0

П рез 2014 г. се появи първото BMW X4, което споделяше платформата с Х3 (F25), но се отличаваше със скосената задна част на покрива, подобно на големия родственик Х6. Въпреки че не беше от най-красивите дизайнерски модели на BMW, от него за по-малко от 4 години бяха продадени над 200 000 бройки по целия свят. Тази година BMW представи второто поколение на Х4, което споделя новата платформа CLAR с актуалното X3 (G01).

През 2014 г. се появи първото BMW X4, което споделяше платформата с Х3 (F25), но се отличаваше със скосената задна част на покрива, подобно на големия родственик Х6. Въпреки че не беше от най-красивите дизайнерски модели на BMW, от него за по-малко от 4 години бяха продадени над 200 000 бройки по целия свят. Тази година BMW представи второто поколение на Х4, което споделя новата платформа CLAR с актуалното X3 (G01).

Новото високопроходимо купе с 4 врати вече е пораснало на размери и е станало много по-красиво и елегантно. Дължината на BMW Х4 сега е 4,75 метра, широчината е 1,92 метра, височината – 1,62 метра, а междуосието - 2,86 метра. В конструкцията му са използвани широко алуминиеви сплави и композитни материали, благодарение на което теглото е намалено с 50 кг. Аеродинамиката също е значително подобрена и сега коефициентът на обтекаемост е намален до 0,20.

Салонът на BMW X4 е облицован с кожа още в базовата версия, а осветлението е светодиодно, като можете да избирате от 6 различни цвята. Повечето от детайлите в интериора са заимствани от новото X3, като преобладават хоризонталните линии. Таблото за управление служи като дисплей и неговата конфигурация може да се променя. Най-важните данни се проектират на предното стъкло, точно пред погледа на водача. Централният панел е традиционно насочен към водача, а дисплеят на мултимедийната система в зависимост от нивото на оборудването е с диагонал 8,0 или 10,25 инча. Той е сензорен, но може да се управлява и от кръглия джойстик, а срещу доплащане се предлага и система за разпознаване на жестове.

Предните седалки са удобни и имат добра странична опора. Те са оборудвани с отопление и вентилация, както и електрически настройки. На втория ред съществено е увеличено мястото за краката на пътниците, а пространството над главата остава на нивото на предшественика, така че за хора с ръст над 1,80 метра ще бъде леко притеснено. Затова пък облегалката променя ъгъла на наклон. Обемът на багажника се е увеличил до 525 литра в нормално състояние и 1430 литра със сгънати задни седалки. Капакът е оборудван с електрическо задвижване и се отворя със сензори под задната броня.

Стандартното оборудване на BMW X4 е разширено и включва система за безключов достъп, пълен електрически пакет, тризонов автоматичен климатик, сензори за дъжд и светлина, аудиосистема, Bluetooth връзка, сателитна навигация, камера за обратно виждане, адаптивен круиз контрол с технология за автоматично спиране. В салона са инсталирани 7 въздушни възглавници, както и системи за стабилизация и контрол на налягането в гумите. Към списъка с опции са добавени вентилация на предните седалки, автопилот за паркиране с дистанционно управление, Wi-Fi, камери за 360-градусов кръгов обзор от птичи поглед, разпознаване на пътните знаци и полуавтономно движение.

Новото BMW X4 се предлага с избор от седем двигателя. Бензиновите мотори са 2,0-литрови 4-цилиндрови с мощност 184 к.с. при модела xDrive20i и 252 к.с. при xDrive30i, а горещата версия M40i е с 3,0-литров е 6-цилиндров мотор с 354 к.с. Дизеловите мотори са 2,0-литрови с мощност 190 или 231 к.с., както и 3,0-литрови с 265 или 326 к.с.  Всички версии са оборудвани с 8-степенна автоматична скоростна кутия, която работи безупречно и демонстрира много бързи реакции.

