Баш майсторът отново в действие

Баш майсторът отново в действие

Баш майсторът отново в действие. Така най-лесно можем да опишем накратко обслужването в повечето родни сервизи, което на много места си остава на нивото на соцвремената.
И сега по-вероятно е да ви сложат в 15-20-годишната кола част менте, но да ви я фактурират като оригинална, доставена от завода производител.

Отделно, като ви сменят маслото на двигателя, може да ви сипят от най-евтиното, а да платите доста повече. Явно дори за четвърт век манталитетът трудно се променя и ще ни се наложи да почакаме поне още толкова.
Като заговорихме за манталитета, ми се иска да ви разкажа една случка за наш тираджия от времето на соца, станала в Западна Германия. В онези години на шофьорите ни за чужбина са давали ваучери, с които могат да зареждат на германска територия. Та на един нашенец, след като заредил резервоара до горе, му останали ваучери за стотина марки и той решил да ги осребри, като накара немския бензинджия да му даде западни марки срещу хартийката. Германецът обаче бил непреклонен и само повтарял: „Не, хер! Този ваучер е само за ваш тир!” Българинът обаче му обяснявал как може спокойно да сипе дизела за 100 марки на друго возило, а на него да му даде парите, които после ще си вземе от другия клиент. Както се досещате, германецът дори не е могъл да си представи такава липса на дисциплина и тарикатлък на дребно.
Същото сигурно е сега и в германските сервизи. Там не биха си и помислили да ви сложат част менте или да ви налеят неподходящото масло. Освен ако сервизът не е на някой балканец, решил да се пробва на тамошния пазар. Шансовете му обаче там да мине с тия трикове са равна на нула. Първо, защото в Германия има як контрол и никой няма да посмее да сложи детайл менте или стар от друга кола и да рискува да изхвърчи от пазара.
При нас, естествено, контролът в повечето сервизи е само на книга. И за това по улиците могат да се видят разпадащи се соцвозила, които при появата им в Германия или друга западна държава директно ще бъдат натоварени за скрап. И това в родината се случва, защото много сервизи получиха право да правят годишни технически прегледи. А широко рекламираните мерки за разни камери, монтирани да гледат процеса на проверка на возилата, явно са поредната чиновническа пропаганда.
Друг е въпросът, че заради невисокото заплащане много знаещи и можещи автомобилни майстори отдавна работят зад граница. Затова и качеството на услугите в бранша ще продължава да пада. И ще се чудим защо хиляда километра след смяната на маслото двигателят на сравнително новата западна кола започва да трещи, като да е произведен в руски завод по време на перестройката. Големият кяр на майсторите менте у нас, освен липсата на контрол, са и притежателите на стари коли, които, първо, не знаят какво е състоянието на движимата им собственост и второ, гледат ремонтът на 20-годишната таратайка да им излезе по-евтино.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.