Адриана Стоименова: Не сме срещу майките, подкрепяме децата с увреждания

Адриана Стоименова: Не сме срещу майките, подкрепяме децата с увреждания

Право на подкрепа ще имат около 80 000 души, каза зам.-министърът на труда и социалната политика пред „Монитор“

- Г-жо Стоименова, защо се наложиха промени в Закона за личната помощ и каква е целта на тези промени?

- С промените в Закона за личната помощ доказваме, че не сме против майките на децата с увреждане, целта ни е да ги подкрепим. Важно е да няма внушения, че ние сме против тях, а напротив – заедно сме в мисията да подобрим качеството на живот на децата със специални потребности. Хората, които получават лична помощ до момента, ще могат да я получават и занапред.

- Какъв е процентът на децата, ползващи лични асистенти?

- Над 40% от ползвателите са лица над 65 години, а около 8% са децата, ползващи личен асистент. Това, с което се сблъскахме в Закона за личната помощ, е, че има проблем по отношение на намиране на лични асистенти извън семейния кръг на хората, ползващи такъв тип услуга. Проблемът се състои в това, че много трудно се намират или нямат професионална квалификация и умения, за да предоставят такава подкрепа. Освен това в Закона за социалните услуги чрез стандарта за асистентската подкрепа целим няколко неща – първо лицата, които са извън тази група, да имат професионална грижа, второ – освен хора с увреждания да се ползва и от хора, които имат временна нужда – претърпелите инцидент, инсулт, сериозна операция също да имат право на асистентска подкрепа от професионално подготвен специалист.

- Какви са основните промени в Закона за личната помощ?

- Даваме право на лица със 70.01% до 89.99% увреждания, или така наречената втора група с изрично вписани в ТЕЛК чужда помощ, също да могат да ползват личен асистент от 1 януари следващата година.

- Те досега не са имали право.

- Не, не са имали.

- Това означава, че се разширява обхватът на Закона за личната помощ.

- Да, така е. Това са хора, които според вида и тежестта на заболяването си също ще получат помощ. При нас постъпиха запитвания от граждани в тази категория и всъщност си дадохме сметка, че за тях е важна подкрепата. Това прави самия закон по-справедлив за хората с увреждания.

- Колко човека имат право на асистентска подкрепа?

- Около 80 000 души имат право да ползват личен асистент. Толкова ще останат и след 1 януари 2021 г.

- Колко хора са заявили нужда от личен асистент?

- Хората, заявили потребност от личен асистент от началото на годината, са 40 955, издадените направления са 39 463, от тях 32 255 към дата 18 октомври са сключили споразумение за лична помощ. Разликата в цифрите идва оттам, че понякога не всички, които са подали искане, са пристъпили към сключване на споразумение. Причините са различни, понякога самите хора с увреждания имат доста специфични изисквания към личните асистенти, които е трудно да се покрият. Има и случаи на асистенти, които пък не са сигурни, че могат да покрият изискванията спрямо определеното заболяване и състояние на човека.

- Колко точно ще бъде увеличението на заплатите на личните асистенти?

- В сега действащия Закон за личната помощ коефициентът от 1.4, който е заложен от минималната работна заплата, се запазва. С оглед на правителствената политика за повишаване на минималната работна заплата на 650 лв. от следващата година средната заплата на личен асистент ще достигне средно 930 лв. за 8 ч работа. Ако говорим за едно лице със сериозен трудов стаж и се прибави клас прослужено време, заплатата ще е още по-висока. Но разликата в заплатите на тези специалисти от следващата година ще е с поне 200 лв. повече, защото към момента получават около 730 лв. при 8-часова ангажираност. Асистентите ще продължат да работят на трудови договори и ще имат пълен пакет осигурителни права.

- Качеството на услугата ще се повиши ли?

