Изострящият се американско-китайски търговски конфликт и нарастващите цени на горива ще продължат за подкопават печалбата на авиокомпаниите тази година, съобщи днес Международната асоциация за въздушен транспорт (МАВТ - IATA), цитирана от АФП.

Предупреждението бе отправено на годишната среща на световните авиокомпании в Сеул. Асоциацията понижи прогнозата си за общата чиста печалба на авиокомпаниите тази година до 28 милиарда долара спрямо 35,5 милиарда долара, колкото очакваше през декември.

Мрачната прогноза е мотивирана с повишаващите се разходи, включително разходите за труд, гориво и инфраструктура, посочи МАВТ, допълвайки, че влошаващата се търговска война между двете световни сили също пречи.

Отслабването на световната търговия вероятно ще продължи на фона на все по-ожесточената търговска война между САЩ и Китай, каза ръководителят на асоциацията на организацията Александър дьо Жуниак. Това засяга предимно товарния бизнес, но може да се отрази и на пътническия трафик, тъй като напрежението нараства, допълни той.

От миналата година двете водещи световни икономи водят търговска война, като си налагат взаимно мита върху стоки за стотици милиарди долари. Въпреки неблагоприятния контекст секторът ще остане "на зелено" за десета поредна година според ИАТА.

Брайън Пиърс, главен икономист на асоциацията, прогнозира в най-добрия случай нулев растеж на товарния авиопревоз тази година, отбелязвайки търговските мита, наложени през първата половина на 2018 година.

Азиатско-тихоокеанският регион, който представлява около 40% от световния товарен авиотранспорт, определено изпитва натиск, допълни той.

Тазгодишната среща на ИАТА, която представлява 290 авиокомпании или 82% от световния авиотрафик, се провежда след две катастрофи през октомври и март, отнели живота на стотици хора. И двете катастрофи са със самолети на Боинг 737 МАКС 8 (737 MAX 8), което по думите на Жуниак "поставя в светлината на прожекторите репутацията на сектора". 737 МАКС 8 бе спрян от употреба от американските власти през март, след като това направиха други страни.

Много авиокомпании обявиха, че ще търсят компенсации, за това, че не могат да ползват самолетите си 737 МАКС 8. Шефът на МАВТ каза миналата седмица, че 737 МАКС 8 няма да лети поне още 10 до 12 седмици, допълвайки, че решението е в ръцете на регулаторите.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

България и Черна гора подписват спогодба за автомобилни превози

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков и министърът на транспорта и морските въпроси на Черна гора Осман Нуркович ще подпишат днес двустранна Спогодба за международни автомобилни превози на пътници и товари, съобщиха от ресорното ведомство.

Влакът със 160 км в час до Бургас през 2023 г.

До четири години по линията София-Бургас ще се пътува със скорост от 160 км/час. В голямата си част новото трасе София-Бургас е готово, като остава да се довърши отсечката Елин Пелин-Костенец. Голяма инвестиция ще се направи и в пътния възел при Пловдив, обяви транспортният министър Росен Желязков.