Над 400 коли на ден се блокират със скоба в зоните за платено паркиране в София. За първите 9 месеца на годината принудително „закопчаните“ автомобили са 128 317, а за цялата 2018 г. са 152 011, сочи справка на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), изготвена за „Монитор“.

За да се справи с проблема с неправилното паркиране, през 2018 г. от общината купиха 10 нови паяка. Специализираните автомобили за преместване на неправилно паркирани коли струват 2,5 млн. лв. и са взети на лизинг за 5 години. Средства се отделиха и за автомобилите на екипите, които слагат скоби. С новите паяци в града се движат общо 18 репатрака на ЦГМ.

Приходите от паркиране в зоните за 2018 г. са 13,8 млн. лв., като малко над 2 млн. от тях са от продажбата на талони за почасово платено паркиране. Останалите средства са от съобщенията през мобилните оператори.

От 1 януари до 30 септември тази година 12,2 млн. лв. са влезли в касата на ЦГМ

Отново гражданите предпочитат да плащат за паркиране в зоните с есемес.

Във втория по-големина град у нас – Пловдив, общината разполага с четири паяка. Таксата за репатриране на неправилно паркиран автомобил, заедно с престоя му на наказателния паркинг до 20 часа след вдигането, е 60 лева. Всеки следващ час на наказателния паркинг се таксува по 1,80 лв. 366 500 лева са постъпленията от вдигнати с паяк неправилно паркирани автомобили в града под тепетата, съобщиха от кметството за „Монитор“. Сумата е натрупана от глоби на нередовни шофьори за първите 10 месеца на тази година. В сравнение със същия период на миналата година постъпленията от общинския паяк тогава са били 358 200 лева.

В Бургас пък синя зона функционира от осем години, като до момента е нараснала 7 пъти. Таксите за платено паркиране в центъра бяха въведени през 2011 година за първи път и обхващаха скромен периметър от 680 паркоместа. Още на следващата година обаче

синята зона започна главоломно да расте и вече е обхванала целия широк център

и части от кварталите “Възраждане”, “Братя Миладинови”, “Лазур” и “Зорница”. В момента в синята зона има над 5000 паркоместа. От миналото лято в града бе въведена и зелена зона край Морската градина. Цената за час престой в двете е закована на 1 лев, а плащането става с есемес или с автомат за самотаксуване. Ако се окаже, че паркирането в зоните не е заплатено, то возилото на секундата се закопчава със скоби. Свалянето им струва 25 лева. Отделно от това няколко паяка следят денонощно за реда, а освобождаването на автомобил от наказателния паркинг струва между 43,20 и 62,40 лева. Средно по 50 водачи на ден отнасят санкции за неправилно или неплатено паркиране в района на зоната.

В морската ни столица – Варна, репатрираните коли от паяци от началото на годината са 7416, съобщиха от ОП „Общински паркинги и синя зона“. Двата специализирани автомобила, които обслужват града, са извършили и 967 съдействия за преместване на коли, които пречат на фирмите, осъществяващи дейности по изпълнението на инфраструктурни проекти. Постъпленията от дейността на паяците само за 9-те месеца на годината са около 300 хиляди лева, а досега събраните в бюджета суми достигат 360 000 лева. Още толкова са постъпленията и от синя зона, като събраните средства се използват за рехабилитация на уличните платна и облагородяване на кварталите.

Предстои разширяване на синята зона във Варна,

както и въвеждане на денонощен режим на работа на паяците. За синя зона бяха закупени нови 18 лекотоварни електроавтомобила за над 1 млн. лв., с които инспекторите да контролират паркирането в града.

Два паяка има във Велико Търново, които вдигат неправилно паркираните и създаващи опасност за движението автомобили. Те прибират дневно средно по около 30-40 коли. Според информацията от общинското предприятие "Организация на движението. Паркинги и гаражи" миналата година печалбата от паяците е била 55 хил. лв. Таксата за освобождаване на вдигната кола е 42 лв., а ако автомобилът вече е отнесен на наказателния паркинг, там се начислява и по 2 лв. на час за престоя му.

Репатриращият автомобил в Добрич е един. Той работи от 21 януари тази година. Прибирането на неправилно паркираните автомобили на територията на целия град се осъществява от звено „Синя зона” към общинското предприятие „Паркинги и пазари“. Екипът, който извършва репатрирането, се състои от касиер – паркинг, кранист и полицай, а наказателният паркинг се обслужва от 5-ма касиери – паркинг. От началото на дейността на паяка до настоящия момент са репатрирани 580 автомобила. Глобата, съгласно общинската наредба за организацията, безопасността на движението и дисциплината на водачите на превозни средства и пешеходците, е 50 лв.

По улиците на Стара Загора също се движи само един репатрак

Интересното е, че в града на липите през 2017 г. глобата за откарване на кола на наказателен паркинг бе намалена драстично от 60 на 30 лв. Поради финансови причини фирмата от Пловдив, която е била ангажирана да извършва тази дейност, едностранно прекрати договора си с общината, припомнят от администрацията. По данни на отдела за опазване на обществения ред и управление на кризи през 2016 година паякът е вдигнал 4449 паркирани в зелената зона автомобила, като в 1527 от случаите проблемът е бил решен на място. Следващата 2017 година обработените автомобили са били 3581, собствениците на 1402 са предпочели да платят глобата от 15 лв. преди репатраторът да е потеглил. Сходни са данните и за 2018-а година, а до края на септември откараните от паяка са достигнали 2234 бройки.

Още по темата четете в хартиеното издание на "Монитор"!

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Дете пропадна в изкоп на водопровод с вряла вода във Велинград

Дете е с тежки изгаряния, след като падна в изкоп във Велинград. На мястото на инцидента е преминавала тръба, по която тече вода с температура 90 градуса. За случилото се сигнализираха родителите на детето, което беше прието в "Пирогов".

Лекции по икономика като на кино в Чубу

Лекции по икономика се провеждат по начин, сякаш гледаш филм за индустриалната революция. Огромни екрани, затъмнена зала и движещи се картинки разказват за историята на световната икономика. Това се случва във факултета по икономика на един от най-големите университети в региона Чубу, в Япония.