Андрей Новаков:  Ще се борим на всички фронтове за отлагане на поправките „Макрон“

Андрей Новаков: Ще се борим на всички фронтове за отлагане на поправките „Макрон“

Гласуването в транспортната комисия на ЕП беше пробив

Група превозвачи бяха подведени и дебатът се политизира, казва в интервю пред "Монитор" депутатът от ЕНП/ГЕРБ в Европарламента. Според него на фона на трудностите в ЕС можем да се похвалим с отлично председателство.

 

- Г-н Новаков, успех ли са всъщност гласуваните в транспортната комисия на ЕП промени в пакета „Макрон“? Защо се чуха гласове с обратното мнение?

- Нека започнем от там, че цяла година българските превозвачи бяха обединени около три основни проблема, които ги тревожеха. Единият беше за фаталната забрана за пренощуване в кабината, вторият във връзка с идеята на всеки 72 часа в държава членка на ЕС да бъде прилагано местното законодателство, което щеше да увеличи разходите на шофьорите многократно. Всеки един от тях трябваше да бъде едва ли не следен по колко часа е в дадена страна. И на трето място - предложението на всеки 3 седмици шофьорите да се връщат в държавата по постоянен адрес. Това бяха трите изисквания до момента, в които гласувахме. Тогава превозвачите заявиха, че дори и едно от тях да бъде прието, ще поискат излизане на България от ЕС. С тези проблеми на масата влязохме да гласуваме в комисията по транспорт в Европарламента. Оказа се обаче, че намерихме решение и по трите точки. След това обаче стана ясно, че група превозвачи имат проблем с каботажните превози. Затова веднага започваме работа и по този въпрос. Видях текста, който притеснява сънародниците ни. Имаме време да реагираме в рамките на трилозите и да обърнем нещата така, че те да са в тяхна полза. Дори според юристите в Европарламента, с които говорих, този текст противоречи на договора за функциониране на ЕС. Така че ако не отпадне веднага в трилозите, ще обжалваме пред европейския омбудсман и пред съда на ЕС, за да отложим прилагането му за неопределено време. Искам да подчертая, че ако бяхме загубили при гласуването дори само една от спорните точки, това щеше да означава, че има пълно единомислие между парламента, Комисията и Съвета и правилата щяха да бъдат приложени още след края на лятото. По този начин до края на годината едва ли щеше да има българска превозваческа фирма, която да устои на регламента. Тези проблеми обаче отпаднаха и сега имаме достатъчно време да работим по спорните въпроси, които останаха. За мен гласуването в комисията беше пробив, стратегически поврат и успехът е на всички, които работихме по темата. Както казах, едва след гласуването разбрахме за проблема с каботажните превози, имаме план и ще работим за разрешаването му. Надявам се да бъдем обединени, иначе само губим обществена енергия. Според мен група български превозвачи бяха подведени, че едва ли не от понеделник за тях следва нещо кошмарно. Някои хора заявиха, че приетите промени били по-лош сценарий. Затова искам да питам това позиция на всички български превозвачи ли е? Ако е така, те съгласни ли са от началото на есента да започнат да прилагат всички рестриктивни мерки - да се спи в хотели, да се наеме счетоводител, който да следи на 72 часа колко е престоял даден шофьор в определена страна и т.н. Виждате, че веднага дебатът бе политизиран.

- Представители на опозицията сравниха приетите поправки с фразата „пътят към ада е постлан с добри намерения“.

- Чух този коментар. Много е лесно отстрани, без да си си мръднал пръста по даден въпрос, да раздаваш присъди от позицията на последна инстанция. Ако наистина от опозицията бяха толкова загрижени за превозвачите, нямаше да оставам сам в комисия при гласуването. Ако не бяхме постигнали успех, адът щеше да настъпи само след няколко седмици. Затова не приемам критики от човек, който няма принос към дадения проблем. Ще се борим на няколко фронта, за да отпадне текстът, който тревожи превозвачите ни и касае каботажните превози. Имаме предостатъчно време и ще работим за това целият пакет да бъде отложен във времето - поне до 2021-2022 година, така че превозвачите ни да не се притесняват за в бъдеще.

- А какви всъщност бяха нагласите преди гласуването?

- По сметките, които си правех, не ни достигаха два гласа. Бяхме на косъм да загубим българските шофьори да останат в обхвата на директивата на командировани работници и това ги обричаше на фалит. Имаше спорен момент за това как да бъде ограничено нощуването в кабините. Има списък от услуги, на които трябва да отговаря мястото, където е паркиран камионът. Другият вариант беше тотална забрана за почивка в кабината. Затова смятам, че имаме пробив с гласуването в транспортната комисия на ЕП.

- Имахте ли колеги, които промениха решението си?

- Да, много силна подкрепа получихме от колеги от Централна Европа, които се колебаеха. Португалци, унгарци, румънци бяха плътно до нас. Според мен само българската опозиция не разбра, че имаме успех и излишно се разпиля енергия.

- Колко време имате да реагирате сега и какво предстои оттук насетне?

- Започват трилозите. Ако секретариатът на комисията по транспорт изготви до утре (бел.ред. - петък) финалните текстове, които гласувахме, би трябвало в средата на този месец в Страсбург да гласуваме мандат на преговарящите, за да започнат трилозите. След това през есента се очакват първите компромисни варианти, но решението най-вероятно няма да се вземе по време на австрийско председателство. Затова смятам, че е в наша полза това се случи при румънското председателство в началото на 2019 година, когато тотално ще отпаднат всички притеснения за българските превозвачи.

- Не мога да не ви питам каква оценка ще дадете на българското председателство, което е към края си?

- Много хора смятаха, че ще е провал, още преди да е започнало. Всъщност тези оценки идваха от същите адресати, които сега отправят критики и във връзка с гласуването на поправките „Макрон“. Председателството ни се случи точно във време, в което една от първите членки на Евросъюза - Великобритания, излиза от него. Също така имаме кошмарни преговори за това как ще изглежда бюджетът за следващата финансова рамка. Има държави с 25% по-малко средства, а ние получаваме с 8% повече. Имайки предвид тези трудни времена, смятам, че постигнахме голям успех. Според мен се представихме отлично, при условие че досега не сме имали опит.

 

Визитка:

Роден е на 7 юли 1988 г. в Пазарджик

Има бакалавърска степен по публична администрация, като по време на образованието си изучава мениджмънт и управленски технологии, теория на управлението, местно самоуправление и други

Магистър по право, специализира в областта на правните науки

През 2014 г. година специализира в САЩ по програма за млади лидери от цял свят

Член е на комисията по регионално развитие в ЕП

Заместник на комисията по бюджети и комисията по бюджетен контрол в ЕП

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.