- Качеството на услугата личен асистент е много важна. Имали сме различни жалби, колегите от Агенцията за социално подпомагане имат различни сигнали и запитвания по отношение на ситуации, които са доста фрапиращи. След много разговори и анализи на различни казуси взехме общо решение да бъдат подкрепени с 3% административни разходи общините, при условие че се разпишат строги правила по отношение на контрола и също така по отношение на това личните асистенти да изпълняват своите ангажименти качествено. Да не забравяме, че работодател на личните асистенти се явява общината по настоящ адрес на лицето ползвател.

- Важен ли е индивидуалният подход и допълнителната квалификация на личните асистенти, предвиждате ли обучения за тях?

- Индивидуалният подход е важен. Обмисляме заедно с колегите от Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ да се предоставят подходи за интегрирани обучения – здравно-социални, те ще са както за медиаторите, така и за асистентите. Нашата идея, която е подкрепена от колегите и министър Сачева, е майките, както и роднините, грижещи се за хората с увреждания, да минават на такива обучения, свързани с етимологията на заболяванията, защото това би им позволило да следят общата картина, да разпознават и допълнителни симптоми на човека, за когото се грижат. Това ще даде сигурност и на двете страни, а и качеството ще е по-високо.

- Всички тези промени ще спрат ли злоупотребите с личната помощ и ще спрат ли едни хора да вземат пари от държавата, без да полагат грижи?

- Когато парите са в семейството и механизмът лична помощ е само за доход, реално услуга и помощ няма. Хората стават зависими от средствата и ги ползват като допълнителен доход. Точно затова са промените и допълнителните ангажименти на общините за проверки на място, за търсене на качество на услугата. Мисля, че тези злоупотреби драстично ще намалеят. В наредбата, която е към Закона за личната помощ, тези механизми ще бъдат разписани, като отново ще ги подложим на широко обществено обсъждане, така че ползвателите, личните асистенти и всички заинтересовани страни да могат да дадат своите препоръки, за да може контролът да бъде качествен.

- В какво ще се изразява допълнителният контрол на общините? Какво ще трябва да правят допълнително?

- По-чести посещения по места, проверки по сигнал, допълнителни анализи. Тук е важно да се отбележи, че подкрепата на хората с увреждания не се ограничава само в Закона за личната помощ. Изключително сериозен е ресурсът, който се отделя по Закона за хората с увреждания, ползват се допълнителни средства за винетки, за технически помощни средства, балнеолечение, финансова подкрепа, достъпност на жилищата по Закона за насърчаване на заетостта, има също конкретни мерки, насърчаващи самите хора с увреждания да бъдат активни на пазара на труда. От другата година се въвежда много дълго чакана услуга – така наречената заместваща грижа, т.е. един родител, грижещ се за дете с увреждане, ако има нужда да отпочине за седмица, или пък му се наложи болнично лечение, да може да остави своя близък или дете в грижа за периода на отсъствието си. За определен брой дни в годината – седмица или две, ще може да се настаняват в резидентна услуга – среда, близка до семейната, за да може човекът – личен асистент, да има възможност да отсъства, да може да е спокоен, че за периода на неговото отсъствие ще има грижа. Работим в посока палитрата от подкрепящи услуги да бъде пакет – комбинация от различни видове възможности, така че хората да могат да излязат от изолацията. Когато човек е включен в механизма за лична помощ, той ще има достъп и до други социални услуги, които да ползва.

Визитка:

- Адриана Стоименова има магистърска степен по икономически профил на управление на човешките ресурси в УНСС, магистърска степен по семейна терапия и консултации за хора с увреждания в СУ „Св. Климент Охридски”, обучение по лобиране и застъпничество за групи в неравностойно положение в Университета на Джорджия, САЩ, теоретични и технологични аспекти на интеграционното образование в Университет „Проф. Асен Златарев”- Бургас

- До март 2019 г. беше заместник-председател на национално представителните организации в Националния съвет за интеграция на хората с увреждания към Министерския съвет

- Член е на Икономическия и социален съвет - България от 2010 г.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.