Униформите трябва да са задължителни с нормативен документ. Иначе винаги има противоречия, каза в интервю за "Монитор" председателят на Сдружението на директорите в системата на средното образование в България и директор на 51-во СУ„Елисавета Багряна“ 

- Г-н Александров, на 22 и 23 март 51-во СУ е домакин на Националната училищна конференция „Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки“. Кой ще се включи в нея и какви практики ще бъдат представени?
- Регистрирани са около 120 присъстващи, като се очаква да бъдат споделени над 30 практики по химия, физика, биология, информационни технологии и информатика. Те ще бъдат разделени в пет различни кабинета по природни науки, в които педагозите ще представят най-иновативните неща, които правят в своите предмети. Някои от практиките ще бъдат представени от един учител, а други от няколко. Това е още по-ценно, тъй като ще бъдат демонстрирани междупредметните връзки.

Надяваме се и министерството да види колко е важно да се промени образователната среда. Преподаването на природни науки зависи най-вече от добрите учители, но важна роля има и добрата материална база. Децата искат да бъдат по-активни в получаването на информация, да гледат и правят опити. Един от уроците, които ще представим, е за връзката между физиката и музиката. Ще имаме друг за генетиката, с който ще се демонстрира как между двама бели родители може да се роди дете е черна кожа.

- От около година разполагате с модерни кабинети по природни науки. Наблюдавате ли по-висок интерес към тези предмети благодарение на лабораториите?

- Нашите стаи по природни науки са по-различни от стандартните. Ние нямаме дъска, а учениците могат да следят урока на двете стени с помощта на мултимедии. Децата са насядали на групи по пет, шест или осем спрямо задачата. По този начин те се учат да работят в екип, което е много важно умение на 21-ви век. Нямаме подиум и специално място на учителя, което прави учебния процес по-творчески. Използва се и методът на обърнатата класна стая, при който учениците трябва предварително да се подготвят. По време на часа всеки представя своите изследвания, а учителят показва грешките, учи децата коя информация е правилна и коя не.

STEM идва от S-наука, T–технологии, E -инженерни науки и M–математика - това са изключително важни умения за икономиката. Към тях обаче ние добавяме и изкуството – А. (STEAM). Изкуството придава и колорит, защото в съвременното общество най-важна е разликата между интересното и скучното. В днешно време не е лесно да си учител, защото е трудно по пет часа на ден да си интересен. Ние сме убедени, че тези умения са много важни за развитие на личностните качества на учениците. Ако имаш математически, химически и каквито и да е умения, но нямаш чисто човешки, няма да си щастлив и полезен.

Тези лаборатории определено повишават интереса на децата към тези предмети. В тях разполагаме с много интересни микроскопи, колби, епруветки. Децата правят опити още от 5-6 клас и умират от възторг, защото им са много интересни. От друга страна, мултимедиите позволяват да наблюдават всеки процес, който се случва на стените – могат да видят атомите, различни химични процеси, как разцъфтява цвете не за месец, а за няколко минути. По този начин техният интерес се разпалва, защото те също търсят примери и по този начин урокът се обогатява.

- Тази седмица отново се повдигна въпросът за училищните униформи. Трябва ли според вас да бъдат задължителни?

- В Закона за предучилищното и училищно образование е казано, че всяко училище може да избира свои отличителни знаци. Проблемът е, че не е регламентирано как всички учители и родители да постигнат консенсус. Ние също сме правили опити за постоянна униформа, но една част, около 20%, от родителите са против каквото и да предложим. Ние сме забранили да се идва със скъсани дънки, но започват пазарлъците с кръпки може ли, с 3 см дупка може ли, родители пък са казвали, че нямат други дрехи. Ако искаме да имаме униформи, би трябвало да се запише в нормативен документ, че са задължителни. Когато училищната общност трябва да реши сама, винаги ще има противоречия.

В 51-во учениците от първи клас носят оранжеви тениски, втори - зелени, трети – червени, и т.н. Това има много практично решение, защото когато излязат в междучасието, ние можем да ги наблюдаваме и да знаем кое от кой клас е. Аз съм за въвеждането на униформите, но така както е зададена нормативната уредба, е трудно да се реши.

- Скоро започва приемът за първи клас. Ще бъде ли намален броят на паралелките при вас?

- От десетина години са един и същ брой – 4 паралелки. Този прием е определен от броя на живеещите в квартала. И тази година ще имаме повече кандидати, тъй като живеещите в нашия район са с около 30-40 повече.

