Астрономи за пръв път наблюдаваха планета с три слънца

Планета с три слънца за първи път откри екипът на Дейвид Чарди от Научния институт по екзопланети на НАСА, пише изданието Сайънс алърт. Системата KOI-5 е разположена в съзвездието Лебед на разстояние 1800 светлинни години от Земята.

Планета KOI-5Ab беше открита с помощта на космическия телескоп Кеплер още през 2009 година по потъмняването на блясъка на звездата. Тогава тя се разглеждаше като кандидат екзопланета. По-късно астрономите идентифицираха две звезди KOI-5B и KOI-5C, които се явиха в компанията KOI-5А.

Сред системите, разполагащи с планети, под 10 процента се отнасят към многозвездните. В новото изследване учените повторно анализирали всички събрани данни за системата KOI-5. Оказало се, че около KOI-5А действително кръжи планета, която вероятно се отнася към газовите гиганти.Нейната маса е два пъти по-малка от тази на Сатурн, периодът на орбитата й е от порядъка на пет земни дни. Самата KOI-5А образува тясна двойна система със звездата KOI-5B, около която орбитира за 30 години.

KOI-5C се намира сравнително далеч от своите посестрими с период на обиколка около 400 години. От повърхността KOI-5А изглежда като Слънцето от Земята. KOI-5B като Слънцето от орбитата на Сатурн, а KOI-5C - като много ярка звезда. Орбитата на планетата се намира под ъгъл спрямо орбитата на KOI-5B, което говори за възможни гравитационни смущения от страна на двойната система.