Аз столичанин ли съм или не съм

Аз столичанин ли съм или не съм

Шизофренично са се почуствали част от столичани в началото на седмицата, когато са били спрени от тол полицията и са платили глобите си заради липсата на електронни винетки.

Миналата седмица без стикери, тази със стикери за пътни такси. Задали са си въпроса столичани ли са, като живеят във Волуяк, Банкя, Нови Искър и останалите сателити на огромната столицата. Спрените на пътя шофьори са платили на място 70 лева, а другите ще получат честитка с фиш по пощата от 300 лева.

Няма табели, че трябва да плащат такса, а от телевизора обясняват държавни служители с научни титли, че трябва да се плаща за Северната скоростна тангента на София, по пътя за Банкя и по Самоковско шосе за Панчарево. Малко по-късно от Столична община пък набързо обясниха, че няма да се плащат винетки от гражданите, живеещи в бившите села на София. Казусът с тези пътища е от края на 2018 г., а объркването на някои водачи идва от изказвания тогава на премиера Бойко Борисов и други представители на правителството, че винетки няма да са необходими. Така остана кметовете по единично да се договарят с Агенция „Пътна инфраструктура“ кои пътища остават без винетки и за кои ще плаща. Тогава „Монитор“ написа, че гражданите на Варна ще ходят да склонят глава и запалят свещ до гробищния парк „Тополи“ само с платена пътна такса. Същото важеше и за летището на втория по големина град у нас Пловдив. Такива шосета има в Разград, Монтана...

Но паметен остана платеният тротоар между Горна Оряховица и Лясковец. Между двата града разстоянието между табелите е под 40 крачки. Въпреки това обаче, за да стигнат от единия до другия град, хората трябва да си купуват винетка, тъй като тези 40 метра са част от второкласен път.

Всъщност спорът е прост. От пътната агенция таксуват пътищата, които поддържат. Ако отпаднат винетките, това означава отсечките да бъдат прехвърлени на местната власт и тя да отговаря за поддръжката им. Но общините не искат, защото нямат пари или ще трябва да ги изливат в асфалт, за да пълнят дупките от камионите. Защото голяма част от градовете все още нямат обходи и трафикът минава през градовете. Но проблемът няма да се реши за ден или два. Особено след като тол системата за тировете ще тръгне, ако стартира, от 1 март с по-малък обхват и по-ниски такси.

Отделно по стар български обичаи всяко ново начало няма как да не започне без фалстарт. Спомнете си как тръгна системата за електронните винетки – две седмици шофьорите не бяха таксувани, докато всички системи заработят в синхрон с чиновниците. В това време може да има още изненади и столичани да се чудят в София или извън нея живеят.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.