Бизнесът ще трябва да поднови 210 000 фискални устройства

Бизнесът ще трябва да поднови 210 000 фискални устройства

Само една шеста от реално функциониращите фискални устройства у нас няма да се наложи да бъдат обновени или подменени от търговците. Бизнесът определя масовата подмяна на касовите апарати заради новите изисквания на приходната агенция като пореден удар върху „белия“ бизнес.

Старите фискални устройства трябва да излязат от употреба до края на март следващата година, срок, който според търговците е нереалистичен. Промените бяха приети в края на септември и са в Наредба Н-18 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства.

По данни на Национална агенция по приходите (НАП) промените касаят около 400 хил. регистрирани фискални устройства. Но цифрите на Българска стопанска камара (БСК) показват, че работещите машини са около 250 хиляди. От тях 100 хил. изобщо не подлежат на обновяване и ще трябва да бъдат подменени. От оставащите 150 хил. – 50 хил. са фискални принтери, които вероятно ще бъдат преработени, защото е по-евтино, но и тук ще се наложи подмяна на поне 10 хил. устройства. И още около 100 хил. устройства, за които търговците ще трябва да изберат дали да ги обновят или да си купят нови. Това означава, че едва 40 000 фискални устройства са от най-нов тип и отговарят от изискванията.

Засегнатите лица са 3500 места на за настаняване, 5000 лични лекари, 2500 лечебни заведения, 160 000 търговци и още 100 000 занаятчии и хора със свободни професии.  Това ще им струва между 30 и 100 млн. лева само за фискалните устройства, като в тази сума не е включена сумата за софтуера, считат от БСК.

„Бизнесът подкрепя усилията на финансовото министерство, но са притеснени от кратките срокове, в които търговците трябва да приведат дейността си в съответствие с изискванията“, коментира Станислав Попдончев от БСК.

Ресторантьорите са притеснени от изискването, че според текстовете на наредбата предвижда хипотези, в които трябва да се предаде на НАП целият сорс код на системата без никакви гаранции за опазването на интелектуалната собственост. „Няма гаранция, че оперативен работник в данъчното няма да има свободен достъп до нашите рецепти, маркетинг стратегии и други фирмени тайни. Така може да бъде откраднат всеки един бизнес“, смята Ричард Алибегов от Българска асоциация на заведенията (БАЗ)

Според Ясен Танев от Българска асоциация за развитие на бизнес софтуер (БАРБС) подмяната на фискалните устройства и инсталацията на софтуер трябва да се случи абсолютно едновременно и на практика невъзможна за изпълнение. Отделно трябва да се предвиди е време за обучение на персонала при промяната на софтуера.

Лекарските практики също ще бъдат засегнати, смята д-р Николай Брънзалов от Българския лекарски съюз. По негови сметки, ако 4300 общопрактикуващи лекари се наложи да отделят по 200 лева за обновяване или покупка на нови, общата сума ще достигне 1 млн. лева. Пари, които ще дойдат от джоба на лекарите, а не на пациентите, тъй като те работят по договорени цени със НЗОК. Според Брънзалов смяната на фискалните устройства може да доведе до затваряне на лекарски практики за няколко дни.

Друг сериозен проблем според браншовите организации е срокът за въвеждане на новите изисквания на наредбата. Затова настояват вместо от 31 март 2019 г. изпълнението й влезе в сила от началото на 2020 г.  

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.