30 филма, котирани измежду 69 кина с общ брой на екраните 226 и приходи в размер на 3 065 306 лв. - така изглежда равносметката за българската филмова индустрия в цифри за 2018 г.

По-голямата част от заглавията, които зрителите гледаха през предходните 12 месеца, са направили и премиерата си в същата година. Сред тях се срещат обаче и такива, които са направили дебюта си пред публиката през 2017, 2016 и дори 2008 г. Общият приход на българското кино от боксофиса бележи спад, като родните продукции са спечелили с 24 на сто по-малко в сравнение с 2017 г., когато сумата достига до малко над 4 милиона лева. Това се случва след тенденция на скоростно увеличаване на печалбата на индустрията ни. Близо двойно повече печелят филмите ни през 2016 в сравнение с 2015 г., когато приходът достига до малко над половин милион.

Зрителите, посетили прожекции на български продукции, също намаляват в сравнение с 2017 г., но продължават да бъдат повече в сравнение с годината преди това. Общо 388 006 любители на седмото изкуство са заплатили пропуск за кинопрожекция на българско заглавие през 2018 г., като това е едва около 5% от населението.

Най-силен магнит за публиката

е бил филмът „Привличане“ - първият опит на Яна Маринова да изгради заглавие от позицията не само на актриса, но и на продуцент и съсценарист. Режисираната от Мартин Макариев лента направи премиерата си през месец февруари м.г., като до края на разглеждания период е гледана от близо 113 хиляди зрители, които са заплатили общо 869 030 лв за пропуски в кинозалите. Среброто в класацията е за „Революция Х“ (продължение на тийнсериала на bTV “Революция Z”), а в топ 10 на най-гледаните през годината заглавия попадат още „Нокаут, или всичко, което тя написа“, „Дъвка за балончета“, „Посоки“, „Смарт Коледа“, „Лили рибката“, „Възвишение“, „Безкрайната градина“ и „Извън пътя“. Сред филмите, които са направили премиерата си през 2018 г., е и документалният „Нов живот“, режисиран от Стефан Иванов, който е и сценарист на проекта. Заглавието направи световна премиера на „София Филм Фест“. В рамките на широкото разпространение на лентата (от средата на април) обаче „Нов живот“ си вдъхнаха едва 11 зрители, сочат данни на Националния филмов център. Или иначе казано – заглавието е генерирало печалби в размер на едва 76 лева.

Малко над 1 милион, или 1 157 664 лв., са спечелили досега пък българските филми, озарили големия екран от началото на 2019 г., като измежду тях фаворит на киноманите безапелационно е „Уют“ на Камен Донев. Той е привлякъл вниманието на двойно повече души в сравнение с подгласника си „Лошо момиче“ (реж. Мариан Вълев). Така равносметката за двата месеца, в които „Уют“ се излъчва на голям екран, е следната: 73 507 зрители и 674 702 лв. от боксофиса. Далеч не толкова оптимистична е тя за фестивалния отличник „Ага“. Въпреки успехите си зад граница (взе приз за най-добър филм на феста в Сараево, българската „Златна роза“, бе избран да закрие миналогодишния Берлинале и много други) филмът, режисиран от Милко Лазаров, е събрал малко под 8 хиляди зрители пред големия екран, като е генерирал печалби в размер на 50 025 лв. За сравнение „Ага“ се появява в киносалоните едва седмица след „Уют“.

Над 120 пъти по-малко е изкарал от боксофиса пък филмът „Можеш да убиваш“ в сравнение със средствата, които е вложил него НФЦ. При държавна субсидия в размер на 890 хиляди лева, лентата си е върнала „в джоба“ едва 7318.

Между всички заглавия от 2019 г., получили финансиране от НФЦ

досега нито един не е „изравнил сметката“ с поне толкова приходи от продажбата на билети. Тенденцията не е от вчера и от днес – същата съдба сполетява например и „Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син” (2016). За реализацията му НФЦ дава 1 180 000 лв., а за първите си четири месеца на екран той успява да събере едва около 4 хиляди лева. Това означава, че създателите и продуцентите на драмата са загубили повече от милион. Подобна е ситуацията и за много други филми, като от 2019 г. само една продукция е надхвърлила държавното финансиране, този път от страна на БНТ. Това е „Лошо момиче“ на Мариан Вълев, за който от националната медия са преброили 270 хиляди лева, а резултатът в боксофиса достига до 317 528 лв.

Важно уточнение е, че въпросните приходи са единствено от широкото разпространение на филмите в българските кина. Родни заглавия могат да припечелват както още от прожектиране извън границите на страната, така и от включването им в онлайн каталог. Така миналата година HBO Go пусна в платформата си 19 български продукции, сред които „Възвишение“, „Маймуна“, „Дзифт“ и др., Neterra също има в каталога си български ленти. Филми родно производство се въртят и в сайтове, предназначени за чуждестранен пазар. „Посоки“ на Стефан Командарев например е наличен в четири платформи - Chili IT, Filmin TVOD ES, Filmo TV FR и YouTube Movies PT съответно в Италия, Испания, Франция и Португалия. В шест сайта пък се върти „Възвишение“ на Виктор Божинов.

Минимум 200 хил. лв. пък струва професионалното заснемане

на пълнометражен игрален филм, съобщи наскоро пред студенти режисьорът Ники Илиев. На прага на старта на снимките за четвъртата му лента „Завръщане“ той призна, че единствената опция пред кинодейците, които не получават подкрепа от НФЦ, е боравенето с продуктово позициониране. „Забелязва се все по-голям интерес това да се случва чрез социалните мрежи. Това са страниците на самия проект, на режисьора и актьорите, през които могат да се публикуват рекламни материали, без от това да е повлиян самият филм“, обясни Илиев. Въпреки че за „Нокаут, или всичко, което тя написа“ бившият манекен събира средства и чрез краудфъндинг платформа (фенове подкрепят с кеш избран от тях проект), той е категоричен, че не би се върнал към подобен модел на финансиране.

На грубо 2 милиона лева пък актьорът Александър Алексиев оцени „Доза щастие“ - предстоящия филм, режисиран от съпругата му Яна Титова и продуциран от самия него. Звездата от „Откраднат живот“ уточни, че според негови изчисления това би следвало да бъде реалната сума за реализирането на проекта. Тя обаче е доста по-малка заради склонността и хъса на замесените в лентата специалисти да я изпипат до съвършенство, без да получават справедливото за работата си възнаграждение. „Аз не мога да изляза и да кажа, че филмът струва 300 хиляди лева, защото по този начин обезценявам труда на тези хора“, категоричен е Алексиев.

Сред проблемите, които срещат авторите на български филми, смятат в средите е начинът и липсата на достатъчно средства за достигане до аудиторията. Средно около 500-600 евро струва т.нар. vpf такса или това е такса, която следва да се заплати за копие на филма за излъчването му на един киноекран.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Пътен инцидент белязал снимките на „Диви и щастливи“

Каскадите са сред най-големите предизвикателства пред екипа на новия български филм „Диви и щастливи“. Това призна актрисата Луиза Григорова, като добави, че само тя е падала два пъти от мотор по време на снимките на заглавието.