Акули и сомчета тестват водата за софиянци

Акули и сомчета тестват водата за софиянци

След обаждане за повреда „Пегас“ за нула време праща екип

Двайсетина малки сребристи акули и сомчета се ползват за жив индикатор дали водата, постъпваща във водопроводната мрежата на столицата е добре пречистена, научи „Монитор“.

Плаващите създания са в голям аквариум в комуникационния център на „Софийска вода“, намиращ се на пречиствателна станция „Бистрица“. Засега не е имало случаи обитателите на аквариума да са реагирали тревожно, уточниха от концесионера.

От фирмата днес представиха интегрираната информационна система „Пегас“. Тя носи името на митичния крилат кон, който където тропвал с копито, бликал извор. „С нейна помощ времето за реакция след обаждането за проблем във ВиК системата се съкрати многократно“, обясни Теодора Тодорова, директор „Проекти“ на „Софийска вода“.

„Пегас“ е софтуерна платформа за обработка на сигналите свързани с ВиК системата, постъпващи към „Софийска вода“. Създадена е коклетно за нуждите на фирмата от екип български специалисти, като тя покрива изцяло експлоатационната част от дейността на компанията, и непрекъснато се увеличават функционалностите й. До края на годината се очаква към нея да бъдат включени и екипите на фирмата, работещи с големите каналопочистващи машини, които са 11.

Системата позволява управление в реално време на целия процес на работа - от приемането на сигнала до решаването на конкретния казус, като на всеки етап има проследимост на изпълнението, статус на изпълнение и отговорно лице. След като граждани подадат сигнал в контролния център, диспечерите веднага възлагат задачите на специалистите на терен моментално получават информацията на таблетите си.

„Преди това всичко се координираше с екипите с разговори по телефона или се налагаше да получат заявките си на хартия, което много бавеше нещата“, поясни Тодорова. Тя добави, че екипите сега не могат да започнат ремонта, докато не обезопасят мястото на аварията и не изпълнят всички изисквания за трудова безопасност, които по стандартите на собственика на „Софийска вода“, групата Veolia са много по високи, отколкото изисква българското законодателство.

Системата позволява и пълната проследимост на информацията и работата по конкретните сигнали, не само осигурява прозрачност и отговорност, но и предоставя друго по-важно предимство за диспечерите. Те вече могат бързо и конкретно да дадат информация на клиентите за статуса на сигнала. От фирмата уточниха, че почти 10% от сигналите за спиране на водата, течове и аварии се подават от столичани през Интернет.

По думите на Теодора Тодорова в около една трета от случаите след проверка на сигналите се оказва, че няма повреда. „Нерядко става дума за спряна вода в кооперацията от съсед, решил да ремонтира нещо у дома, но не си е направил труда да предупреди останалите живущи в сградата. В други 50% от сигналите повредите са незначителни и се отстраняват бързо“, обясни тя.

Всеки месец през системата се обработват между 1900 и 3400 сигнала, като се спестяват минимум 100 листа хартия на ден, което в рамките на година надхвърля 40 000 листа или около 320 кг.

Красимир Кръстев, старши мениджър на конторлния център на „Софийска вода“, обясни, че всяка констатирана повреда по ВиК мрежата в столицата се нанася геоаграфската информационна система на „Пегас“. „Вече има нанесени над 5800 такива точки“, уточни той.

Относно възрастта на ВиК мрежата в столицата Теодора Тодорова обясни, че в града има канализационни колектори, които са на 80 години и са в много добро състояние, а други на по 20-30 години вече са за основен ремонт.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.