Богомил Николов: Изхвърляме близо 1/3 от храната, която купуваме

Богомил Николов: Изхвърляме близо 1/3 от храната, която купуваме

По празниците внимавайте с промоции от типа „само сега“

Търговци мажат цитруси с парафин за примамлив вид, казва в интервю за "Монитор" председателят на асоциация „Активни потребители“

- Г-н Николов, знаете, че по празници традиционно купуваме цитрусови плодове. Вярно ли е обаче, че за да имат привлекателен търговски вид, мандарините се пръскат с вече забранен от ЕС пестицид? Изобщо с какво се обработват?

- Трябва да разделим пестицидите от веществата, които се използват за подобряване на търговския вид. Пестицидите са многобройни и се използват по цял свят, повечето от тях легално. Въпросът е, че често се прекалява с дозата, което може да е опасно. Това подлежи на контрол и тук изцяло разчитаме на агенцията по храните да тества съдържанието. Що се отнася до различните бои, парафини и др., те се използват за придаване на привлекателен вид на плодовете. Тук обаче потребителят може да окаже контрол. Причината е, че ако ръцете ни се боядисат, докато вземем портокали и мандарини, означава, че са били третирани с химикал.

- Това обичайна практика ли е?
- Да, сблъсквали сме се с това и преди. По темата се говори поне от пет години. Признавам си обаче, че и до днес нямам отговор доколко е опасно това. Надявам се, че не консумираме някаква опасна химия. Колкото до забранения пестицид, нямам информация за него. Щом е забранен на европейско ниво, е ясно, че тази практика трябва да се прекрати. Но лично аз не съм чувал за такива случаи.
- Какви са обичайните нарушения около празниците? За какво да внимават потребителите, след като наскоро стана ясно, че търговци ни предлагат внесени замразени меса за охладени?
- Когато говорим за безопасност на храни, внос на стари меса, потребителите рядко подават сигнали при нас, защото трудно идентифицират такива практики. Те са невидими за нас. Но ние не бива да очакваме потребителите да активират системата. Трябва да има много добра оценка на риска и много добре планирани проверки на контролните органи. Само така ще се пресекат лошите практики в зародиш. Ако у нас има внос на старо месо, това означава, че контролът ни е по-слаб, отколкото в други страни. Затова търговците няма да посмеят да продават такова месо на други места, а у нас. Най-важното, което трябва да направим, е да покажем, че имаме строг контрол. Тогава никой няма да посмее да заобикаля правилата.

- Как да не пълним количката в магазина излишно?
- На първо място - за фалшивите намаления, за офертите, които лишават потребителите от време - промоции от типа „само сега“ и др. Това принуждава потребителя да бърза и по този начин не може да сравни офертите. Изкушават го с голям процент намаления. Много лесно се хващаме на подобни трикове. Затова непрекъснато съветваме потребителите, че ако искат да направят добра сделка, не бива да гледат намаленията, а да сравняват цените. По-добра потребителска стратегия от това не е измислена досега.

- Струва ли си да харчим сума пари по празниците и да се запасяваме с храна за седмица напред?
- Това е индивидуално решение. Но обикновено наистина се запасяваме с много храна и обикновено я изхвърляме след празниците. Затова е добре да си правим сметка колко ни е нужно, изкушаваме се от ниската цена, но след това тя се разваля и я изхвърляме. Оказва се, че изхвърляме близо 1/3 от храната, която купуваме.

- Какви сигнали традиционно получавате покрай коледните празници, от какво се жалват хората?
- Най-много ни търсят за съдействие за връщане на дадена стока. Това се случва, когато, да речем, сме купили нещо за подарък, но на човека не му става като размер или не му харесва. За съжаление, все още много хора не познават правата си. Чули са просто отнякъде, че имат право на връщане на покупка, но това е валидно само когато пазаруваме в интернет или извън търговския обект. В класическия магазин може да се случи подобно нещо, но само ако търговецът има подобна политика. Затова, когато купуваме подаръци, е добре да се информираме за това и предварително да знаем дали търговецът е съгласен с връщане на стока.

- Какво сочи анализът ви тази година - от какво са се жалвали най-вече потребителите през 2019-а?
- Отново има ръст на жалби срещу мобилните оператори, след няколко години имаше затишие. Оплакванията бяха намалели изключително много. Като нова тенденция бих изтъкнал банковите и финансовите услуги, където хората вече имат по-голяма грамотност и внимават какви договори подписват. Затова и ни търсят по-често за съвети. Жалбите от обществените услуги - парно, ток, вода, са константна величина. При пътуванията със самолет също хората си научиха правата и се допитват до нас все повече. За съжаление, това не може да се каже за автобусните и жп превози.

- Накрая, кажете съвета си за една по-безопасна в потребителско отношение Коледа. Какви правила да спазваме?
- Две важни неща трябва да имаме предвид. Първо - да проучваме пазара. Второ - когато видим нещо нередно, да не се колебаем да сигнализираме контролните органи. Ако не ги сезираме, не трябва да имаме големи очаквания към тях. Те не са всевиждащо око.


 
Визитка:
Богомил Николов е доктор по икономика от УНСС и магистър по политология и стопанско управление от СУ „Св. Климент Охридски“ и университета „Еразмус“ в Ротердам

Изпълнителен директор на Българската национална асоциация „Активни потребители“ от 1999 година насам

Член е на Икономическия и социален съвет и Европейския икономически и социален комитет

 
 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.