Един от символите на Варна - Аспаруховият мост, стана на 43 години. Той все още се слави като най-дългият на територията на страната и все още е един от най-големите на Балканите. Той свързва кварталите Аспарухово и Галата с централната част на града  и е част от магистрала "Черно море" и Европейски път E87.

Аспаруховият мост е мостът с най-голям отвор в България - 160 метра. Под него минават кораби, за да достигнат пристанище „Варна Запад“. Средната част е стоманена непрекъсната греда с три отвора (80+160+80 м.),с височина 50 м., проектирана от Димитър Димитров, а подходите към нея са от стоманобетонни прости греди.

Строежът на моста започва в началото на 1973 година. Правителственият срок за пускане на обекта е 30 септември 1976 г., но е завършен предсрочно. Открит е от Тодор Живков на 8 септември 1976 г. „Потомците и наследниците на майстор Кольо Фичето, който построи и знаменития мост на река Янтра при град Бяла, не само не посрамиха името му, но и издигнаха тая стара, благородна професия до най-високите върхове“, казва Тодор Живков в словото си при откриването на Аспаруховия мост.

Междувременно новият канал е открит на 1 септември, а първия кораб минава на 4 септември. Най-високата точка на съоръжението се издига на 52 метра над морето. Мостът се крепи на 38 двойки стълбове. Само металната конструкция тежи впечатляващите 3 200 тона. Мостовото съоръжение е изпитано при пускането му експлоатация, като е натоварено максимално с тежки машини по цялото трасе и в четирите ленти. При две колони от 30-тонни камиони на разстояние 10 метра провисването на средния отвор е около 30 сантиметра.

Дължината на моста е 2050 метра, а ширината - 21 метра. Състои се от 2 платна по близо 8 метра и 2 тротоара по близо 2 метра. Освен на земетресение от 7-ма степен по скалата на Рихтер, Аспаруховият мост е проектиран да издържи на ураганен вятър със скорост 180 км/час и температурна разлика от -40° до +40°.

Преди настоящия Аспарухов мост да бъде построен, транспортът между Варна и Бургас е бил затруднен. Каналът между езерото и морето е било преодоляван през стар немски подвижен метален Аспарухов мост, вдигащ се при преминаване на кораби, който съществува и сега, но клапата му не работи, след като в ранния следобед на 28 януари 1975 г. съветският кораб „Павел Постышев” тръгва от рейда на пристанището към Варненското езеро и точно в 14,50 часа се забива в съоръжението и го разрушава.

Събореният мост е проектиран за канал с широчина 100 метра, със среден отвор от 30 м. Подвижната част, система „Шерцер“ изработена от германската фирма МАН се отваряла само за две минути и половина. Трафикът е бил изключително активен – морските съдове влизат, за да стигнат до двете пристанища във Варненското езеро – за въглища (до ТЕЦ Варна) и за дървен материал до село Тополи.

Според статистиката, през клаповия Аспарухов мост за 7 години (от 1968 до 1975) преминават 4 485 кораба. Каналът е тесен, а преминаването на корабите под моста било истинско изпитание за морските вълци. За намаляване на риска от сблъсък, в моста в канала били поставени специални отбивачи - железобетонни колони, забити в дъното и облицовани с дърво, които да поемат ударите от отклонилите се кораби и да ги насочват при навлизане в отвора на моста.

Освен това, на кораба задължително присъствал и български пилот, който насочвал капитана и рулевия. Дори това не помогнало на безпроблемното преминаване на съветският кораб „Павел Постишев”, който бил сериен моторен кораб за товари тип „река - море”, построен през 1974 г. в Чехословакия.

Това означава, че в момента на инцидента във Варна е бил нов кораб, с изправни машини и механизми, които биха могли да предотвратят фаталния удар върху Аспаруховия мост, ако не са били мудните реакции на рулевия и неадекватното поведение на капитана.  

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

3 нови „паяка“ шетат по варненските улици

Три нови репатриращи автомобила „Ивеко Еврокарго“ - тип „паяк“, които са доставени за дейността на общинското предприятие „Общински паркинги и синя зона“ във Варна, вече шетата по улиците на града, съобщи директорът на предприятието Младен Иванов.