Рокади на шефове, екшън планове, спиране на влакове и обещания. Повтарящата се песен за страдащата българска железница отново се завъртя през последните няколко седмици.

И без правилни ходове от новото ръководство скоро може да се превърне в опело. Малкото локомотиви и вагони в движение, недостатъчни ремонти и вероятно лошо управление са част от причините сегашният график за движение на БДЖ, който влезе в сила през декември, да е също под въпрос. Зачестяващите съобщения за липсата на квалифициран персонал в жп-то ни също е сигнал, железничарите не крият малките си заплати. А без това редуцираните влакове и дотирани от държавата линии може да намалеят още.

"БДЖ достигна до онова ниво, при което като няма воденичен камък на шията, който да го държи в невъзможност да се развива поради прекомерни задължения, няма идея как да се развива", това заяви Росен Желязков няколко дни след подаването на оставките Владимир Владимиров и Велик Занчев, които бяха сменени с нови лица. Напускането им дойде в момент, а именно, след като държавата най-накрая направи така желаното – плати и останалите 104 млн. лева задължения на кредиторите по втория облигационен заем на БДЖ. Липсата на финансова тежест обаче помогна за проясняването на картината. Лошото управление на основната дейност на железницата при превозите. Така новият министър заговори за липсата на концепция и на подвижен състав. Това доведе до екшън план, с който да се реши проблемът. Криза, която държавната железница не изпитва за първи път. Локомотивите на “БДЖ-Пътнически превози” към края на септември м.г. са 289, в цифрата са и мотрисни влакове. От тях 152 са в експлоатация, 95 са в изолация и 42 са в ремонт. Електрическите мотрисни влакове са 52 броя, от тях работят едва 30 броя. От 152 влака в движение с над пробег от 20 на сто или неизвършен ремонт са 59 броя. Общо вагоните са 726, от тях 312 са в движение. Затова и ресорният Росен Желязков смята, че има неосигуреност на дружеството и за нарушаване на графика за движение, който по думите му е “твърде амбициозен за състоянието на подвижния състав”.

И ето, че дойде моментът да се стигне до орязването на графика, а по част от направленията да се движат рейсове, за да се постигне изпълняването му без да се стигне до инцидент. Сред останалите варианти, които самият Желязков обяви, са и оптимизиране на движението чрез взаимодействието между пътническите и товарните превози (което и сега се прави), и гъвкави форми на лизинг по модел на авиокомпаниите. Мерки, които ще доведат до полемика сред служителите и малкото останали пътници. Но ако са временни, ще бъдат полезни за всички, защото останалите цифри също са стряскащи. Локомотивите за пътнически превози са на средна възраст около 40 години, с изключение на новите дизелови мотриси - 25 на брой, и електрически - 24 на брой, а над 65% от вагоните са над 25-годишни.

"Не отговарят на европейските стандарти по отношение на скорости, комфорт, хигиена и качество, а поддържането и ремонтът им изискват значителни средства", написа БДЖ до Министерски съвет преди няколко месеца. Има шанс за дружеството, смятат от сектора, ако новото ръководство съумее да направи търгове за части, защото това е въпрос на мениджмънт. Шефовете трябва да направят най-сетне и обществените поръчки на компанията за нов подвижен състав и за ремонт на настоящия. Защото иначе недоумението, което сега предизвиква новината, че разписание на един месец ще се променя, ще ни се струва чудесно решение след години, когато БДЖ вече няма да го има.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Зам.-председателят на ПГ на ДПС Йордан Цонев за субсидиите: Моделът не е демократичен, убива малките партии

Разчитаме това, което се разигра в залата, като задкулисни договорки между БСП и ГЕРБ. За пореден път коалиционният партньор на ГЕРБ – патриотите, им извиха ръцете. Тази сценка се разиграваше в продължение на няколко дни, даже седмици, в които те сключиха тази задкулисна сделка.

По дипломите няма да ги познаете

Време е лудите шофьори да плащат повече

От години, типично по нашенски, само говорим за въвеждане на системата „бонус-малус“, използвана и в напредналите страни за определяне на цената на задължителната застраховка „Гражданската отговорност“.