БГ авиацията настоява за 20 млн. евро помощ от държавата

БГ авиацията настоява за 20 млн. евро помощ от държавата

Авиационният бизнес в България поиска от държавата спешно между 15 и 20 млн. евро за оцеляване. Това обявиха от новата Асоциация на българската авиационна индустрия (АБАИ), която събира чартърни авиокомпании, авиоремонтни и технически бази и фирми за наземно обслужване по летищата. Представителите й изпращат редица писма до премиера и ресорните министри на транспорта, финансите и икономиката, но до момента не са получили съдействие. 

По думите на председателя на АБАИ Тодор Иванджиков в цяла Европа авиационният бизнес е подпомогнат, защото е сред най-пострадалите сектори, а в България вече една година компаниите са изправени пред фалит.  Непокрити остават редица значителни разходи по поддръжката на самолетите, лизинги, застраховки, паркинг на самолетите, инфраструктурата, разрешителните и квалификацията на персонала. Според него има опасност страната ни да остане без самолети, ремонтни авиобази, без компании за наземно обслужване, пилоти и инженери. Индустрията е стратегическа и от значение за националната сигурност, предава travelnews.bg. 

"В нея работят над 5000 висококвалифицирани служители,

сред които пилоти и инженери", подчерта Иванджиков.

Според данни на асоциацията Хърватия е подпомогнала авиацията с 12 млн. евро, Румъния с 62 млн. евро, а Гърция – със 120 млн. евро.

„Туризъм няма, но ние продължаваме да плащаме лизинг на самолети, паркинги, огромни застраховки и техническо обслужване“, коментира Анелия Маринова - представител на чартърна авиокомпания. Тя подчерта, че

месечният разход на една малка авиокомпания е близо 500 000 евро.

Затова бизнесът иска подпомагане поне за една година напред, докато стартира раздвижването на туристическия сектор.  

Виктор Михайлов от авиоремонтна база пък съобщи, че пилоти и висококвалифицирани инженери се преориентират към други сектори, което може да се окаже пагубно за авиацията и като цяло за държавата. 

Припомняме, че авиацията има значителен дял във формирания от транспортния сектор БВП, който възлиза на 6% от общия за страната през 2019 г. Секторът има и ключова роля за туризма – около половината пристигащи по въздух туристи у нас, пътуват с полети на български чартърни авиокомпании. 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.