На районирането за първи клас в столицата да се гледа като на 24 отделни града, казва в интервю за "Монитор" председателят на Сдружението на директорите в системата на средното образование и директор на 51-во СУ

- Г-н Александров, вчера стартира кампанията за прием в първи клас. Имаше ли опашки от родители или по-скоро първият ден протече нормално?

- Кампанията стартира спокойно. Откакто няма значение редът на подаване на документи, не се образуват опашки. Сутринта около десетина души бяха подали заявления, като имаше представители и на четирите групи спрямо уседналостта. Регулярно минаваха и по един-двама родители, които оставяха по-големите си деца и след това минаваха да подадат документи и за първокласниците (б.а. - деца с братя или сестри до 12 години в същото училище се равняват на три години уседналост). На този етап няма проблеми. Такива биха възникнали при излизане на първото класиране, тъй като първата група е доста голяма. Ако не могат да се приемат всички деца от нея, биха възникнали проблеми. Очакваме повече хора в първа група, отколкото са местата в училището, тъй като предварителните данни не обхващат движения в кварталите или миграцията от провинцията.

Проблемът е, че всички училища в район „Красно село“ не могат да поемат кандидат-първокласниците от самия район. Само в първа и втора група децата са със 70-80% повече от тези, които ние можем да приемем. В същото време в рамките на София има училища, в които има свободни места. Деца от нашия район обаче биха искали да отидат в Подуяне например. Според мен, когато се прави районирането при кандидатстване в първи клас, София не трябва да се гледа като цял град, а като 24 отделни. Толкова са районите и всеки от тях е като отделен град. Или някои отделни гранични райони да се групират заедно – например ние с Витоша, която е до нас.

- Обмисляте ли въвеждане на онлайн система?

- За родителите е по-добре да дойдат на място, за да попитат, да видят. Ние направихме родителска среща за кандидат-първокласниците.

- Какви въпроси ви задаваха тогава?

- Някои питат за условията за физическа помощ и подкрепа. Други родители са от 1-2 години в квартала и искат да знаят имат ли шанс да бъдат приети. Трети пък се интересуват за дневния режим, предварителни изисквания.

- На сайта ви има и графа „униформи“. Ще сменят ли те разноцветните блузи за хлапетата от различните класове?

- Не, шарените блузки остават. Всеки випуск си избира свой цвят – оранжево, червено, зелено. Сивите елечета, вратовръзките, ризите и панталоните ще бъдат официалните ни униформи. Постарали сме се да е стилно, да е удобно и да е по джоба на всеки един от родителите. Те могат да ги използват и за тържества, и за ежедневието, ако желаят. Момчетата могат да ги съчетават и със собствени бели ризи и панталони.

- Преди седмица бизнесът предложи задължителна матура по математика, а преди това се породи идеята 10-и клас да се провеждат подобни на SAT или TOEFL изпити. Какво е вашето мнение?

- Подкрепям изпити като SAT. SAT I включва математика, като се измерва логиката им, критическо четене и писане, където децата развиват есе по тема, за да се видят творческите им възможности, вместо да обяснят какво Вазов е искал да каже в „Под игото“. Този вариант на изпита трябва да е задължителен за всички зрелостници. SAT II е по профилиран предмет по избор. Този вид изпити могат да заместят националното външно оценяване. То трябва да обхваща материала по природни науки, математика, български език и литература. Външното оценяване в 10-и клас не трябва да е само по български език, а да обхваща различните области, защото учиш по всички предмети в 8-и, 9-и,10-и клас, но накрая имаш изпит само по български, а трябва да се обхващат различните области. В противен случай се обезценява смисълът на останалите предмети. SAT правят в 9-и клас, като включва природни науки, математика, четене. Същите би трябвало да бъдат и за нашите десетокласници.

