Пътната агенция няма причини да отлага старта на тол системата по-късно от 1 март 2020 г., обяви проф. Олег Асенов, член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, на форум за новото таксуване. До средата на декември ще започне и втората фаза на техническата експлоатация – тестове по реално изминати маршрути с монтирани бордови устройства, съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.

„Всяка реформа не става с магическа пръчка, нито минава напълно гладко и безболезнено“, отбеляза тя. „Бих призовала да не се спекулира със страховете на хората. Те нямат нужда от нови кошмари. Пътищата не са на ГЕРБ, БСП, не са на нито една друга политическа партия. Те са на всички български граждани и затова темата не бива да се политизира“, каза министърът. Аврамова припомни пред форума, че според анализите на експертите на Световната банка предложените за обществено обсъждане тол такси няма да имат негативно въздействие върху цените на стоките. Максималното поскъпване на храните, които са на трапезата на българина всеки ден, ще бъде с до 2 ст. на кг или литър, добави тя.

„Новият модел на пътно таксуване, който по същността си представлява радикална реформа в събирането на пътни такси, отразява принципа за справедливост както към самите превозвачи, така и към обществото като цяло“, посочи още министър Аврамова.

Според проучване на общественото мнение от първите месеци на въвеждането на тол системата мнозинството от българите споделят тезата, че превозните средства, които амортизират повече пътната настилка, трябва да плащат по-високи такси. „Сега е точно обратното - две трети от приходите от винетки са от леките автомобилите и една трета – от товарните автомобили и автобусите. Надявам се с въвеждане на тол таксуването да се възстанови балансът и пътната инфраструктура да започне да се самоиздържа“, подчерта министър Аврамова.

„ТОЛ системата се въвежда сравнително късно в нашата страна, но сега е моментът, когато в Европейския съюз върви дебат за дефиниране на политиките за свързаността, декарбонизацията и дигитализацията. По отношение на темата за свързаността до сега в България са инвестирани огромни ресурси за изграждането на пътната инфраструктура. Оттук нататък, правителството, данъкоплатците и ползвателите на инфраструктурата имат ангажимент да поддържат тази инфраструктура и да разпределят тежестта за нейното ползване“, посочи транспортният министър Росен Желязков.

Министърът обяви, че преди дни в Съвета на ЕС, формат Транспорт бе приет общ подход за измененията на Директива 1999, с която се регламентира системата на евровинетката. С промените ясно се разграничават превозните средства с категория Евро 5 и 6 от тези с по-ниска категория, като се налага принципът да плаща повече не само този който разрушава инфраструктурата, но и този който замърсява. По думите му българската страна има значителен принос за приемането на този механизъм.

„По време на обсъжданията нашето настояване беше от обхвата на евровинетките да бъдат изключени леките автомобили, мини бусовете и леките товарни автомобили. Това е подходът, който ние защитаваме и на национално ниво, като тежестите трябва да бъдат правилно разпределени“, изтъкна министър Желязков. Той допълни, че през следващите години постъпленията от ТОЛ системата ще бъдат основен приход за изграждането и поддържането на пътната инфраструктура, както и за реализация на политики, като свързаност и декарбонизация.

Благодарение на въвеждането на електронната винетка от началото на 2019 г., както и заради засиления контрол чрез стационарни точки и мобилни екипи към 30 ноември 2019 г. са продадени 7 761 239 електронни винетки на стойност 373,4 млн. лв.

Направили сме разумен график за тол системата и смятаме, че няма причина нейният старт да бъде отложен, каза Асенов. Средствата, които постъпват от пътни такси – винетни и тол, ще бъдат инвестирани в изграждането, ремонтът и рехабилитацията на републиканската инфраструктура. По предварителни разчети за 2020 г., ако се запазят таксите, както са предложени в тарифата, приходите от таксуване на база изминато разстояние за десет месеца ще са за близо 450 млн. лв., посочи Асенов. Той представи философията и същността на електронната система.

До 16 декември 2019 г. Тарифата с предложените размери на тол таксите за пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т е в процедура на обществено обсъждане. Предложеният обхват е от 6 050 км при близо 20 000 км републиканска пътна мрежа, за която камионите и автобусите сега плащат винетни такси.

Системата е изградена с обхват над 16 000 км, припомни изпълнителният директор на „Капш Трафик Солюшънс“ Михаел Вебер. Това е обхватът по Техническото задание към проекта. Той каза, че тази инфраструктура позволява стриктен контрол и тя гарантира, че всеки, който ползва платените пътища, ще плаща.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Узбекистан затваря летищата си от 30 март до 20 април

Властите в Узбекистан затварят летищата на страната и спират всички полети от 30 март до 20 април. Мярката е предприета от оперативния щаб при правителството на страната за борба с пандемията от корона вируса и е обявена на сайта му.

Симеон Ананиев: Коронавирусът ще доведе нови жп транспортни схеми по света

Кризата с коронавируса ще доведе до нови транспортни схеми и до нов начин на вериги на доставките в ЕС и по света. Това прогнозира в интервю за БГНЕС председателят на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и преподавател Симеон Ананиев.