Аспаруховият мост стана на 45 години
4

Аспаруховият мост стана на 45 години

На днешна дата през 1976 г. е пуснат в експлоатация Аспаруховият мост във Варна. Правителственият срок за пускане на обекта е 30 септември 1976 г., но съоръжението е завършено предсрочно. Мостът е открит официално на 8 септември 1976 г. от председателя на Държавния съвет, Тодор Живков.

Строежът на моста започва в началото на 1973 г. Благодарение на внушителните си размери Аспаруховият мост се е превърнал в един от символите на Варна. Дължината му е 2050 метра, а височината в най-високата му точка - 50 м. Мостът е и с най-голям отвор в България - 160 метра. Той свързва кварталите "Аспарухово" и "Галата" с централната част на града, като представлява единствената връзка помежду им през плавателния канал. Той е част от магистрала "Черно море" и Европейски път E87.

Средната част е стоманена непрекъсната греда с три отвора (80+160+80 м.), с височина 50 метра, проектирана от Димитър Димитров, а подходите към нея са от стоманобетонни прости греди. Под него минават кораби, за да достигнат пристанище „Варна Запад“. Междувременно е прокопан и новият плавателен канал към вътрешността на Варненското езеро, който е открит на 1 септември, а първият кораб по него минава на 4 септември.

Преди Аспаруховият мост да бъде построен, каналът между езерото и морето е бил преодоляван посредством стар немски железен мост "KRUPP" с подвижна клапа, вдигаща се при преминаване на кораби. Той съществува и понастоящем под новия Аспарухов мост, но без клапата и свързва островната Южна промишлена зона с града.

Новият Аспарухов мост е построен, благодарение на нещастен инцидент, станал на 28 януари 1975 г., при който в 14,49 часа съветският кораб „Павел Постишев” се насочва към моста и с челен удар го тарани в най-уязвимата му странична част и го събаря веднага.

Монтираният набързо понтонен мост от три понтона, взети от резерва на КРЗ „Флотски арсенал” е претоварен от безконтролно нахлули хора и се преобръща. Истинско щастие е, че има само измокрени и измръзнали, но не и удавени! Едва на третия ден от събарянето на Аспаруховия мост, Окръжният оперативен щаб във Варна осигурява трайна връзка за пешеходците и автотранспортните средства с армейски понтонен мост, който действа безотказно в продължение на година и половина, докато бъдат пуснати в експлоатация новият корабоплавателен канал и новият Аспарухов мост.

 Съветският „Павел Постишев” е сериен моторен кораб за товари тип „река - море”. Дължината му е 114 метра, широчината - 13 метра, газенето - 3,6 метра (а според други публикации - 2,8 метра), дедуейт 2 850 тона (според други данни - 3 205 тона). Построен е през 1974 г. в Чехословакия.

А това означава, че в момента на инцидента във Варна е бил нов кораб, с изправни машини и механизми, които биха могли да предотвратят фаталния удар върху Аспаруховия мост, ако не са били мудните реакции на рулевия и неадекватното поведение на капитана му.

 Освен моста, от цялата работа пострадал само капитанът на „Павел Постишев“ – понижили го в длъжност. След инцидента той веднага е експулсиран в СССР. След връщането си в Одеса „варненският терминатор“ бил назначен за капитан на самоходна дълбачка. Така съветската страна потвърждава вината му.

Не се потвърждава разпространилият се слух във Варна, че на борда на съветския кораб едва ли не всички били пияни. Взетите алкохолни проби от капитана, пилота и кормчията са отрицателни. Причината за инцидента се оказват бавните реакции на кормчията на подаваните команди, заради което не успява да отклони успешно носа на кораба от отбивача преди стария клапов Аспарухов мост.

Статистиката от онова време сочи, че за 7 поредни години - от 1968 до 1975 г.,  Портовият флот и пилотската дейност са провели без фатален удар за Аспаруховия мост 4 495 кораба. Моторният кораб „Павел Постишев” е 4496-ият, заявен за преминаване. Той събаря моста, като това е можело да бъде сторено и по-рано от корабите „Бени Саф”, „Стефан Караджа”, „Вола”, „Цанко Церковски” и пасажерския кораб „Варна”, които са се разминали на косъм от сблъсък.

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.