Според мен само издържалите изпитите трябва да могат да се готвят профилирано за кандидатстване в университет. Тези, които не успеят, пък би трябвало да бъдат насочени към професионалното образование в 11-и и 12-и клас. За две години те могат да овладеят една професия. Ако искат след това да участ в университет, могат да се явят също на матури и в 12-и клас. Непрекъснато говорим, че нямаме кадри за професионалното образование, защото нямаме интерес към него в приема след 7-и клас. Тогава важна роля в избора имат родителите, а те си представят децата си задължително в университет. Те обаче завършват специалност, по която никога няма да си намерят работа. Затова според мен цял живот са нещастни, защото винаги се чувстват подценени, търсят си позицията, която не е свързана с образование. По този начин те нито са висшисти с висшистите, нито са среднисти със среднистите. Има много ученици, които завършват професионално образование - автомонтьор, електротехници, готвачи, например, и те започват добре заплатена работа. Най-често завършваните специалности са бизнес мениджмънт, психология, право. Пълно е с безработни юристи, а по бизнес мениджмънт ги подготвят за директори. Има 10 000 директори в България и никой няма да си даде работата просто така, не е необходимо да завършиш такава специалност, а трябва да си извървиш цялата стълбица. Това го имаше у нас преди и сме го наричали класическа гимназия – хората, които са със средно образование, но да не кандидатстват.

- Смятате ли, че тази идея ще бъде добре приета от обществото?

- Някои родители биха скочили, но в Германия още след 7-и клас, ако не покажеш необходимите резултати, не можеш да влезеш в гимназия. В България всеки, който желае, може да завърши до 10-и клас. Това е обвързано със задължителното образование до 16-годишна възраст. Ако той обаче не може да го изкара, трябва да може да се яви на поправителен и тогава да прецени дали да продължи в профилирана или професионална гимназия. В противен случай те нямат мотивация да пишат. В 6-и и 7-и клас учат само за изпита по български език и литература и математика, а след това вече смятат, че трябва да изкарат двете матури, за да влязат в университет.


- Миналия месец одобриха 17 национални програми. В кои от тях ще се включите?

- Във всички, които можем. Една от тях е „Без свободен час“, по която се намира заместник на отсъстващ учител и се плаща от бюджета на програмата. Друга финансира обзавеждането на занимални на малките ученици. Трета насърчава обмена на добри практики между иновативните училища. Ще се включим и в програмата за оборудване на компютърните кабинети. Тази за пенсионираните учители, чиито заплати се плащат. В някои и да искаме да кандидатстваме няма как да се включим, тъй като не са подходящи за нас - като тази за професионалните гимназии.


Визитка:

Завършил е математика в ПУ„Паисий Хилендарски“ и информатика в СУ „Св. Климент Охридски“

Директор е на 51-во СУ „Елисавета Багряна“ в София

Председател на Сдружението на директорите в системата на средното образование в Република България

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Ясно е, че се правят, за да се привлекат приходи към лечебните заведения

Пламен Таушанов: Хоспитализациите у нас нарастват с 200 000 годишно

Ясно е, че се правят, за да се привлекат приходи към лечебните заведения

"Хоспитализациите в България нарастват с 200 000 човека на година, с което страната ни е на първо място в Европейския съюз. Те са без основателна причина. Ясно е, че се правят, за да се привлекат приходи към лечебните заведения.". Това заяви в интервю за "Монитор" председателят на Българската асоциация за закрила на пациентите Пламен Таушанов.

Най-важното е, когато човек си избере професия, да ходи с удоволствие на работа и това да му носи удовлетворение

Кремена Минева, концертмайстор: Андре Рийо ме научи, че има и друго в живота освен цигулката

Най-важното е, когато човек си избере професия, да ходи с удоволствие на работа и това да му носи удовлетворение

Той хареса не само публиката, но и спокойствието на София, разкри единствената българка в най-големия частен оркестър в света

Жълти багрила, а не яйца им придават апетитен цвят

Богомил Николов: Продават ни козунаци с палма и суроватка

Жълти багрила, а не яйца им придават апетитен цвят

Онлайн платформи препродават билети за концерти и надуват цените двойно, казва в интервю за "Монитор" изпълнителният директор на Асоциация „Активни потребители“