Връхните дрехи на децата да са със светлоотразителни елементи, казва в интервю за "Монитор" експертът по пътна безопасност

- Г-н Стратиев, МВР започна засилени проверки заради зачестилите катастрофи с деца през последните няколко дни. Коя е причината за тези инциденти, само зимният сезон ли?
- Отговарям веднага, че всъщност през зимния период катастрофите са много по-малко, отколкото през летния. Така че не това е причината за увеличаване на пътнотранспортните произшествия. Действително денят е по-кратък, а светлите часове са по-малко. За населените места това е сериозен проблем, но както изтъкнах, причината не е в сезона. По-скоро е в поведението на водачите и пешеходците. Това зависи от много фактори и едва ли проблемът може да се реши от една такава операция на МВР, въпреки че мярката е добра. Но тази акция не може да продължи дълго време, тъй като няма достатъчно ресурс. В такива акции се ангажират хора, препращат се служители от едно място на друго. Не знам доколко обаче ще има голям ефект. Виждам, че обществото е доста нагнетено и случилото се през последните дни получи широк отзвук, особено в медиите.

- Казвате, че такава акция не може да продължи дълго, но не бива ли да са регулярни? Въпреки че изисква ресурс.
- Не бих казал регулярни. Това е вид контрол, който обаче според мен не бива да се постига с такива акции. Нужен е дълготраен ефект и ежедневен контрол, за да може участниците в движението да се съобразяват как се държат на пътя. Много пъти е коментирано, че е нужно много повече служители да бъдат на пътя. Но това означава, че трябва да загърбят друга работа и се пренасочват от други места, да не почиват по празници. Няма как да се назначат нови хора. Затова този контрол трябва да се прехвърли максимално на пътни технически средства. Виждате как се развива техниката в днешно време. Така ще се спести ресурс и полицаи ще може да опазват други населени места.

- Имате предвид да се осигурят повече камери ли?
- Да, нужни са много повече камери, но които установяват автоматично нарушенията. Те са доказани в целия свят. Мога да дам конкретен пример, който даде резултат при столичани. Много говорехме за бус лентите и че там трябва да има контрол. След като се поставиха камери, нарушенията спряха. Така че това е едно от решенията, които могат да освободят служители. Много е важно и хората, които работят с инфраструктурата, да гарантират пътна безопасност. Например на мястото, където са ударени децата, се вижда една ясна пешеходна пътека. Хората минават от там между мантинелата и пешеходното заграждение, но трябва само още едно пано, което дори не струва много пари. Тогава най-вероятно нямаше да се стигне до този инцидент.

- Вътрешният министър Младен Маринов заяви, че ако не променим поведението си на пътя, институциите няма как да помогнат. Така ли е?
- Как обаче да стане това без ефективен контрол, който може да се осъществи от технически средства. Те работят непрекъснато.
- Чуха се вече различни съвети към родителите - децата да са с цветни дрехи през зимата, да имат светлоотразители и др. Какво бихте посъветвали вие? Някои дори предложиха да не учат втора смяна, защото се прибират по тъмно.
- Светлоотразителните елементи са полезни, от десетки години говорим за необходимостта от тях. Лично мое мнение е и че дори връхните дрехи за деца, които се предлагат на пазара, трябва да са с такива елементи. Това може да се уреди. Преди 10-15 години имаше същата идея, но впоследствие отпадна. Добре е да се приложи и у нас, но е доказано, че където има камери, които контролират движението, нещата се регулират.

- Да разбирам ли, че според вас само камери биха помогнали за намалението на инцидентите по пътя?
- Имайте предвид, че в Европа има камери, които измерват дори тежестта на автомобилите, които се движат по пътя. Засега при нас това няма как да се случи. Другото важно нещо - в момента се изгражда тол системата. Тя беше една перфектна система, която би могла да се съчетае със система за контрол на пътя. Има изградени инфраструктури, така че това е много леко решение, стига някой да го възприеме.

- Въпреки че непрекъснато се дискутира проблемът с пътните инциденти и наистина се взеха мерки в тази посока, защо се оказва, че дори тази година има повече ранени и загинали на пътя? Защо не си вземаме поука?
- През 2008 година бяха монтирани първите стационарни камери. След това в продължение на пет години загиналите от 1060 стигнаха до 601. Всяка година имаше драстичен спад. За съжаление след това и загиналите, и ранените се увеличиха. Това говори, че сме изоставили пътя за изграждане на такава система. Но както казах, нужно е не оператор да гледа впоследствие камерите и да установява има ли нарушение или не, а самото устройство веднага да регистрира такова. Не е нужно и да се пишат актове и да се усложнява системата.

- Доколко според вас „Бонус-малус“ ще помогне да се ограничат нарушенията? Видяхте, че системата бе отложена за пореден път.
- Системата „Бонус-малус“ ще помогне изключително много на застрахователите да имат повече пари. За мен това е целта, защото нещата, които се предвиждат, са изключително абсурдни. Хората, които нарушават закона, би трябвало да търпят санкции. Затова питам защо за нарушения, които системата предвижда да влязат, не се увеличат глобите в Закона за движение по пътищата. Знаете, че поне парите от санкциите постъпват в държавния бюджет. А сега трябва да плаща на застрахователя. Може би идеята на „Бонус-малус“ е добра, но трябва да се обмисли и може би да се въведе една по-лека форма. А не след четири години да се дискутира дали действа или не. Годишно у нас има около 90 000 произшествия с щети. Защо на хората, които са получили пари на база на застраховката си, не им се намали веднага данъкът. Това е един обективен критерий. Такъв подход хората биха възпрели по-добре.


Визитка:

Роден е през 1953 г. в София
През 1980 г. завършва Факултет “Полиция” в Академията на МВР и веднага започва работа в КАТ като автоконтрольор
През 1986 г. получава и дипломата си от Юридическия факултет на Софийския университет “Св. Климент Охридски”
През 2004 г. е назначен за шеф на отдел “Пътна полиция” в Националната полиция, а пет години по-късно и за зам.-директор на Главна дирекция “Охранителна полиция”

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Н. Пр. Урсула Хофтер Дзуколи: Нашата мисия е да помагаме на най-нуждаещите се

Усилията на международните организации трябва да са насочени в превенцията на миграцията и осигуряването на достоен живот в страните от Африка и Близкия изто, коментира посланикът на Малтийския орден в България