След обвинения в расизъм „Адидас” обяви, че изтегля от пазара своя марка чисто бели маратонки. Моделът е част от линия продукти на компанията, създадени в чест на „Месеца на афроамериканската история”, който се чества в няколко страни, включително и САЩ. Подобна съдба сполетя и „Гучи”, която изтегли свой модел пуловер, който също бе заклеймен в социалните мрежи като расистки.

Моделът маратонки на „Адидас” е част от линия, вдъхновена от Харлемския ренесанс през 20-те и 30-те години и е замислена в чест на Месеца на афроамериканската история. Той се отбелязва всеки февруари в САЩ, Великобритания, Ирландия, Канада и Холандия. Чисто белите маратонки обаче очаквано бяха буквално унищожени от критики в социалните мрежи, а „Адидас” ги изтегли веднага от пазара и поднесе извинение.

Под прицел се оказаха и в „Гучи”, заради модел черен плетен пуловер, чиято яка може да се вдига и да покрива долната част на лицето. В нея има и отвор за устата, ограден с червено. Социалните мрежи обаче отсъдиха, че моделът наподобява т.нар. „блекфейс” – театрален грим, използван в миналото от бели актьори, за да окарикатуряват чернокожи. Актьорите се намазвали в черно и се гримирали с големи червени устни. Пуловерът на „Гучи” също е част от линия скиорско облекло, което се предлага в различни модели и комбинации. От компанията обаче веднага изтеглиха критикувания модел, поднесоха извинения и заявиха, че са си взели поуки.

Двете компании са част от дълга поредица подобни случаи в последните години. Под прицел наскоро попадна и „Долче и Габана” заради рекламно видео. В него азиатка, облечена в дрехи на марката, се опитва да яде различни храни, като пица и спагети, с традиционните китайски пръчици за хранене. Рекламата веднага предизвика остри реакции, че се подиграва с китайското достойнство и се опитва да вменява стереотипи.

През 2017-а пък „Зара” изтегли свой модел пола, която беше щампована с анимационна жаба. Според социалните мрежи обаче въпросната жаба напомняла прекалено на жабока Пепе. Той е създаден още през 2005-а и през годините се превърна в герой на различни колажи, шеги и пародии в социалните мрежи. Покрай президентските избори в САЩ през 2016-а обаче образът му започна да се използва от поддръжници на Доналд Тръмп, а впоследствие и от различни крайнодесни движения. В крайна сметка Пепе също бе заклеймен като символ на омразата, а „Зара” също трябваше да изтегля полата от пазара.

В края на миналата година от „Прада” също бяха обвинени в расизъм заради своя линия аксесоари за чанти, които варираха от малки играчки до ключодържатели. Една от тях обаче приличаше на маймуна с голяма червена уста, а някои отново съзряха в нея символ на расизъм и въпросния „блекфейс”.

Най-мощната вълна от критики вероятно обаче отнесе “H&M”, които преди време пуснаха рекламна кампания на свои продукти. В тях малко чернокожо момченце носеше блуза с надпис „Най-готината маймуна в джунглата”.

Снимката е илюстративна

По темата: расизъм
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Откриха входа към ада

В пещерата Кресуел Крагс във Великобритания са намерени стотици „следи от вещици“, изсечени в скалите, като е открита и „врата към ада“, пише Скай Нюз.