39% от българите са на мнение, че е възможно у нас да се прави успешен бизнес, докато 34% не са съгласни с това. Това показва проучване на изследователски център „Тренд“. То бе представено от съоснователя му Димитър Ганев в рамките на форума “Да извадим успеха от анонимност”.

Икономическото развитие се свързва тясно с повишаването на заплатите – приоритет № 1 за работещите. Близо половината анкетирани подкрепят тази идея, а 39% смятат, че откриването на нови работни места би повлияло най-благоприятно за ръст на икономиката.

На въпроса в каква посока се развива българската икономика - 31% от анкетираните казват, че се развива в позитивна, а 49% - в негативна. Според „Тренд“ българският скептицизъм и слаба информираност са сред причините за тези отговори. 63% от попитаните искат да научават за българските предприемачи, което според Ганев е “категорично мнозинство”. 52% са на мнение, че българският износ като продукция е качествен, докато едва 12% са на обратното мнение. 36% не знаят или не могат да преценят, което пък показва слаба информираност.

Изненадващи отговори идват при въпросите относно българските фирмени и продуктови наименования, успешни на световния пазар. Около 500 души не са информирани относно износа на страната и посочват маслодайната роза и млечните продукти за едни от най-търгуваните продукти, забравяйки изцяло за производствените предприятия и автомобилната индустрията.

„Икономиката на България е излязла от 19 век“, смята главният икономист на Института за пазарна икономика Лъчезар Богданов. По думите му износът на България в периода 2008 – 2018 г. е претърпял значителни промени. За 10 години ръстът на износ на ел. съоръжения се покачва повече от три пъти, търгуването с машини два пъти, а износът на автомобилната индустрия с рекордните шест пъти.

За сравнение през 2001 г. основният износ е бил облекла, плетива и метали.

Икономическата трансформация води и до промени в заетостта. За последното десетилетие приоритетният IT сектор отвори нови 30 000 работни места, докато текстилната индустрия съкрати повече от 50 000 души, допълни Богданов.

В дискусията взеха участие председателят на АИКБ Васил Велев, изп. председател на БСК Радосвет Радев, социолози, представители на СЕМ и Народното събрание, както и ръководители на големи търговски вериги. Проучването е проведено сред 1010 души над 18 години в периода 2 – 10 юли 2019 г.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

"Вила Ямбол" вдигна най-големия празник на виното у нас

Златна изненада поднесе на „Празника на виното“ в Ямбол организаторът на проявата - „Вила Ямбол“. Отличната реколта от вина, които гостите имаха възможност да опитат, са носители на множество златни медали от световни конкурси. Наред с това, ямболии споделиха радостта от успешното начало на годината за лозаро-винарския бранш и с отличната селекция Kabile Reserve, която включва три едносортови червени вина – мерло, сира и каберне совиньон.

Паста от черен трюфел и родопски хляб с квас – любими на посетителите в Панаира

Екзотична паста от черен трюфел и родопски хляб с квас са сред избора на посетителите на панаирните изложби „Фудтех“, „Винария“ и „Вкусове от Италия“. Българите предпочитат традиционните храни и напитки, но не отказват и да експериментират с вкуса. Това показва конкурсът „Изборът на потребителя“ тази година. В него се състезаваха 119 продукта, които са били оценени от близо 3000 посетители.