Ако сте спокоен и улегнал водач, който не държи да изпревари всички пред него, можете спокойно да заложите на най-скромната дизелова версия xDrive20d със 190 к.с. Тягата от 400 Нм е напълно достатъчна за пъргаво придвижване, а спринтът от 0 до 100 км/ч отнема 8 секунди. Изненадващо приятен е ниският разход на гориво, който в града е около 7 л/100 км,  а при спокойно шофиране по извънградски път е не повече от 5,5 л/100 км. Още по-динамичен е двигателят с мощност 231 к.с. и 450 Нм в модела X4 xDrive25d. С този турбодизелов двигател всъдеходът ускорява от място до 100 км/ч за 6,8 секунди. Въпреки по-високата мощност, при спокойно темпо BMW X4 xDrive25d харчи не повече от 5,5 л/100 км, а в града разходът е в рамките на 7 л/100 км.

Най-мощната версия на новото BMW X4 е модификацията M40d. Под предния капак на модела се крие 3,0-литров 6-цилиндров битурбо дизелов двигател, който развива мощност от 326 к.с. при 4400 об/мин. Благодарение на огромния максимален въртящ момент от 680 Нм, налични при 1750 об/мин, „шестакът” ускорява всъдехода от място до 100 км/ч само за 4,9 секунди. Още повече се усеща силата на мотора при изпреварване с ограничена видимост. Настигайки движещ се отпред автомобил, подавам ляв мигач, връщам до четвърта предавка с ръчния режим на автоматичната трансмисия и натискам докрай газта, а колата се изстрелва напред като куршум. Измерванията показват, че ускорението от 80 до 120 км/ч става за 3,7 секунди. Когато го пришпоря, 6-цилиндровият мотор издава плътен гърлен звук, наподобяващ мощен бензинов двигател. В същото време при спокойна езда агрегатът работи много гладко, но загатва мощта си с по-висок тембър на звука.

Огромната тяга ме подтиква да карам като хала на безлюден планински път, където се убеждавам колко много радост от шофирането доставя BMW X4 M40d. Дори и с работеща стабилизираща система се чувства как задните колела леко пробуксуват, което кара колата да се държи като автомобил със задно предаване. Ако изключите DSC - динамичния контрол на стабилността, и на изхода от завоя скочите върху педала на газта, BMW X4 тръгва настрани. Това поведение се улеснява не само от спортно настроената система за задвижване на четирите колела xDrive, но и чрез блокиране на диференциала на задния мост, с който разполагат само M-версиите.

Степента на блокиране зависи и от избора на режима на работа на DSC - при нормални условия тя е малка, а когато системата е изключена, се увеличава. Когато електрониката е напълно дезактивирана, е възможно блокиране на 100%. Това значително подобрява динамиката на изхода от завоите, но изисква умения за постоянна корекция на приплъзването. Като чистокръвно BMW, новото Х4 M40d има малък инерционен момент по отношение на вертикалната ос и позволява дрифтове. Разходът на гориво при X4 M40d е много приемлив. На извънградски път консумира около 6 л/100 км, а при динамично шофиране се увеличава двойно.

Новото BMW X4 е оборудвано задължително със задвижване на четирите колела. Просветът е доста голям - 204 мм и автомобилът не изпитва затруднения извън пътя. Воланът е точен, информативен и приятно тежък. Системата за векторно управление на тягата неутрализира недозавиването. Ниската каросерия изненадващо малко се наклонява в завоите, а колата вози дори по-комфортно, отколкото преди. Това се дължи на новото окачване с двойни напречни лостове. Шасито на автомобила е добре настроено, а още по-добро е поведението му в завоите, благодарение на опционалните адаптивни амортисьори. Подобрена е шумоизолацията на салона, което се забелязва особено при високи скорости. Новото BMW X4 вече се продава у нас, като цените започват от 97 500 лева, а спортните М-версии струват 138 000 лева.

Технически характеристики:

BMW X4 xDrive25d

2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател

8-степенна автоматична скоростна кутия

231 к.с. максимална мощност при 4400 об/мин

500 Нм максимален въртящ момент при 2000 об/мин

6,8 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

230 км/ч максимална скорост

5,6 л/100 км среден разход на гориво

147 г/км емисии на СО2

110 850 лева базова цена на модела