Министърът на културата Боил Банов поиска с пост във Фейсбук оставката на Столина Добрева – директор на Националното музикално училище „Любомир Пипков“, защото е отказала да назначи без конкурс на преподавателско място световноизвестната оперна прима Дарина Такова.

„За всяко музикално училище би било чест да има преподавател като Дарина Такова. Това, което се е случило, е недопустимо! В понеделник очаквам оставката на Столина Добрева“, написа министърът в личния си профил в мрежата.

Повод за неговата реакция бе дългият пост на самата Такова, в който тя изразява унижението си от случилото се. Преди 13 години певицата претърпя неуспешна операция на гласните струни, която слага край на сценичната й кариера, но именитото сопрано продължава да води майсторски класове, както и съдебна битка с белгийския хирург, осакатил инструмента й на световен артист. „Аз, Дарина Такова, оперен артист с международна кариера, изразяваща се в главни роли в театри като Миланската скала, Кралската опера в Лондон, „Метрополитън опера“, „Лисеу“, „Ла Фениче“, оперите в Париж, Мюнхен, Берлин, Неапол, Рим и още безброй театри и фестивали по цял свят, вокален педагог от 12 години, с ученици, приети в Кралската академия за старинна музика в Хага, „Джулиард скул“, консерваториите в Бари, Неапол, Люцерн, оперните студия на Санта Чечилия, Миланската скала, фестивала в Пезаро и др., реших да скъся пътя на децата от лутане между педагози и институции, след които неминуемо стигат и до моя кабинет, и да кандидатствам за мястото на учител по класическо пеене в НМУ „Любомир Пипков“ в София“, аргументира Такова желанието си да преподава там. Изискването обаче е

да се яви наравно с останалите конкуренти

и да изпълни 5 произведения в съпровод на пиано. „Целият професионален (и не само) свят знае, че аз не пея. Знае и защо не пея. Знае и че ако все още пеех, нямаше да го правя пред комисия в Музикалното училище, а по световните сцени, както съм го правила допреди инцидента, който преобърна живота ми. Всеки мой ученик знае, че в кабинета ни, въпреки травмата, аз пея и показвам технически примери, необходими за осмислянето на разликата между правилното и неправилното пеене – разлика, която учениците на малко педагози в България знаят да правят...“, пояснява примата. И още: „По целия цивилизован свят артисти като мен биват канени да предават безценния си опит без да бъдат подлагани на унизителни конкурси наравно със случайни кандидати. За тези световни музикални институции присъствието на артист с кариера е въпрос на престиж и чест“, завършва Такова. В неделя обаче тя изтри поста си и коментарите към него във Фейсбук.

Аргументацията на директора Добрева, която управлява училището от септември 2017 г., а преди това 20 години е била там преподавател по класическа китара и камерна музика, също е желязна: обявен е конкурс и ако някой бъде назначен без да се яви на него, това би било в разрез със закона, би направило избора нелегитимен и атакуем от страна на останалите кандидати.

Казусът породи оживена дискусия и полюсни мнения в социалната мрежа: от това, че за заслужилите, доказали се творци като Дарина Такова вратите трябва да са широко отворени навсякъде, а не да бъдат подлагани на унизителни проверки, до факта, че министърът зове да не се спазва регламент, който самото министерство налага с провеждането на конкурса, а директорката в случая стриктно го спазва. В дебата се включиха както стотици редови ползватели на Интернет, така и изтъкнати артисти и интелектуалци. „Браво на министър Банов! Един световен талант, Дарина Такова, е защитен по най-категоричен начин. Едно от досадните наследства от социализма е незачитането на личността и унизяването на таланта... Да заявиш, че Дарина Такова няма опит в професионално училище и поради това да я подлагаш на конкурс като начинаещ преподавател не е смешно, не е също така жалко... Страшно е!“, пише хореографът на балет „Арабеск“ Мила Искренова и предлага създаването на специален статут, който да дава право на международно признати артисти