- Тази година братче и сестриче до 12 години изпращат първолака директно в първа група. Според вас това ще разреши ли проблема с разделените деца от едно семейство?

- Да. Миналата година това бе най-драматичното при нас, защото останаха около 10 деца с братя и сестри, но не бяха в първа група и се наложи да поискаме допълнителни бройки от министерството, за да не ги разделяме. Лошо е, че там, където децата от района в първа група са повече от местата, част от тях могат да не бъдат приети. Правилата от миналата година и с промяната от тази успокоиха нещата.

- Тази година от МОН предвиждат напредъкът на учениците от 1-ви до 4-ти клас да бъде проследяван с индивидуално портфолио. Каква е ползата от тази практика за учениците, техните родители, както и за учителите, които поемат децата в 5-и клас?

- Важно е къде да се съхраняват те. В шкафчетата е трудно да се събере всичко – учебници, гуменки, води, портфолио. Не се знае дали там ще ги запазят, затова решихме, че е по-добре да се съхраняват от родителите. Учителят заедно с тях трябва да определи какво да се събира в него - по всеки предмет по-важни писмени работи на определен период (в началото на годината, в края на първия и втория срок), някои рисунки и проекти. Те да бъдат подреждани хронологично. По този начин всеки родител, както и самото дете ще могат да установят какъв е неговият напредък.

Това начин за подобряване на комуникация между родители и учители, защото събирайки портфолиото на учениците, те разговарят помежду си. Това бих поставил на първо място сред ползите. Дава се възможност родителят да съдейства самото дете да се развива по-правилно и ако има дефицити, да ги навакса. В края на всеки срок предвиждаме да разглеждаме всяко портфолио и по този начин те могат да покажат на директор, зам.-директор и главни учители какво са постигнали.

В началото на 5-и клас родителите ще ги занесат преди първия учебен ден на класните ръководители и учители, които да се запознаят с талантите и способностите на отделните деца, според което да нагласят своята работа.

Не на последно място това е страхотен емоционален спомен за тези родители.

- В 51-во училище има нова рубрика - „Добрина на седмицата“. На кого е инициативата?

- Ученическият съвет на 51-во училище. Те се събират всяка седмица, обсъждат различни неща в училището, дават предложения. Това е като един контрапункт на тенденцията да се показват повече негативите в училищата, докато в реалния живот добрите неща са повече. Те могат да бъдат много – от събиране на средства, през казването на добра дума на своя съученик. На входа на училището всеки ден една учителка се грижи да има листчета, на които са записани мили пожелания - „усмихни се днес“, „ти си моят герой“, „ти си добър човек“. Учениците минават, вземат едно листче и го подаряват на свой съученик. Това е много мило и на всеки му е приятно да чуе добра дума.

Следващата седмица учениците са решили да се грижат за по-свитите деца, които в междучасието стоят на пейката сами. Говорили сме си, че те не трябва да бъдат изолирани и да им се подаде ръка.

Друг добър пример е как в един клас се прави нещо като томбола с имена на всички деца. На всеки му се пада съученик, който да наблюдава през цялата седмица и в края й имат един час, в който се разказва кой какво добро е забелязал в другия, каква добра промяна. Например през тази седмица детето е било по-старателно, по-дисциплинирано, по-усмихнато. По този начин се опитваме децата да гледат доброто, да се концентрират върху него, а не върху лошите неща.

Възпитанието на ценности и добродетели е нещо, което е в дефицит в българското училище и се опитваме да променим това.

Гордея се и с големи ученици от 9-и, 10-и, 11- и клас, които влизат в часовете при по-малките от 1-ви до 5-и клас и им говорят за добродетелите. Имаме една книжка, в която са описани 55 добродетели - скромност, честност, храброст, щедрост. По-големите разказват на малките и дават примери за тях от живота. Техните думи се приемат повече от тези на учителя, те са като герои на децата.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Грешната кукувица и платената човечност

Кoгaтo Бoг cъздaл Зeмятa и я зaceлил cъc звeрoвe и птици, нaпрaвил тaкa, чe oт вceки вид имaлo пo двoйкa. Пo тoвa врeмe и кукувицaтa cи имaлa мъж, нo тoй нe й дoпaдaл ocoбeнo и тя взeлa дa ce зaглeждa пo чуждитe.

Как Христо Иванов обедини прокуратурата

Протестите, организирани от Христо Иванов, вместо да постигнат желания ефект за всеобща гражданска мобилизация, разкриха плашеща мрежа от зависимости. На първо място, те показаха, че съществува професия "протестър", пише "Правен свят"