Антоан Тонев: Електронното обучение помогна на учениците да изкарат по-добри резултати на матурите
2

Антоан Тонев: Електронното обучение помогна на учениците да изкарат по-добри резултати на матурите

Всички от немската ни паралелка завършиха с успех 6.00, сподели в интервю за "Монитор" директорът на Софийската математическа гимназия „Паисий Хилендарски”

Г-н Тонев, и тази година кандидат-гимназисти в СМГ са приети с най-висок бал. Едно от четирите деца с 499,500 точки е от Варна. Много ли са желаещите от провинцията да учат в СМГ?

Случва се през годините. Миналата имахме ученичка от математическата гимназия във Варна. Там колегите вършат чудесна работа, на националното външно оценяване бяха първи по среден резултат по математика. Понякога някои от техните най-добри състезатели идват при нас след седми клас. Това важи и за много от математическите гимназии в страната. Те работят много добре, но родителите на седмокласниците предпочитат да пуснат детето в СМГ, за да учи в по-конкурентна среда, която да го дърпа напред. Нашата гимназия не е само математическо училище, при нас е важна социалната среда и здравословната конкуренция между учениците. Заради това родителите се опитват след 4-ти или 7-и клас да запишат децата си тук.

Най-високият минимален бал на нашите кандидати показва, че това са били най-добрите ученици в България. Гимназията в най-голяма степен ни оформя като личности и затова се радваме, че децата и техните родители ни гласуваха доверие и се надяваме следващите 5 години да го оправдаем.

Как се представиха вашите седмокласници на националното външно оценяване?

Те са на четвърто място в цяла България и по български език и литература, и по математика. Тези резултати са постигнати от най-голям брой ученици. Випускът ни от седми клас беше от 185 деца. В сравнение с колегите с по 56 или 78 ученици и резултат с по една единица пред нас е много добро постижение. При по-голям брой ученици е нормално да има разсейване и да има един процент от тях с по-нисък резултат. Средният резултат на изпита по математика на учениците в СМГ е 94,50 точки. 71 деца имат по 100 точки, а 159 имат над 90 точки. От целия випуск има само 26 седмокласници с под 90 точки (б.а. - средният резултат в страната по математика е 36,33 точки,  а в София - 48,09 точки). Колегите работят много добре – имат 9 часа седмично, не знам има ли друго училище с толкова много часове по математика.

Според вас добра стъпка ли е увеличаването на часовете по математика за учениците от 5-и до 7-и клас?

Вдигането на часовете по математика в прогимназията беше задължително. Изглежда имаше нужда от време тази идея да узрее в обществото. Това е наука, която развива логическото мислене, възможността за анализ. Беше ясно, че в един момент ще се увеличат часовете и се радваме, че това ще стане от по-следващата учебна година.

Тази година се наложи промяна в балообразуването за приема след четвърти клас. Как се отрази това на кампанията?

Новият регламент беше по-стресов за учениците. Преди балообразуването се извършваше от едно състезание и областен кръг на олимпиадата или от две състезания. Тази година имаше само един компонент, образуващ бала – областният кръг по математика или състезанието „Математика за всеки”, като се вземаше по-добрият резултат, умножен по съответния коефициент. Децата бяха по-стресирани, защото част от тях не се бяха явявали на областен кръг на олимпиадата – не са се били класирали или са били болни, и разчитаха на едно единствено състезание. Резултатите обаче не са по-лоши от миналата година. В първите 100-120 резултата на новото състезание се забелязва по-добър резултат като процент. „Математика за всеки” имаше по-различен регламент и по-висок процент по-лесни задачи, но и на втори модул с по-трудните децата са се справили добре. Това означава, че в голяма част от училищата електронното обучение е било доста ефективно и началните учители са си свършили работата.

Как протекоха онлайн уроците при вас, имахте ли трудности?

Много добре, оказа се, че не е чак толкова по-трудно. Ако сравняваме резултатите с тези от миналата година, те са по-добри. Ние измерваме това като среден успех на всички ученици и брой класирани деца на национални кръгове на олимпиади. Тази година средният успех на училището е отличен 5,65. Абитуриентите от 12-Д клас – една от немските ни паралелки, имат резултат 6,00. За първи път в кариерата си виждам цял клас с 6.00. За по-големите ученици обучението в електронна среда беше малко по-лесно. Те не се разсейваха от различни дейности, които не са свързани с учебното съдържание и успяха да се фокусират върху това, което учителите им искаха от тях. Имаха конкретни срокове да си представят домашните, контролните, проектите и това им се отрази много дисциплиниращо. В този клас е и момичето, което има четири шестици на четирите държавни изпита – Десислава Илиева. Това показва, че учениците се справиха брилянтно и електронното обучение не само не им попречи, но и успя да ги подпомогне в борбата да изкарат високи оценки на ДЗИ. Целият клас завършва със среден успех над 5,80 на матурите.