да преподават като почетни професори

в държавните учебни заведения. Прочутият наш танцьор и хореограф Християн Бакалов, поставящ и преподаващ основно във Франция, казва: „Когато едно общество не познава, не оценява и не уважава индивидите, които го представят в най-красивата му светлина пред други общества, е знак на дълбока и тъжна духовна мизерия, с която никой закон или министър не може да се справи!... Предполагам, че ако сега пожелая да преподавам в НУТИ, най-вероятно ще ми откажат, защото нямам диплома, подписана от Калина Богоева!“. Художникът Чавдар Гюзелев, син на големия бас Никола Гюзелев, припомня: „Преди години с баща ми се бе случило нещо подобно. Той не бе завършил Консерваторията, а беше следвал 6 години живопис в Худ. академия, но без да се дипломира, защото междувременно се явява на конкурс за млади оперни певци, който печели... и след края на кариерата му възпрепятстваха възможността да преподава... Но спазващите буквата на закона не се вълнуват от тези факти...“. Не на това мнение е актьорът проф. Атанас Атанасов: „Със съжаление бих искал да споделя, че правилата и наредбите за конкурсите са определени от Министерство на културата и би трябвало да са известни на министър Банов. В случая е важно, че директорката се е съобразила с административните разпоредби и зачита правата на всички евентуални участници в него, включително и на г-жа Такова. Вероятно има начин Министерство на културата да намери подходящо назначение за г-жа Такова съобразно звездния й статут без да нарушава собствените си правила и наредби“.

Ето и две мнения на непознати участници в спора, изразяващи двете основни линии, по които върви дискусията, засега без изгледи да се пресекат някъде в пространството. „Ако Стефка Костадинова изяви желание да преподава в спортното училище, ще я карат ли да се явява на конкурс за преподаватели и да скача пред комисия да я проверят и нея?“, пита се Стратия Стратиев. Задочно му опонира Пламен Манов Петров: „За да махнеш някой като Столина Добрева наистина трябва да имаш сериозна, ама много сериозна причина. Не се сещам за по-отговорен и всеотдаен човек от нея в тази професия... Като директор на човек му се налага да взема решения, които не са нито лесни, нито популярни, но те са в името на ефективната работа и правилата. Точно за тези решения човек трябва да бъде подкрепян, не изгонен от „по-горе“. Едно е да бъдеш поканен като световен музикант да споделиш опита си, друго е ти сам да кандидатстваш на обявен конкурс с обявени правила и да очакваш правилата да не важат за теб. А останалите за какво да се готвят, изобщо за какво е вече този конкурс?“...

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Готов е дългият списък с номинации за наградите на „Перото“

Литературен клуб „Перото“ представи дългия списък с номинираните за едноименните литературни награди, създадени през 2015 г. от клуба, НДК и Национален център за книгата. Отличията се превърнаха в едно от най-авторитетните признания за писатели, поети и преводачи у нас.

Легендата Ренато Брузон със „Златен плакет“ от Операта

Легендарният италиански баритон Ренато Брузон ще получи специалния почетен приз на Софийската опера и балет – „Златен плакет“ за цялостен принос към световното оперно изкуство. Отличието „Златен плакет“ ще бъде връчено за първи път тази година на специална церемония на 20 септември, част от тържествения концерт за откриването на юбилейния 130-и сезон на националния културен институт.

Il Volo: Пяхме на олтар пред папата и сбъднахме мечтата си

Джанлука Джинобле, Пиеро Бароне и Иняцио Боскето са трите божествени гласа, които преди 10 години се събраха във феноменалното трио Il Volo. Класическа музика, опера, поп и рок – за тях няма граници. Затова и достигнаха до сърцата на милиони по цял свят, а албумите им са сертифицирани с платинени статуси, концертите разпродадени, и дори папата ги слуша в захлас.