Не обучават асансьорни техници от 8 години

Не обучават асансьорни техници от 8 години

Курсовете не могат да заместят професионалното образование

Недостигът на асансьорни техници ще нараства през следващите години, тъй като от 8 години няма прием по специалността „Подемна и асансьорна техника“. Това заяви директорът на ПГТЕ „Хенри Форд“ - София, Таньо Стойчев, където и тази година са закрили паралелката още на първо класиране поради липса на кандидати.

„На първо класиране закрихме специалност, в която имаше само 1 кандидат независимо че тази специалност влезе при защитените. Това е специалност „Електротехник на асансьорна и подемна техника“. Ние вече сме останали без електротехници. 22 хиляди асансьора, а от 8 години няма прием“, обясни Стойчев. Специалността „Електрообзавеждане на подемна и асансьорна техника“ е под номер 15 в списъка на специалности от професии с очакван недостиг от специалисти на пазара на труда, приет с постановление № 111 от 25 юни 2018 г. на Министерски съвет. Като включена в този списък, паралелката може да стартира дори и ако за обучение в нея са се записали само 12 ученици. На първия етап още желаещ за нея е бил само един кандидат. За да бъде реализиран приемът на ученици по тази специалност, следващата година директорът на „Хенри Форд“ ще потърси по-голямо съдействие на Столична община.

Има фирми, които предлагат обучение за асансьорен техник, които обаче според Стойчев не могат да премахнат проблема с недостига на кадри. „Има само краткосрочни курсове, които не водят до качество“, обясни той. Добрин Иванов от Асоциацията на индустриалния капитал в България също смята, че те са краткосрочно решение, което не е продиктувано от държавата, а фирмите целят да осигурят нуждите си. „Те не са добра политика. След като децата завършат образованието си, разбират, че има свободни места за асансьорни техници и записват краткосрочни курсове, които не дават необходимите знания и умения, за да бъдат подготвени добри кадри“, заяви Иванов. Според него добър специалист се подготвя не само с добро образование, а и с достатъчно практика. „Затова подходът професионално образование с дуално обучение е по-добър, отколкото краткосрочни курсове, които да подготвят за кратко и бързо време специалисти“, коментира още по темата Иванов. Според него такива паралелки не трябва да се закриват, а да бъдат търсени деца, които да попълнят минимума. Те трябва да бъдат направени по-привлекателни чрез информационни кампании сред родителите и децата, чрез допълнителни стипендии.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.