Класираните на олимпиадите тази година са с 15% повече от миналата. Има предмети, по които ръстът е значим. За първи път имаме толкова много ученици, които влизат в националния отбор по химия. Досега винаги сме имали по едно дете максимум. Тази година трима от четирима участници в отбора са на СМГ.

Ще се отрази ли сегашната ситуация на подготовката им?

Не, няма как да им попречи. Те се обучават и сега. Ако се наложи, имат и присъствени занимания. По математическа лингвистика нашите ученици винаги са в залата на славата. Вторият най-добър състезател в световната история е наш ученик. Тази година се надяваме и на още по-добри резултати по математика, миналата имахме няколко сребърни медала.

Каква е тайната за добрите резултати и успехите на вашите ученици?

Резултатите се дължат на една синергия между едни мотивирани и амбициозни ученици, техните родители, които винаги ги подкрепят, и невероятните им учители, които винаги ги вдъхновяват. Ако едно от тези три неща липсваше, нямаше да ги има тези резултати. Ние имаме идеалната комбинация от тях и затова имат толкова големи успехи.

Ние сме улеснени, защото имаме селекция след 4-ти клас и вземаме най-добрите ученици в София. По-трудно е това да се случи в едно квартално училище, където се записват деца с различни възможности и семейства с различни разбирания за света. Те често не указват подкрепа на детето си, когато то иска да постигне по-добри резултати и не разбират, че образованието е важно за тях. Учениците са страхотни навсякъде, учителите се стараят, но трябва да има подкрепа на семейството, ние сами нищо не можем да направим.

Смятате ли и занапред да прилагате дистанционното обучение?

То е изключително полезно, когато има прекъсване на учебните занятия заради грипна ваканция или бедствия и аварии. Тогава вече няма да има неучебни дни. Учениците ще преминават на дистанционно обучение и ще влизат в онлайн класната си стая. Този модел се оказа доста ефективен и вече няма да се губят учебни дни. За предпочитане остава обучението в реална среда, защото то постига и други цели, не само образователни. Учениците се възпитават и социализират много по-успешно, затова ние ги очакваме от 15 септември отново в реалните класните стаи.

Успяхте ли да изпратите завършващите абитуриенти и седмокласници?

И за 12-и, и 7-и клас организирахме тържества в двора на училището при спазването на всички противоепидемични мерки. Наредихме ги в полукръг и им раздадохме дипломите и свидетелствата за завършено основно образование. Бяха поканени и родителите, които да се порадват на успеха на децата си.

Ще се организират ли занимания по интереси през лятото за вашите ученици?

Нямаме нито едно дете, което да е със слаба оценка. Нямаме невзет материал, нямаме нужда от компенсиране. Колегите са обявили две летни школи – за рисуване и компютърно моделиране. Те са насочени към децата с артистични възможности. Всички останали ученици, които са полагали усилия през цялата учебна година, са оставени да възстановят сили и да си прочетат задължителната литература за следващата учебна година.

Какво ви очаква преди началото на новата година – ще търсите ли нови учители, ще правите ли ремонти?

През лятото ни очаква подготовка за следващата учебна година, която включва разпределяне на часовете между учителите. В тази връзка ще търсим трима нови преподаватели – двама по информатика и един по музика. Ремонти на този етап не планираме да извършваме. До този момент тази година сме дали 120 лв. за ремонтни дейности и не планирам да нараснат на повече от 500 лв., тъй като бюджетът ни е доста изтънял заради различните договорености със социалните партньори. Няма пари и не смеем да рискуваме, защото не знаем какво ни очаква септември-октомври. Например 80 лв., които се даваха на квесторите на матурите, дойдоха от нашия бюджет. Допълнителните 10 дни платен отпуск за столичните учители се изплащат директно от бюджета на училището. Ние не получаваме никаква компенсация за тях. За 20-те допълнителни дни за непедагогическите специалисти също няма да получим средства. В едно училища като нашето със 130 служители дори да имат по 10 допълнителни дни, това са 1300 дни отпуск. Средно на ден, ако са 50 лв., правят 65 000 лв. Те могат да се изплатят от т.нар. ДМС-та, които се плащат три пъти в годината на всички служители – за 24 май, 15 септември и Коледа. Сега вместо да получат по 250 лв., ще вземат по 50 лв. Средствата за допълнителния платен отпуск могат да дойдат оттам и от намалените средства за ремонти и поддръжка. Във времето, в което не бяхме в присъствена среда, се спестиха средства от издръжка – не са се купували маркери, тоалетна хартия. Това обаче са само около 4000-5000 лв. Където може, сме направили спестявания. Направихме електронен механизъм на парното, за да можем да сме енергийно ефективни. Сметките ни паднаха с 60%, но не можем да покрием тази разлика.

Визитка:

- Завършил НГДЕК „Константин Кирил Философ“

- Доктор по история от СУ „Св. Климент Охридски“

- Преподава в 31 СУЧЕМ и НГДЕК „Константин Кирил Философ“

- Директор на 17-о средно училище „Дамян Груев“ за периода 2016-2018 г.

- Директор на СМГ от 2018 г.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.