0

С ъвсем скоро на сцената тя ще даде душа и плът на три от големите любови в живота на Иван Вазов – туркинята Зихра, рускинята Вера и тайнствената Тамара. Първата е била дълбоко скрита връзка в интимното задкулисие на поета, на втората властната му майка не го е „дала“, а третата е мистериозна вдъхновителка с неизяснена и до днес самоличност...

Съвсем скоро на сцената тя ще даде душа и плът на три от големите любови в живота на Иван Вазов – туркинята Зихра, рускинята Вера и тайнствената Тамара. Първата е била дълбоко скрита връзка в интимното задкулисие на поета, на втората властната му майка не го е „дала“, а третата е мистериозна вдъхновителка с неизяснена и до днес самоличност...

Такава – разнолика, ще е тя в най-новия спектакъл на Народния театър „О, ти, която и да си...“, чиито премиерни представления ще са на 7, 8 и 9 юли. В живота също има много превъплъщения: ослепителна жена, майка на 2-годишния Адриан, комплексна актриса, школуван колоратурен сопран, експресивна танцьорка – или просто Биляна Петринска.

В края на миналата седмица Биляна стана един от първите артисти от академичната трупа, общували без сценарни рамки, очи в очи с публиката след извънредното положение в още почти неизпробван от академичната трупа формат – срещи отблизо на новата сцена „Зад театъра“. Тогава поливалентната Петринска разкри пред почитателите си и част от непознатите свои таланти, защото нея няколко музи я обичат. „Беше прекрасно. Имах съвсем леки съмнения преди това, тъй като ситуацията хич не е за пренебрегване. Въпреки че срещата беше на открито, мнозинството от хората още се пази от такива събития. Но се получи толкова добре, че

зрителите ме зарекоха да продължа

с тези инициативи, защото са им интересни и много им липсват. Не само спектакли искат да гледат, а им е нужна среща с личността на артиста. Това като че ли дори им е по-ценно сега. Стана страхотен разговор на по чаша розе в първия летен ден. Накрая ми признаха, че е било вълнуващо за тях, открили са много неща за мен и ще споделят някои мои цели, мисли и ситуации дори с децата си... Беше голямо откровение“, не крие тя. „Моята публика е от зрели и интелигентни хора, имат натрупвания и има какво да питат. И когато ги предразположиш, те искат да разберат повече. Имаше и такива, които заявиха, че принципно не обичат да задават въпроси, а към мен не се спряха“, доволна е актрисата. Мнозина остават изненадани, че една звезда си говори с тях толкова свободно, други не са очаквали, че може да пее наистина „оперно“ (явно са пропуснали „Калигула“ на Диана Добрева). Точно страстта си по музиката Биляна превръща в емоционален център на тази своеобразна изповед. Импровизира и малко джаз, понеже напоследък има кой да я провокира да пробва различни стилове: казва се Игор Марковски, притежава диплома на актьор, но от доста време се изявява главно като продуцент. „Прави ми впечатление, че създава красиви и стойностни неща. Човек с нюх и усет за качество. Винаги съм искала да работя с личности, които разбират продуценството именно по този начин. Прозорливи и предприемчиви, да карат нещата да се случват, да ги довеждат до край. Не да гонят печалба, а да инвестират в идеи и правилни хора“, подчертава тя. В своя нов проект Марковски е поканил артисти, които пеят, и естествено, не подминава Биляна. Не след дълго по тая линия

ще излезе неин дует с тенора Марио Николов

предстои и заснемане на видеоклип. „Нови песни на български композитори, български кинорежисьори и екипи по заснемане – какво по-хубаво!“, отбелязва ангелогласната дама.

В момента обаче приоритет са последните репетиции за постановката по стихове и писма на Вазов, събрани в монолитен текст от драматурга на театъра Мирела Иванова. С „О, ти, която и да си...“ трупата ще отбележи 170-годишнината на своя патрон. Бойка Велкова влиза в ролята на режисьор, сценограф и автор на костюмите е Нина Пашова, музиката е на Теодосий Спасов, пластиката – на Мила Искренова. В този поетичен спектакъл Биляна си партнира с Параскева Джукелова, Ева Тепавичарова, Радина Боршош и Ненчо Костов. Всички актриси играят по няколко от нежните увлечения на народния писател, каквито той е имал немалко... „Костюмите на Нина са прекрасни. Като добавим Мила и Теодосий...става приказка“, възторжена е Петринска, работила с известната ни хореографка и в танцовия опус „Дневникът на Дракула“ на балет „Арабеск“, където преплитат тела с Деян Донков... Сега тя се чувства сигурна и в ръцете на режисьор естет като Велкова. „Бойка е много взискателна и педантично отговорна към всичко и всички, а и аз обичам хора, които са целенасочени и изискващи от актьора. С нея можеш да си спокоен, че няма да излезеш неподготвен и ще изглеждаш точно както трябва. Въпреки че проектът бе прекъснат 10 дена преди премиера заради коронавируса, ние се мобилизирахме бързо и след броени дни ще сме напълно готови“, повдига завесата Биляна.

И в месеците на принудителна изолация тя е била „на палци“ – на домашната сцена. Казва, че е тествала търпението и самообладанието си, но се радва на придобитото ниво на максимална близост със сина си: „Трябваше да разнообразявам детето, което е в най-палавата възраст. Да компенсираш разходка навън не е лесно. Така че скуката и за миг не успя да се настани вкъщи“. За малкия император актрисата купува цял куклен театър с кукли, както и щанд за плодове и зелунчуци и двамата се забавляват доста. Понякога – и тримата с таткото Стилян Манолов. В програмата влизат още песни,

танци и диалози с животинките играчки

до пълно изтощение – нейното... „Приемам нещата от хубавата страна и виждам какво ми даде този период. Отнесох се сериозно и отговорно към рисковете, но не изпаднах в крайности. Най-много съжалявах, че отнех на детето си активните разходки и плуването. Много го обичаше...“, въздиша тя. Адриан е в басейна от 3-месечен и вероятно цапуркането във вода му липсва, но все още е малък и не осъзнава напълно „новото нормално“. Майка му обаче е съвсем нясно с цената на изпитанието: „Когато всичко започна, си казах: ето...сега всеки остава затворен сам със себе си. Или в тесния семеен кръг с най-близките. Здрави основи трябва да имат тези отношения, за да издържат подобна изолация. Всеки остава със собствения си вътрешен живот. Беше като нечий експеримент. Като „Биг Брадър“. При тях експериментът е успешен – издържат теста. Актрисата даже твърди, че си е починала от театралните среди. „Опитвам се да приемам нещата, които се случват. Уча се да извличам полза от ситуацията. Но като цяло пораженията от този вирус са големи и ще има нужда от дълъг период на възстановяване в световен мащаб, особено за сценичните изкуства“, смята тя. Което не й пречи да „отглежда“ още 4 проекта, свързани със сцена и концерти: „Тръгнах лека-полека да възстановявам всичките си участия с пеене. Дори вече бях на семинар по барокова музика при моя преподавател Йосиф Герджиков, специалист в областта. Много бих искала да възстановя и уроците си при Дарина Такова, липсват ми“. Публиката от неделната среща в двора на театъра пък я е подсетила, че отдавна иска да я гледа в моноспектакъл. И Биляна не от вчера се замисля по въпроса, но е твърде взискателна към избора на текст. Така или иначе, ще продължи да разговаря на „ти“ с музите. Поне с три от тях.