Богомил Николов: Предлагат ни козметични продукти вместо дезинфектанти

Богомил Николов: Предлагат ни козметични продукти вместо дезинфектанти

Търговци предлагат в мрежата душове, които уж предпазват от коронавирус

Истинските препарати трябва да имат регистрационен номер, казва изпълнителният директор на Българската национална асоциация „Активни потребители“

- Г-н Николов, как така се оказа, че само 3 от 21 изследвани марки дезинфектанти отговарят на изискванията на СЗО? Кое не е наред в съдържанието на тези препарати?

- Препоръките на СЗО са дезинфектантите да съдържат 70% спиртно съдържание. В практиката се използва и по-нисък процент. Но се оказа, че потребителите няма как да разберат на рафта в магазина, че всъщност продуктите, които имат претенция да дезинфекцират и да унищожават микроорганизми, трябва да са преминали през регистрационен режим. Изискването е да са тествани и тогава да им бъде издаден документ от здравното министерство. Вместо това се оказа, че по-голямата част от тези продукти на пазара са регистрирани като козметични продукти и не би трябвало да имат претенция за дезинфектант. Това е и по-големият проблем, защото се отваря вратичката за ниско качество. Ако тези препарати се регистрират като козметични продукти и няма строги изисквания към тях, не можем да очакваме да дезинфектират. Продуктите, които се регистрират като биоцидни, трябва да бъдат обозначени, за да е видимо за потребителите. Към момента препоръката ни е хората да видят дали на продукта има номер на издадено разрешение. Козметичните нямат такъв номер.

- Каква е разликата между козметичен продукт и дезинфектант?

- Разликата е, че биоцидният продукт преминава през лабораторни изпитания и е регистриран. Докато козметичният изпраща само уведомление в министерството. Затова след проучването ние очакваме от съответното ведомство да изисква регистрация като биоцидни продукти, като тези, които имат претенция за дезинфекция. А козметичните продукти претендират, че почистват, но от какво? Разликата между двете са като при лекарствен продукт и хранителна добавка. Едното има стриктни изисквания и регистрация.

- Според дерматолози всъщност дори оцветители и ароматизатори в дезинфектантите могат да причинят тежък дерматит. Те истински ли са тогава?

- Не мога да вляза в полето на специалистите, ние само сигнализираме, че тези продукти трябва да имат по-строга регулация.

- Какво е съдържанието на тези продукти, които не отговарят на изискванията?

- Те съдържат най-различен процент спирт. Никъде не може да разбереш дали всъщност 49% спирт може да свърши необходимата работа. Едва ли е случайно, че изискването на СЗО е да има 70% спирт. Нашата роля беше да сигнализираме за проблема, така че очакваме тези производители да регистрират продуктите си като биоцидни и да коригират етикетите си. Има много пропуски - липса на предупреждение за опасност, а все пак става дума за запалим продукт. На един продукт дори не беше упоменат производителят. Законодателството изисква биоцидните продукти да посочат номера на регистрация. Не е редно да се пише, че са антибактериални препарати, че унищожават микроби. Могат да имат само някаква базова почистваща функция.

- Планирате ли други проучвания?

- Ще видим. Сега много се притесняваме от онлайн търговията, защото в такава ситуация в цял свят се спекулира със страха. Така търговци предлагат продукти, които уж предпазват от коронавирус. Най-често те са свързани с подобряване на имунитета, лечение и предпазване от вируси. В момента сме много внимателни към такива послания, изпращаме и сигнали. Наскоро сигнализирахме за нелоялна практика на търговец, който продаваше в мрежата душ, за който твърди, че предпазва от вируси.

- Как предпазва, по какъв начин и къде се предлага?

- Предлага се онлайн в различни сайтове. Дори не е посочено как действа, странно е и човек, който предлага такова нещо, трябва да защити претенцията.

- Скочиха ли продажбите онлайн по време на извънредното положение?

- Това трябва да кажат търговците. Сигнали има при нас, но в момента приемните ни са още на особен режим. Физически не приемаме хора, затова и цели социални групи трудно ни откриват. Затова не бих казал, че има бум на нарушенията.

- А след Великден имаше ли нарушения?

- Това беше особен Великден и обикновено след празници получаваме най-много сигнали за пътувания. Тази година нямаше такива практики. Тук остава проблемът с туроператорите. Той все още не е решен, но е добре, че вече да има конструктивни предложения в тази посока. Потребителите са кредитирали големи суми за ранни записвания и по закон трябва да си получат парите обратно. В момента се предлагат масово ваучери, стига потребителят да е съгласен. Туроператори искат директивата, която защитава правата ни, да бъде изменена. Така не потребителят да избира дали да получи ваучер, а директно да получава такъв. Все още въпросът е висящ. Един пакет за почивка в Египет струва по 1000 лв. на човек. Това са 4000 лева за цяло семейство. Какво става с тези пари. Нека проблемът да се разреши законово, защото в противен случай най-вероятно ще затънем в сага от съдебни дела.

- Притеснява ли ви, че ще има възможност отново в някои продукти да бъде използвано сухо мляко? Имате ли становище по въпроса?

- Зависи. Ако се използва сухо мляко в даден продукт, то задължително да е обозначено на етикета. Хората трябва да правят разлика между продуктите. Става дума за различно качество и това трябва да е строго регламентирано и посочено в информацията. Нужен е стриктен контрол, защото може да се стигне до измами.


Визитка:

-Богомил Николов е доктор по икономика от УНСС и магистър по политология и стопанско управление от СУ „Св. Климент Охридски“ и университета „Еразмус“ в Ротердам
- Изпълнителен директор на Българската национална асоциация „Активни потребители“ от 1999 година насам

-Член е на Икономическия и социален съвет и Европейския икономически и социален комитет

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.