Учим различни предприемачи да се водят по метода „тествай и научавай”. Хората все по-често гледат видео и затова е важно бизнесът да осъзнае и разбере тази тенденция. На второ място бих изтъкнал важността от това да продадеш бизнеса и продукта си на правилната целева група, казва в интервю пред "Монитор" мениджърът „Ръководител дигитален бизнес“ на Facebook.

- Г-н Мур, какви са стъпките, за да превърнем локалния си бизнес в глобален?

- На първо място човек трябва да се замисли за това, което го отличава. Какъв е неговият бизнесмодел и какъв продукт предлага. На втора позиция е целевата група, към която ще е насочен продуктът. И на трето място е какъв смисъл носи този продукт, т. е. важно е да се даде някаква стойност, от която клиентите да се възползват. По отношение на превръщането на бизнеса в глобален това не става само чрез една подправка. Ако се замислим за технологиите например, те позволяват на даден бизнес да се разрасне от финансова гледна точка, което е по-добре за производителя.

Според мен е важна стойността, която твоят продукт носи, какъв е и кой ще реагира добре на него. Например, на конференцията InnoWave Summit 2018 (бел. р. високотехнологична конференция, която се проведе за втори път във Варна) говорих с дама, която създава хардуер. Нейната целева група са възрастните хора. Това, върху което тя трябва да се замисли, е как да се отличи от организации, които правят подобно нещо на локално ниво. И друго - как да повлияе на целевата си група, в случая възрастните.

- По време на конференцията споменахте, че част от глобализацията е свързана с движението както на идеи, така и на хора и причина за това може да бъде бизнесът, политиката, семейството. Ще се наложи ли преместване от една държава в друга, ако един човек направи своя бизнес глобален?

- Не, но всичко реално зависи от вида бизнес. Това, което прави технологията, е да отвори вратите на частния бизнес към света и да го разпространи към повече страни. Именно благодарение на хората, които са свързани чрез мобилните си телефони или компютри, се създава един свят без граници, който позволява на бизнеса да се пренесе на чужди пазари.

- Какви са другите предимства на това да направиш бизнеса си глобален?

- Според мен това е възможността да предложиш продукта си на по-голям пазар. Още повече, ако говорим за развитие на собствената ти компания - колкото повече хора купуват продукта ти или колкото повече потребители по някакъв начин се ползват от създаденото от компанията, толкова по-добре за нея. Например 49% от представителите на бизнеса във „Facebook“ са споделили, че вече са увеличили броя на служителите си заради онлайн платформата и именно това е интересното.

- А има ли недостатъци и какви са те?

- Лично аз не виждам минуси на това да превърнеш бизнеса си в глобален. Според мен това, което ще се яви като предизвикателство за бизнеса, е как да опитваш и да се учиш. Прекарали сме много време с различни представители на фирми, за да ги научим да се водят по метода „тествай и научавай”. Най-важно е всичко да става стъпка по стъпка. Много хора ме питат: „Дали да изхарча 50 долара, или 100 долара?”. Всъщност зависи най-вече от целевата група. Затова не бих го нарекъл недостатък, а по-скоро предизвикателство. Предизвикателство да разбереш размера на целевата си група и да продължиш стъпка по стъпка. Може да започнеш и с малки крачки, като 20 долара, може и с 50, може и със 100. И както дадох пример с книга, това, което стана при издателите, е, че те изпробваха - тук давах 15 долара, там 20. Така те успяха да видят какво е най-добро и какво действа в тяхна полза на тези пазари, в които те участват.

- В такъв случай какъв е вашият съвет към хората, които рекламират своя бизнес чрез вашата платформа? Какво бихте им препоръчали?

- Тук бих искал да кажа няколко неща. На първо място, една от основните тенденции, които сме проследили, са видеоклиповете. Чрез увеличението в потреблението им и в гледането на видео бързо установихме, че това е новият начин за комуникация в мобилното пространство. Хората все по-често гледат видео и затова е важно бизнесът да осъзнае и разбере тази тенденция. На второ място бих изтъкнал важността от това да продадеш бизнеса и продукта си на правилната целева група. Това е много важно и отново ще кажа, че първата стъпка е да разбереш какво е твоето предимство и как да го използваш. Използваш ли го правилно, то групата ще откликне положително.

- Ако приемем, че целевата ни група е реагирала положително, то системата за реклами, която Facebook използва, ще заработи в наша полза, нали така?

- То е като всичко останало - ако разбереш какво е уникалното на продукта ти и знаеш как да го представиш на хората, те ще реагират позитивно. Това е основното, на което искам да науча хората както от малкия, така и от големия бизнес, защото това ще ти помогне да развиеш бизнеса си.

- Нека си представим следната ситуация: ако аз съм собственик на бизнес и го рекламирам чрез социална мрежа, какво мога да сторя в случай, че ме хакнат? Какъв е вашият съвет в такива моменти?

- Зависи от бизнеса. Всеки бизнесмен трябва да се подсигури, че се грижи за своите клиенти. Това ще стане, когато бизнесът сложи сигурни карти на масата за защита на клиентите си. И това е важно за всеки бизнес.


ВИЗИТКА:

Андрю Уелд-Мур е мениджър “Ръководител дигитален бизнес“ на „Facebook“ за Централна и Източна Европа

Работата му е свързана с продукти, инженеринг, продажби, развитие, маркетинг и финанси на Facebook в региона

Работил е по изграждането на радиомрежата на UTV във Великобритания и Ирландия

Няколко години след това се присъединява към „Facebook“

Член е на борда на директорите на УНИЦЕФ Ирландия

Във Варна бе един от основните лектори на InnoWave Summit 2018

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини