Асен Александров: Как ще класираме отличниците, ако махнем теми от матурите?

Изпити тип PISA ще вдигнат нивото на образованието

Асен Александров: Как ще класираме отличниците, ако махнем теми от матурите?

Ученици и учители вече са на финалната права от подготовката на матурите. Следва и не по-малко важното НВО за 7 клас. 10 дни преди първия Държавен зрелостен изпит, мнението си за формата на изпитите сподели пред "Телеграф", Асен Александров, председател на Сдружението на директорите в средното образование, директор на 51 СУ "Елисавета Багряна"

Решението да не отпада материал от конспекта за държавните зрелостни изпити е правилно. Кой материал да отпадне? Този от началото на годината ли? Да видим какво би станало, ако темите бъдат редуцирани. Казваме да се махнат 90% от тях и тогава много родители ще бъдат доволни, но само в началото. После всички ученици ще изкарат шестици и ще има 800 отличници за 100 места в София. Как ще ги класираме?

Състезание

В апелите да се редуцира материал се прави се аналогия с миналата година, но тогава отпадна материалът след месец март. Много училища нямаха никакво дистанционно обучение от март до май. Сега то се провежда. Като мотив за исканията за редуциране на темите се посочи и това, че не всички училища са давали еднакво по качество онлайн обучение. Е, те не всички училища дават и еднакво по качество присъствено обучение. А по отношение на исканията за улесняване на материала на Националното външно оценяване или държавни зрелостни изпити, не мога си представя как би се случило за това за някои предмети. По математика мога, но за литературата не. Ако пишеш за героизма по-лесно е ли отколкото, ако пишеш за любовта?

Автори

Моето генерално разбиране е, че изпитите трябва да са тип Пиза. Това означава еднакъв изпит за целия свят без децата да съобразяват с изучаваните теми. Изпитите трябва да са така направени, че дори да не си чел конкретния автор да можеш да говориш за любовта. Да разсъждаваш без да си чел Димчо Дебелянов. Да илюстрираш, което разказваш с примери от това, което си изучавал. Тогава вече ще напреднем по пътя към истинско образование на високо ниво. Когато спрем да говорим за конкретни теми на матурите! Те трябва да са такива, че ученикът да може да разсъждава и да не е зависим от това, че не е изучавал Вапцаров. Това не трябва да му пречи. Присъствието на автора в учебника значи ли, че ученикът го чете? Не. Представете си, че не чете Вапцаров, но прочел 10 английски автора.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.