубинщайн, характеризира героинята като силна жена, готова да жертва много неща, за да успее: свобода, личен живот, семейна хармония. „Това е цената за създаването на такъв глобален бизнес. Във времето около Втората световна война двете с Елизабет Арден са едни от най-богатите жени в света. В края на пътя си мадам Рубинщайн осъзнава колко е самотна, въпреки че винаги се е стремила към човешка топлина и семейни ценности. Но и разбира, че за да постигне това, което е постигнала, цената неизбежно е висока“, коментира Бойка Велкова. И добавя: „С героинята ми си приличаме по това, че и аз съм упорита и последователна като нея“. Но немалко са и нещата, които ги разделят. В пиесата Хелена Рубинщайн е доста иронична и хаплива, подиграва се на хората – нещо чуждо за нрава на деликатната Велкова. Не на последно място, за разлика от Хелена, тя не е зачеркнала чувствата заради кариерата – от десетилетия е щастливо омъжена за музиканта Теодосий Спасов и с Кавалджията на вселената успяват да поддържат любовното равновесие в двойката. Последната творба, която той е композирал, е точно музиката за спектакъла „Империя на красотата: Мадам Рубинщайн“. Синът им Теодор е поел по различен път: подготвя докторантура по дипломация. Засега не пътува с мисии по света, но дори това в някой близък ден да стане, майка му твърди, че не се притеснява повече от необходимото: „Този коронавирус рано или късно може би всички ще го преболедуваме. Трябва да го преживеем, няма друг начин“, казва тя.

На финалната права до премиерата на спектакъла Бойка признава, че не е лесно

и да режисира, и да играе

но когато човек е подготвен, може да си го причини. „Разбира се, не го правя винаги. Аз все пак съм актриса и актьорските сетива трябва да се поддържат“, отбелязва тя. Затова скоро пак ще я видим на сцената в постановка на друг. Режисьорът Стайко Мурджев работи в Сливенския театър над своя версия на Яворовата „В полите на Витоша“ и я е поканил за ролята на една французойка в една България с балканджийски нрави: Амели Петрович. За ролята на нейния съпруг пък е поканен Христо Мутафчиев. Предстои столичните звезди да се включат в репетициите под Сините камъни на малко по-късен етап, а премиерата се очаква към края на септември. Що се отнася до следващи режисьорски проекти, магнетичната актриса има намерение за кратко да си поеме дъх и да си събере главата. Режисьорският й стил – естетски, елегантен, изящен, затвърден наскоро и с постановката на Народния театър „О, ти, която и да си“ за любимите жени на Вазов, вече е разпознаваем за публиката. „Това ми харесва – това правя. Съжалявам само, че изгубих моята учителка проф. Димитрина Гюрова преди да получа от нея оценка за режисьорските си опити. В последните години тя беше много болна и не можа да ги види. Но винаги ме е окуражавала да правя това, което съм решила. И аз го правя“, категорична е Бойка Велкова.

 


Каре

Великата козметика

На двете родоначалнички на съвременната козметична индустрия Хелена Рубинщайн и Елизабет Арден модерната Ева дължи почти всичко: спиралата за мигли, блясъка за устни, лака за нокти, червилото в гилза, фон дьо тена... Рубинщайн твори чудеса: открива ролята на ланолина, който смесен с лавандула, мента и други билки прави крема по-богат и ароматен, първа произвежда кремове според типа кожа и водоустойчиви спирали. Заслуга на Елизабет Арден са 3-те стъпки в грижата за кожата, които и Бойка Велкова стриктно спазва: почистване, тонизиране, подхранване. Част от информацията за иновациите на тези две забележителни дами се съдържа и в текста на пиесата „Империя на красотата“. „Красотата може истински да властва, ако е и вътрешна красота, защото само тогава тя е хармонична, разбираща, любяща“, допълва режисьорката в главната роля.

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.